Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
Tijdens een strenge winter is het wegdek doorgaans droog en dan hebben zomerbanden op droog asfalt best veel grip, vaak meer dan een winterband.

Het zijn juist de besneeuwde, bevroren en/of koude natte ondergronden waarop de winterband duidelijk beter is en een zomerband een akelig lange remweg heeft (geen marketing, maar keiharde testresultaten van ANWB, ADAC, etc). In een gemiddelde winter is het wegdek in NL ongeveer 70% van de tijd nat en koud. Maar als het een paar dagen heeft gevroren dan krijgen we een steeds lagere luchtvochtigheid, dus droog wegdek en doet het zomerrubber het best goed. Maar ontleen daar niet teveel zekerheid aan, ik heb een keer een noodstop moeten maken met de zomerbandjes op koud nat wegdek en ik schrok van het gebrek aan grip.

rweersch

Actief lid
@Turbo:
Zal erg liggen aan je persoonlijke situatie. Als je in een (grote) stad woont, die goed wordt vrijgehouden, dan zul je aldaar weinig directe meerwaarde van die banden ondervinden. Alhoewel ik ook situaties herinner dat het in de grotere steden glibberen en glijden was... Wij wonen echter in een soort buitengebied, op een vrij steile heuvel. Afgelopen winter was het zelfmoord om bij ons door het dorp te rijden zonder winterbanden. Ik heb dan ook letterlijk auto's achteruit de berg zien afglijden, omdat ze niet meer naar boven kwamen, en niet genoeg grip hadden om te draaien.
Het belangrijkste is en blijft je eigen weggedrag. Als je met winterbanden in de gladheid gaat rijden alsof het zomer is, dan ben je uiteraard fout bezig. Maar ook als je je rijgedrag aanpast, kunnen winterbanden, in geval van bv. een noodstop of uitwijkmanoevre, nét die paar meter verschil maken tussen wel of geen ongeluk.

Mij kost het op de leaseauto slechts een tientje per maand extra, en dat heb ik er graag voor over.

turboturbo

Forumguru
Als je in een (grote) stad woont, die goed wordt vrijgehouden, dan zul je aldaar weinig directe meerwaarde van die banden ondervinden.
Ik woon in Amsterdam, en deze stad presteert het om de weg grotendeels niet sneeuwvrij te houden:
fietser_797989d.jpg&caption=Glibberen%20op%20de%20Van%20Baerlestraat%20in%20Amsterdam%20&copyright=Martin%20Mooij%20&artid=8551420&artsec=binnenland&artparsec=binnenland&arttit=Laat%20bijstandstrekkers%20sneeuwruimen

http://www.telegraaf.nl/jsp/foto_wi...nd&arttit=Laat bijstandstrekkers sneeuwruimen

Alleen de doorgaande routes zijn goed te doen. De straten in de wijken waren alleen te doen als er een 'karrespoor' sneeuwvrij was... En als de fietspaden geruimd worden, wordt het op de weg gesmeten, als de weg geruimd wordt, wordt het op het fietspad gesmeten. Het is werkelijk belachelijk hoe slecht het hier gebeurd.:smirk: En na een paar dagen is de zaak zo opgevroren dat er niets meer aan te ruimen valt. Werd destijds al uitgebreid behandeld op de lokale zender, die liet zien dat Rotterdam en Den Haag wél schoon waren!

Verder woont mijn familie verderop in het land, het is al meerdere malen voorgekomen dat we 's avonds laat huiswaarts wilden en er een paar cm. bij aan het vallen was. En het zout bij de gemeentes al op was en/of de sneeuwruimers nog maar net op pad waren.

In Duitsland zijn winterbandjes verplicht bij winterse weersomstandigheden (ook lekker vaag) dan komt het wel goed uit als je een keer de grens over moet. Dan hoef je niet te hopen dat het niet flink gaat sneeuwen.... :santa:

michelover

Forumguru
Mensen die alleen maar naar de extra kosten van een paar winterbanden kijken als argument om het niet te doen moeten in de winter dan ook zo slim zijn om bij sneeuw en glade wegen thuis te blijven.
Helaas gaan zoals afgelopen winter alle mensen met gevaar voor eigen leven en het leven van andere de weg op met "zomer" banden. Gevolg lange files door ongelukken die men had kunnen voorkomen door gebruik van winterbanden en zeker zo belangrijk aangepast weggedrag, het een sluit het ander namelijk niet uit. En zeg nu niet dat als je op "zomer" banden rijd en je past je weggedrag aan dat het dan prima gaat. Want dan hou je de boel voor de gek. Zo snel er moet worden uitgeweken of een noodstop moet worden gemaakt ben je te laat met je "zomer" bandjes. En voor diegene die het nog niet door heeft een winterband is niet alleen voor in de sneeuw maar voor alle omstandigheden beneden de 7 graden en dat is geen marketing verhaal maar de keiharde waarheid. Helaas blijft dit een eindeloze discussie omdat er maar een ding belangrijker dan je leven is in dit land en dat is geld. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn auto vanaf begin november weer keurig op zijn winterbandjes staat ook al kost me dat €1000 in de 4 jaar voor een setje nieuw banden. Op een leven kan je geen prijskaartje hangen.

Peter_Octavia

Forumguru
Zoals ik het bekijk kost het mijn alleen 4x een stalen velg extra om de winterbanden omheen te leggen. Daarbij zijn in mijn geval de winterbanden in aanschaf ook goedkoper per stuk als de zomerbanden. Dit i.v.m. met de kleinere maatvoering.

Doordat de zomerbanden niet slijten in de winter, omdat ze nu eenmaal in de garage liggen doe je hier ook gewoon langer mee. Ook behoud van de lichtmetalen velgen vind ik een plus punt. Mocht je ook een keer een kleine uitglijder maken zit je niet gelijk met je dure aluminium velg tegen de stoeprand.

Het wisselen doe ik zelf. Dus hier ook geen kosten.

Uiteraard is de grootste reden de veiligheid van mezelf en mijn medemensen.

Ik ben nog op zoek naar een setje. Iemand nog tips voor verkoop adres?

Grt.

Peter

turboturbo

Forumguru
...
Ik ben nog op zoek naar een setje. Iemand nog tips voor verkoop adres?
Wat wil je. Nieuwe? 2e hands? Op Marktplaats kun je een specifieke zoekactie doen, en dan onderaan de pagina op het oranje RSS knopje drukken. Zo heb je een RSS-feed (bijv. in je mail of in je browser) van de advertentie lijst. Komt er eentje bij, dan zie je dat meteen zonder de pagina te hoeven bezoeken, en je ziet het als een van de eersten. Zo heb ik een paar weken 'uitgekeken' totdat ik eindelijk een keer beet had (juiste maatvoering, aantal gaatjes, etc)incl GY bandjes in redelijke goede staat, voor 2 meier:santa:.
Hier bijvoorbeeld een advertentie van stalen velgen (zelf nog even winterbandjes omleggen) http://link.marktplaats.nl/471446409

Nieuw kon ik voor net geen 4 honderd euro een complete set band+stalen velg bestellen bij zo'n online winkel, weet niet of ik die hier mag noemen: autobandenmarkt punt nl. Dat viel me erg mee, maar ik heb toch nog voor 2e hands gekozen.

Verder zou ik bij de landelijke-keten-gouden-bandenboer ook een goud-prijs kwijt geweest zijn, tegen de 800 euro:smiley29:! Wat me opviel, was des te meer universeler, schimmiger en kleiner, de garage was, des te goedkoper de banden en (nieuwe) velgen werden (velgen variërend tussen 230 euro voor een set tot 180 voor een set) Je krijgt alleen wat minder service (koffie en krantje), word niet beroofd onder het motto montagekosten, en moet af en toe wat Turks proberen te verstaan :)

Constant

Erelid
De universele garages zijn inderdaad goedkoper en kunnen best goed zijn, maar let even goed op welke merken ze aanbieden. Er kunnen grote kwaliteitsverschillen zitten tussen de merken, ik adviseer om met de ANWB/ADAC test in de hand de aanbieding te beoordelen. De goedkoopste winterbanden zijn nauwelijks winterband te noemen. Er worden ongeveer 10 verschillende banden getest onder drie verschillende auto's, met name de onderste drie merken uit de test zou ik nooit kopen. Dan leidt goedkoop tot het welbekende duurkoop.

Bij de recentste testen (waar blijft de nieuwe test?) was de top 3 duidelijk beter dan de rest, ik zou kijken wie de beste deal heeft voor een band uit de top 3.

MacManiac78

Forumguru
Winterbanden kan je beter niet op LM zetten. Het zout vreet de legering veel sneller aan.
Winterbanden op staal, zomerbanden op LM.
Winterbanden en velgen goed schoonmaken voor je ze opslaat. Dan gaan ze het langste mee.

MacManiac78

Forumguru
Mensen die alleen maar naar de extra kosten van een paar winterbanden kijken als argument om het niet te doen moeten in de winter dan ook zo slim zijn om bij sneeuw en glade wegen thuis te blijven.
Helaas gaan zoals afgelopen winter alle mensen met gevaar voor eigen leven en het leven van andere de weg op met "zomer" banden. Gevolg lange files door ongelukken die men had kunnen voorkomen door gebruik van winterbanden en zeker zo belangrijk aangepast weggedrag, het een sluit het ander namelijk niet uit. En zeg nu niet dat als je op "zomer" banden rijd en je past je weggedrag aan dat het dan prima gaat. Want dan hou je de boel voor de gek. Zo snel er moet worden uitgeweken of een noodstop moet worden gemaakt ben je te laat met je "zomer" bandjes. En voor diegene die het nog niet door heeft een winterband is niet alleen voor in de sneeuw maar voor alle omstandigheden beneden de 7 graden en dat is geen marketing verhaal maar de keiharde waarheid. Helaas blijft dit een eindeloze discussie omdat er maar een ding belangrijker dan je leven is in dit land en dat is geld. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn auto vanaf begin november weer keurig op zijn winterbandjes staat ook al kost me dat €1000 in de 4 jaar voor een setje nieuw banden. Op een leven kan je geen prijskaartje hangen.

Hier heb ik niets aan toe te voegen.
Ik denk er precies zo over.
:aangenaam:

rweersch

Actief lid
Winterbanden kan je beter niet op LM zetten. Het zout vreet de legering veel sneller aan.
Winterbanden op staal, zomerbanden op LM.
Winterbanden en velgen goed schoonmaken voor je ze opslaat. Dan gaan ze het langste mee.
Dat valt best mee. Ik rij continu op de lichtmetalen velgen, en ik heb tot op heden elke keer, na vier jaar bij het inleveren, complimenten gekregen over de uitmuntende staat van de auto, waaronder de velgen. Mijn ervaring is dat de standaard "goedkope" af-fabriek LM's een veel betere coating hebben dan bv. dure designer LM's van geanodiseerd aluminium. En tegenwoordig valt dat eigenlijk ook wel mee. De meeste fabrikanten coaten de velgen best goed.

Daarbij heb ik geen zin om 4-5 maanden op die lelijke zwarte velgen te rijden... Het blijft een gebruiksvoorwerp en is aan slijtage onderhevig. Dan maak ik de keuze voor potentieel een iets minder lange levensduur, maar wel 12 maanden per jaar "visueel genot" ;)

deusjevo

Forumguru
Dat valt best mee. Ik rij continu op de lichtmetalen velgen, en ik heb tot op heden elke keer, na vier jaar bij het inleveren, complimenten gekregen over de uitmuntende staat van de auto, waaronder de velgen.

Hier 't zelfde, rij ook hele jaar door op lichtmetalen Skoda velgen, 's winters zitten er winterbanden op en 's zomers zomerbanden.

piair1982

Forumguru
Hier volgt een mededeling:

Ondergetekende is overstag gegaan en heeft een set winterbanden op 15 inch staal besteld.
:eek:oo:

sacharov

Nieuw lid
Ik wil nu een afspraak maken bij mijn dealer voor het omwisselen van zomer- naar winterbanden. Als ik dat pas in November doe, ben ik bang dat alles al vol zit. Wie weet er een geschikte datum om nu al vast te leggen?

rweersch

Actief lid
Dat weet je niet. We hebben al vorst en sneeuw gehad in oktober, maar ook al 25+ graden. Ik laat ze er meestal eind oktober op leggen.

Noord26

Forumguru
Gewoon zelf schroeven, doe het al jaren. Kost je geen opslagkosten en altijd het juiste moment van opleggen; omdat je niet vast zit aan de planning van een ander.

Doe het altijd samen met m'n schoonbroer en dat doen we 4 auto's tegelijk.

hemi24

Forumguru
Je kunt natuurlijk het langjarige gemiddelde opzoeken op de site van de KNMI...

Als de temperatuur zo onder de 7°C zakt zou je tot montage van winterbanden over kunnen gaan.

Gewoon een beetje naar eigen situatie kijken, als je elke morgen om 6 uur onderweg bent is het namelijk weer anders dan dat je om 9 uur pas in de auto stapt...
Ik laat meestal zo'n 3 weekjes van tevoren inplannen en heb dan nooit last van wachtlijsten bij de bandenboer, dat in tegenstelling tot de mensen die wachten tot de eerste sneeuwvlokken vallen.! ;)

Auto van m'n vrouw pak ik altijd zelf, dus dat is op elk willekeurig moment in te plannen.

Peter_Octavia

Forumguru
Net een setje winterbanden op stalen velgen aangeschaft bij de dealer.

Banden: Michelin Alpin A4, 185/60/15.

Op de OII heb ik 4 seizoenen met Michelin Alpin A3 gereden en zijn mijn heel goed bevallen. Vandaar nu weer de keus voor Michelin.

Ze worden tijdelijk bij hun nu in de opslag gelegd. Waarschijnlijk met de beurt die er eind oktober/begin november aankomt worden ze er gelijk onder gemonteerd. Daarna doe ik het wisselen zelf weer.

Volgens de dealer was er nu al een run op winterbanden. Ze hadden nu al meer verkocht als t/m oktober vorig jarig. Hij verwachte nog meer problemen als vorig jaar met leveren. Dus wacht niet te lang met bestellen!!!

Het kan ook een verkooppraatje zijn... Dat was het vorig jaar niet.

piair1982

Forumguru
@deusjevo

Ik heb me herinnerd hoe enorm ik liep te kl##ten om uit mijn parkeervak te komen en hoe lang mijn remweg was met opvriezende sneeuw. Dat heeft me doen besluiten toch ervoor te kiezen.

Heb een aantal filmpjes gezien op youtube met en zonder winterband remweg en weggedrag. Dat heeft toch de wijzer van nee naar ja gezet.

Maar belangrijkste is toch de veiligheid en we hebben een kleine die ik alle veiligheid wil kunnen bieden... :)

Ps de prijs voor de set was daarna doorslaggevend.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan