Je weet dat je een batterij hebt van 60kw, je hebt vb een gemiddeld verbruik van 20kwh/100km, dan weet je toch dat je 300km kan rijden.
Is toch net hetzelfde als bij een gewone wagen
Zo werkt het niet helemaal, er is nog zoiets als regeneratie, en verbruik bij een EV is meer dan bij een ICE snelheidsafhankelijk.
En zoals je het beschrijft, rij je van 'helemaal vol'naar 'helemaal leeg'.......en dat laatste wil je bij een EV zeker niet!
Overigens is er een (Thaise) Noor (TeslaBjorn, zoek maar even bij YouTube) die bij test's de accu wel degelijk helemaal leeg rijdt, maar die heeft dan een externe accu van Ecoflow (3 kWh) en de grannylader mee. Dan staat 'ie wel ruim 20-30 minuten te laden om weer weg te komen, maar dat kun je zien als een "reservetankje"

.
@Tees de 100% van het display is ongeveer 95% van de echte capaciteit, en dat geeft voldoende 'ruimte' voor 8 jaar/~200000km aan accu-degradatie.
Als je altijd trouw tot 80% laadt, wordt er ook aangeraden om af en toe de accu wel tot 100% te laden (maar 'm niet te lang zo te laten staan) om de cellen weer wat te calibreren.
En als de Tesla van
@leon-cupra wel vaak/altijd tot 100% geladen moet/mag worden, zal Tesla inderdaad de capaciteit van de accu middels het BCM wat beperkt hebben......is eigenlijk dan ook wel logisch omdat Tesla het gebruik van hun eigen Su(per)C(harger) netwerk propageert, en daar ook tot 100% gaat.