Constant
Erelid
Tijdens een strenge winter is het wegdek doorgaans droog en dan hebben zomerbanden op droog asfalt best veel grip, vaak meer dan een winterband.
Het zijn juist de besneeuwde, bevroren en/of koude natte ondergronden waarop de winterband duidelijk beter is en een zomerband een akelig lange remweg heeft (geen marketing, maar keiharde testresultaten van ANWB, ADAC, etc). In een gemiddelde winter is het wegdek in NL ongeveer 70% van de tijd nat en koud. Maar als het een paar dagen heeft gevroren dan krijgen we een steeds lagere luchtvochtigheid, dus droog wegdek en doet het zomerrubber het best goed. Maar ontleen daar niet teveel zekerheid aan, ik heb een keer een noodstop moeten maken met de zomerbandjes op koud nat wegdek en ik schrok van het gebrek aan grip.
Het zijn juist de besneeuwde, bevroren en/of koude natte ondergronden waarop de winterband duidelijk beter is en een zomerband een akelig lange remweg heeft (geen marketing, maar keiharde testresultaten van ANWB, ADAC, etc). In een gemiddelde winter is het wegdek in NL ongeveer 70% van de tijd nat en koud. Maar als het een paar dagen heeft gevroren dan krijgen we een steeds lagere luchtvochtigheid, dus droog wegdek en doet het zomerrubber het best goed. Maar ontleen daar niet teveel zekerheid aan, ik heb een keer een noodstop moeten maken met de zomerbandjes op koud nat wegdek en ik schrok van het gebrek aan grip.