Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Toon

Nieuw lid
Mijn Yeti Tour 1.4 moet over een paar maanden aan de winterbanden, kunnen jullie nog tips geven ????

EdK

Forumguru
Wel Toon kan alleen zeggen wat ik er met tevredenheid onder heb zitten

Continental TS830 TL 94H 205/55 16 inch en dit met stalen velgen 16 inch

Goede band en goede grip, in mijn beleving ook een stille band.
Dit type aangeschaft aan de hand van de gegevens die in manual stonden
Nadeel is misschien alleen dat de afwijking 10 Km is op de teller, maar ach als je dit weet dan hou je daar rekening mee !

EdK

Forumguru
Ja vertelde mijn dealer ook , maar nadat ik hem de manual liet lezen met de adviezen kwa banden werd het verhaal opeens dat zijn wijsheid bij PON vandaan kwam !
Dus vertel mij het maar ?
Vandaar dat ik me maar aan de gegevens heb gehouden van de manual en dus Skoda zelf !
En na een winter van sneeuw ijzel en regen moet ik zeggen dat ze zich kranig gehouden hebben.

Na de verrassend Skoda aanbieding gelezen te hebben, van winterbanden icm velgen, ben ik gaan informeren bij andere aanbieders. Ik kwam erachter dat er wel scherpere prijzen te vinden zijn, echter gaan deze snel ten koste van type band. Volgens die aanbieders is het bijvoorbeeld niet nodig om een indexcijfer van 94 voor draagvermogen te nemen voor een Superb, 91 kan ook. Mijn doel om winterbanden te nemen is verhoogde veiligheid. Gevoelsmatig doe ik die mogelijk verminderen indien ik concessies doe aan bijvoorbeeld draagvermogen. Ik heb dus de Michelin (205/55 R16 94H) banden gekozen op de Spectrum velgen. Deze velgen zitten nu ook onder de auto enkel dan met zomerbanden. Totaalprijs is 1040 euro.
Zijn er nog andere forumleden die gekozen hebben voor de aanbieding?

hemi24

Forumguru
Volgens die aanbieders is het bijvoorbeeld niet nodig om een indexcijfer van 94 voor draagvermogen te nemen voor een Superb, 91 kan ook. Mijn doel om winterbanden te nemen is verhoogde veiligheid. Gevoelsmatig doe ik die mogelijk verminderen indien ik concessies doe aan bijvoorbeeld draagvermogen.

Betalen deze aanbieders ook als jouw verzekering besluit dit niet meer te doen?

@hemi24
Ik had daar ook geen goed gevoel bij. Maar ondanks dat lijkt het wel te kunnen, die 91 banden hebben voldoende draagvermogen voor de auto. Maar ja, Skoda zal ze niet zomaar monteren lijkt me.

Constant

Erelid
Vervalt met de zwakkere band de typegoedkeuring van de RDW? En hoe reageert de ESP op de zwakkere band? En bij zware belading durf ik (zelfs als leek!) een aardige zak duiten erop in te zetten dat een onvoorziene noodstop kan leiden tot heftige taferelen.

Gelukkig heb je de versterkte versie gekozen :xyxthumbs:

Niet op de aanbieding ingegaan aangezien deze nou niet echt spectaculair was. De Michelin is wel een goede band overigens.
Ik heb de afgelopen 2 jaar met Uniroyal winterbanden onder mijn Seat Alhambra gereden, en deze voldeden prima.
Nu maar eens onder de Octavia kijken waar dezelfde velgen op passen, wel twee nieuwe banden besteld omdat er twee onder de 4,5 - 5 mm zaten.

Setje twee jaar geleden trouwens via kleine plaatselijke garage aangeschaft: 4 bijna nieuwe stalen velgen met 4 nieuwe 205/55 R16 banden.
Twee jaar geleden samen 425 euro. Twee nieuwe banden gemonteerd en al nu rond de 200 euro.

Ik sla de banden altijd zelf op en ze gaan er op bij de eerste sneeuw, hoef nooit te wachten. Geef de zoon van de garagehouder dan een paar euro voor het wisselen en klaar.

andrehj

Forumguru
Totaalprijs is 1040 euro. Zijn er nog andere forumleden die gekozen hebben voor de aanbieding?
Ik heb ook een goede aanbieding voor je, die vooral interessant is als je huidige 16" zomerbanden aan vervanging toe zijn: Koop de zomerwielen uit mijn advertentie (zie sig) en doe nieuwe winterbanden om je huidige 16" velgen.

hemi24

Forumguru
@hemi24
Ik had daar ook geen goed gevoel bij. Maar ondanks dat lijkt het wel te kunnen, die 91 banden hebben voldoende draagvermogen voor de auto. Maar ja, Skoda zal ze niet zomaar monteren lijkt me.

Raar maar waar, maar er zijn vroegere typen van de S2 die een max achteraslast mogen hebben van 1250kg en dan kun je niet volstaan met een band met loadindex 91 wat overeenkomt met 615kg..!

andrehj

Forumguru
De Superbs geproduceerd na 8 november 2010 hebben de (veel) lagere aslasten. De Superbs van daarvoor hebben inderdaad nog wel de achteraslast van 1250 kg. Vreemd genoeg is er aan de auto verder niets gewijzigd, dus dit hele feestje is vooral een papieren kwestie. Maar af-fabriek worden nog wel steeds alle Superbs geleverd met banden met load index 94, dus het lijkt erop dat men die hogere draagvermogens van de banden wel nodig vindt.
Ook de altijd "gründliche" Duitsers schrijven deze hogere draaglast nog steeds voor in dit document.
Daarom heb ik voor mijn nieuwe zomerbanden toch maar gekozen voor load index 94 banden, en ook voor mijn winterbanden ga ik dat doen. Voor die paar tientjes meer wil ik geen geouwehoer hebben.

@andrehj, ik heb mijn S2 net "nieuw" gekocht, er zitten ook nieuwe banden onder.
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Banden en velgen zijn besteld, Skoda levert begin oktober uit.

tha a

Senior Member
iemand ervaring met de Conti Wintercontact TS830 of Vredestein Snowtrac3? Wat is aan te raden voor onder de octaaf? (16inch)

michelover

Forumguru
@tha a ik heb eerst de vredestein winterband gehad en nu de continetal. Moet zeggen dat ik beide kan aanbevelen. Beide zijn zeer stil naar mijn mening. Heb hiervoor michelin gehad en die maakte veel meer geluid. De wegligging is bij beide banden goed in winterse omstandigheden. Ik zelf 18inch maar ga ervan uit dat de 16inch versies hetzelfde zijn. Ik heb de vredesteins ook onder de RS gehad en ook daaronder waren ze prima.

hemi24

Forumguru
Enige nadeel van de Snowtrac 3 is dat ze bij glad asfalt wat nat is vrij irritant geluid veroorzaken, verder een prima band!

Ik heb vorige week ook een setje 16 inch staal met Bridgestone Blizzak LM 30 gekocht bij Martin Schilder. €948,99 eerste montage gratis daarna €30,- per wissel. Lijkt me marktconform, toch!?

Grt Bob

RogerS

Forumguru
Hoi SuperBob, als dat nu marktconform is dan zijn de prijzen behoorlijk gestegen. Ik heb vorig jaar nog voor set goede winterbanden met 16 inch lichtmetaal 720 euro betaald. Uiteraard was de eerste montage ook gratis. De wissel kost wel 36 euro maar dat is inclusief opslag.

saseric

Nieuw lid
ga eens kijken op de site van velgenland:
http://www.velgenland.nl
velgen in overvloed, banden keuze in overvloed, setjes (met gebruikte banden, ruim boven slijtage grens) rond 550,-, met bijbetalen voor nieuwe banden van heel veel merken. oh ja, zijn lichtmetalen velgen, dus je rijdt er ook nog netter bij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan