Japanese Power

Donateur
Dat was ook mijn idee. Misschien zit er vocht in de lens maar dat mag niet. Gisteren toen ik het zag gelijk een doekje er onderdoorlangs gehaald maar dat veranderde niets aan het beeld.
 

Japanese Power

Donateur
Vandaag even aan het googlen geweest maar het euvel blijkt vaker voor te komen. Vaak worden de wasstraat en de wasbox als boosdoener genoemd. Maar goed, dan nog mag het niet gebeuren. Als ze in de toekomst maar niet gaan schermen met producteigenschap :censored:
 

Japanese Power

Donateur
Weer terug van een ritje Breda naar onze Mark @Antera om een aantal VCDS-aanpassingen weer terug in te stellen en ook de achteruitrijcamera weer te activeren in het systeem. Alles als gevolg van de grote MEB 3.0 update. Maar goed. Alles werkt weer zoals het hoort en nog een paar extra aanpassingen erbij gedaan. Top werk weer Mark, bedankt voor je inspanningen!

9EEAB650-84AE-4EE3-8E79-9075167E4D23.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
MEB 3.0 ellende

Het gonsde de afgelopen maanden al een tijdje rond: de grote MEB 3.0 update voor de Enyaq.
Grote speerpunten: beter accumanagement, meer actieradius, stabielere en uitgebreidere connect functionaliteit. Klinkt goed. Verder nog tal van kleine aanpassingen en verbeteringen. En natuurlijk verplicht anders vervalt het recht op garantie voor het EV-deel.

Nu 2 weken verder kan ik vertellen dat het ondanks alle mooie praatjes een regelrecht drama is.

Een rondje bellen met PON, Rijnwoud en Hoogenboom levert mij op dat ik de enige ben met mijn range-probleem. U bent echt de eerste die dit probleem meld. Jaja, dikke neus. Alleen al in mijn directe vriendenkring heb ik 2 maten die exact hetzelfde probleem hebben. En als je gaat googlen dan wordt je helemaal niet vrolijk van de zaken die kunnen optreden na de MEB 3.0 update.

De Lane Assist is aangepast aan huidige "normen", dat betekent dat hij enorm dwingend is geworden, elk lijntje op het wegdek wordt aangegrepen om te corrigeren, iets wat voor de update heel zacht en soepel ging is nu zo prominent dat je het niet WILT hebben. Was ik een maand geleden nog overwegend positief over Lane Assist, daar denk ik nu heel anders over. Blij dat @Antera deze afgelopen week weer naar standaard uit (naar keuze) heeft gecodeerd. Wat betreft de stabielere connectiviteit, het is nog net zo buggy als voor de update, dus de beloofde stabielere servers zijn ... , ik weet het niet.

Maar het ergste komt nog. De beloofde actieradius-toename. Lag het gemiddelde bereik de afgelopen 10 maanden tussen de 320-358 KM op 1 volle acculading (zelfs in de winter). De afgelopen weken heb ik 3 keer een 100% acculading (bijna) leeg gereden en kwam m'n range tussen de 244-247 KM uit. Een degradatie van ruwweg 20%. M'n rijstijl heb ik heel bewust op heel netjes gehouden. En dan zo'n dramatisch resultaat.

En als je dan de reactie krijgt van: "u bent de eerste" en "het komt omdat het kouder weer is momenteel" dan zakt je broek toch af. Google even en je vind genoeg lotgenoten... zelfs in m'n directe kring. Op de vraag wat denken jullie eraan te gaan doen kreeg ik de reactie: We kunnen de auto uitlezen en de data met de fabriek delen of ze iets kunnen vinden. Uh ja, en wie gaat de extra (laad)kosten voor de ze periode betalen van de kleinere actieradius die is opgetreden na de update kwam geen reactie.

Alleen: Geef ons een kans om het op te lossen, maar we kunnen het niet zelf. Nee, net zoals het activeren van de achteraf ingebouwde parkeercamera. Een software update die meer range moet opleveren en die uiteindelijk 20% verlies oplevert. Ik krijg hier geen prettig gevoel over.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Japanese Power : ik ben wel heel benieuwd v.w.b. die afname van je range: heb jij ook laadgegevens van de laadpaal of via je laadpas?

Ik krijg een beetje het gevoel dat wat je auto nu 100% noemt, stiekem maar 80% is van je max capaciteit van het accupakket…
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
En van hoeveel % naar 100% was dit?
Als ikgemakshalve even uitga van 12% laadverlies (en dat is weinig wanneer je naar 100% laadt), heb je netto zo'n 49 kWh geladen.
 

Japanese Power

Donateur
Vanmiddag langs de dealer gereden. Alles uitgelezen, alles gereset. Nog geen grote backup gemaakt. Na de reset had ik ineens meer range. Maar goed. Toen ik de Enyaq op ging halen van de update gaf de BC een ruime 330 KM range totaal aan. Die was na nog geen 250 KM enigszins anders. Toen kwam ik maar aan de 247KM. En gisteren maar aan de 243. Ben benieuwd waar we de komende tijd op uitkomen. Ben iets optimistischer maar vrolijk wordt ik er (nog) niet van. Nu wijntje erbij, filmpje aan. Weekend!
 

VentoTDI

Forumguru
Toch raar dat zoiets kan...
Ik ben juist tevreden met ME3 (afkloppen)
Alles waar ik last van had lijkt verholpen...
En range zeker niet slechter geworden (idem lane assist)
 

Japanese Power

Donateur
Haha, ja, zou zomaar kunnen ;)
Maar zonder dollen, waar ik voor de update nog rond de 325-335 deed op een volle lading, is het nu met geknepen billen 250.
Ik weet wel dat het wat kouder is maar nog geen koning winter temperatuur met een lekkere vorst.
Maar goed, alle info gaat in een Excel die tot naar de dealer gaat als ik het echt zat ben.
 
Lees na lange tijd weer even mee.
Mooie plaatjes.Blijft een mooie wagen om te zien.
Hoe is het nu met je rage?
Bij mij lijkt deze juist wel toegenomen na de 3.0 update.

Overigens wordt snelladen niet standaard geactiveerd met de update hoor. Helaas weten veel dealers er ook het fijne niet van.
Auto's zonder snellaadfunctie blijven op max 50kw laadsnelheid.
Maar met geactiveerde snellaad optie wordt deze afhankelijk van bouwjaar/maand aanzienlijk verhoogd na de update.
De meeste verwarring ontstaat omdat ze al een tijdje standaard met de snellaad optie worden geleverd. Het is nu ook geen optie meer maar standaard. In de publicaties wordt dan ook uitgegaan van de huidige situatie.
 
Bovenaan Onderaan