Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

octavia-gek

Actief lid
Hoi SuperBob,
Er zit behoorlijk wat prijsverschil in welke 16inch bandenmaat jij gekocht of nodig heeft.
als voorbeeld:
205/55HR16 Bridgestone Blizzak M30 Incl. montage, balanceren en stalen velgen voor 752,00 euro, band los geleverd 113,00 per stuk.
225/55HR16 Bridgestone Blizzak M30 Incl. montage, balanceren en stalen velgen voor 889,00 euro, band los geleverd 147,00 per stuk.

TurboBooster

Forumguru
Ik heb dit voorjaar (april) 4 winterbanden met aluminium velgen aangeschaft.
De banden zijn Michelin Alpin A4 in de maat 205/60R16 96H
De velgen BAT 7Jx16 ET48
Voor dit hele setje was ik incl. omzetten/balanceren en Škoda naafkapstickers, € 815,= armer.

Het voordeel van deze maat banden is dat de omtrek van de banden gelijk is aan de zomerbanden 225/50R17 94Y
De tellerafwijking van ± 5 km. zal gelijk blijven.

Nadeel; er mogen officieel geen sneeuwkettingen om doch daar valt mee te leven want de Yeti is 4x4.

Groet, TB.

hemi24

Forumguru
... nou vandaag was het anders nog aardig warm voor winterbanden... Voorlopig staat mijn wissel op 11-11-'11

hemi24

Forumguru
Weinig verrassend, een beetje zoals elk jaar! En weer per maat verschillend, dus wat heb je er aan als je niet de geteste maat hebt?!?

Constant

Erelid
Ik vind het anders een zeer bruikbare test, zeker gezien het testen op natuurlijk besneeuwde en beijsde wegen (zeker in tegenstelling tot menig winterbandentest op epoxy bij temperaturen boven nul).

Het lijkt me ondoenlijk (en onnodig) om alle maten onder alle auto's te gaan testen, als ik de testuitleg lees dan is er al zeer uitgebreid en grondig getest met meerdere auto's en een grote hoeveelheid banden. Verder is het opvallend dat het stuivertje wisselen is in de top 5 van de afgelopen jaren, dus ik concludeer voorzichtig dat je vrijwel altijd goed zit met een keuze uit deze top 5.

rweersch

Actief lid
Ik vind zo'n test absoluut bruikbaar. Het probleem is echter dat ik geen zeggenschap heb op het gebruikte merk en type, dat bepaalt de leasemaatschappij.

Tallguy

Forumguru
Voorlopig bij mij ook nog geen winterbanden. Zolang de temperatuur niet echt zakt en het zo wisselvallig blijft hou ik mijn zomerbanden eronder. Meestal gaan de winterbanden ergens in november eronder....ik kijk het dus wel aan.

Spaced

Senior Member
Ik denk dat ik ze eind deze maand er maar eens onder laat zetten. Zoals hierboven ook al wordt aangegeven geen invloed op soort/merk, dat bepaalt de leasemaatschappij...

Mark

Banned
@deusjevo

Ik heb me herinnerd hoe enorm ik liep te kl##ten om uit mijn parkeervak te komen en hoe lang mijn remweg was met opvriezende sneeuw. Dat heeft me doen besluiten toch ervoor te kiezen.

Heb een aantal filmpjes gezien op youtube met en zonder winterband remweg en weggedrag. Dat heeft toch de wijzer van nee naar ja gezet.

Maar belangrijkste is toch de veiligheid en we hebben een kleine die ik alle veiligheid wil kunnen bieden... :)

Ps de prijs voor de set was daarna doorslaggevend.

Ook ik heb gewoon voor de veiligheid winterbanden gekocht, voor de kilometers moet ik het niet doen. Als ik er van begin november tot eind maart 5000 kilometers mee rijd zal het veel zijn.
Eigenlijk valt de prijs voor 4 winterbanden nog best mee, gekozen voor Sava Eskimo 3+ bandenmaat 185/68 r15 totaal prijs alles inbegrepen 290 euro's.

Constant

Erelid
Ik werd vandaag zowaar door Martin Schilder gebeld om een afspraak te plannen voor een wissel... Hoezo klantgericht!:)
Het is de angst van elk garagebedrijf dat de klanten eind november allemaal tegelijkertijd komen voor de bandenwissel. Dat willen ze graag spreiden :grin:

djmshell

Senior Member
Gister met mijn antares met dunlop sport sp naar bandenboer geweest. FF onderhandeld daar met de dunlops van garage naar huis was gereden bij aflevering en dus maar hooguit 15 km mee gereden was.

Deal gemaakt dat ik voor banden nog bijna de nieuwprijs terug kreeg. Moet alleen nog iets bij betalen voor de winterbanden, stikstof en uitbalanseren.

Al met al behoorlijk wat uitgespaard:).

Banden en velgen achter gelaten zodat ze deze op het gemak van winter rubber kunnen voorzien.
Volgende week ff afspraakje maken om ze erop te leggen.

hemi24

Forumguru
@djmshell: je laat je winterbanden afvullen met stikstof omdat de groene dopjes zo mooi bij je auto kleuren?!? ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan