Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?


  • Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een vraag over winterbanden. Op mijn nieuwe Fabia Combi Greenline wil ik graag aankomende winter winterbanden gaan monteren. Het zou mooi zijn als ik de winterbanden die ik al heb zou kunnen gebruiken. De winterbanden die ik heb zijn van de maat 175/65/r14 82T. Maar hier heb ik nog geen velgen voor.

Ik heb van de dealer begrepen dat de GL maat 6Jx14 et 37 heeft.

Het lukt me maar niet om een velg te vinden van die maat waar mijn banden op passen. Op sommige sites waar je velgen kunt bestellen staat mijn auto nog niet of verkeerd in de database (vaak 5j of 6y). Dat zal misschien te maken hebben met het feit dat het een relatief nieuw model is?

zo had ik een velg gevonden op deze link

Die velg zou wel onder mijn auto passen, maar deze velg geeft als aanduiding voor de bandenmaat 185/60/r14 aan.

Mijn vraag is in hoeverre alle maataanduidingen exact gevolgd moeten worden, en in hoeverre het mogelijk is mijn eigen winterbanden überhaupt te gebruiken onder mijn auto.

Maar het moet niet zo zijn dat het ten koste gaat van veiligheid. Ik wil deze winter met mijn gezin 1100 km naar Oostenrijk rijden, en als het veiliger is om gewoon nieuwe banden te kopen doe ik dat toch liever.
 

peperskoda

Forumguru
De standaard bandenmaat onder de GL is 185/55R15. Je kunt er velgen van 14 inch onder zetten op zich kan dat geen kwaad. Met winterbanden is een maatje smaller zelfs wel aan te bevelen omdat de druk per vierkante centimeter contactoppervlak groter word en je daardoor nog meer grip zult krijgen. Zorg er wel voor dat wanneer je in Dld gaat rijden je velg/band combinatie voldoen aan de specificaties van de fabrikant anders bestaat de mogelijkheid dat je bij een onverhoopt ongeval in de problemen komt. Volgens mij moet je dealer je de goede 14 inch velgen probleemloos kunnen leveren.
 

Ronnie

Forumguru
Volgens ElsaWin kan deze velg ook:2 - Stahlfelgeq 6J x 14, ET 37, 3 - Radschraube, 120 Nmq M14 x 1,5 x 27,5
 

kit

Lid
@ peperskoda,

Ik dacht dat de standaard maat van de GL 185/60/15 was.

Ik zit er zelf ook aan te denken om winterbanden aan te schaffen voor mijn GL.

Maar ik wil ze op de velg zelf laten zetten, ik neem aan dat dit geen probleem is.
 
Ik heb eens goed gekeken op www.online-velgen.nl en als ik dan kijk wat de meerprijs is voor een paar simpele lm velgjes, dan koop ik gewoon een wintersetje op lm. De helft van het jaar sta je op winterbandjes, heb je mooie lm velgjes, ga je de helft van het jaar op staal rijden. Ik vind het de investering wel waard. :super:
 
Ik heb eens goed gekeken op www.online-velgen.nl en als ik dan kijk wat de meerprijs is voor een paar simpele lm velgjes, dan koop ik gewoon een wintersetje op lm. De helft van het jaar sta je op winterbandjes, heb je mooie lm velgjes, ga je de helft van het jaar op staal rijden. Ik vind het de investering wel waard. :super:

Maar ik moet misschien/waarschijnlijk sneeuwkettingen gebruiken. Dat is ook weer zonde van je mooie velgen
 

stradje

Actief lid
Ik heb eigenlijk nog nooit met winterbanden gewerkt, maar omdat ik de wagen waarschijnlijk toch ga "oprijden" valt de meerinvestering eigenlijk best mee (zeker omdat ik ze op de zaak kan aanschaffen, met BTW-teruggaaf, investeringsaftrek en willekeurig afschrijven).

Heeft al iemand uitgezocht waar je het beste de krik vandaan kunt halen? Of zijn de zodanig universeel dat ik ook wel t.z.t. de krik van de Aygo van mijn vrouw kan gebruiken?
 

peperskoda

Forumguru
Ik heb een verrijdbare hydraulische krik bij de bouwmarkt gehaald voor nog geen 20 euro's. Past op elk voertuig en staat tenminste stevig.
Als je de krik van de Aygo gaat gebruiken om je FII de hoogte in te werken houdt er dan wel rekening mee dat die krik gemaakt is voor het gewicht van een Aygo en niet voor de zwaarder FII. Als je dan wat aan je auto gaat doen zorg dan voor goede steunen waar je auto veilig op rust. Je zou niet de eerste zijn die klem onder een auto kwam te zitten.....
 

Viper

Lid
Iemand hier nog nagedacht over welke winterbanden? Ik heb het eea doorgelezen van testen en ben zelf uitgekomen voor de Snowtrack 3 van vredestein voor onze banden maat van de GL... Iemand een ander idee?
 

paulus474

Senior Member
Dus...
Wat is nu eigenlijk de standaardmaat onder de Fabia GL?:
6Jx14 ET 37 is dus niet de standaardmaat, maar 6Jx15 ET 37 ?
Of 6,5Jx15 ET 37 ?
Geen idee wat deze letter/cijfer-combinatie betekend?

Weet alleen dat voor de Fabia GL de standaardmaat 185/60R15 (84T) is. Maar kan dit dus met geen meter rijmen met 6Jx14 ET 37 of 6Jx15 ET 37 of 6,5Jx15 ET 37?

En dan heb je nog die steek 5x100... Zal wel iets met 5 gaten van elk 100 mm :grin: zijn of zo?

Op online-velgen.nl staat bijv. 15 inch - 6.5 J - ET 38.
Gaat dit dan wel of niet passen?? :confused:

Lastig allemaal hoor :1884:
 

Newbee

Actief lid
Morgen gaat de auto naar de dealer om de trekhaak te plaatsen. Tegelijkertijd wordt de bak voor het reservewiel met krik, accesoiresbak en montagemateriaal geplaatst, en komt er een set winterbanden bij. Volgens mij zijn het 185/55 R15 op stalen velg met als band Conti Wintercontact TS810 (of TS830).
Ik zal morgen bij het ophalen even de juiste gegevens op het forum plaatsen.
 

Hetzer

Forumguru
Een ET-waarde van 37 wil zeggen dat het bevestigingspunt 37 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt.
Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET-waarde worden gemonteerd.
Bij ET 41 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 37.

Dus met andere woorden:
Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Er zit overigens een een marge in dus je hoeft niet perse een velg met et-waarde 37 te monteren et40 of et 35 zou ook kunnen.

Dus...

Op online-velgen.nl staat bijv. 15 inch - 6.5 J - ET 38.
Gaat dit dan wel of niet passen?? :confused:

Lastig allemaal hoor :1884:

dus ja een 6,5J ET 38 past gewoon!!!!!!!!!!!!!!


De "J" waarde wil zeggen hoe breed de velg is, je ziet wel eens van die auto rijden waar de velg voor je gevoel teveel uitsteekt uit de auto, nou dan heb je eeen velg gemonteerd met een de brede "j" maat.
1j is 1 inch, 1 inch is 2.54cm dus een velg die 7j breed is, is 7x2.54= 17.78cm breed. 10j is dus 25.40cm breed.
 
Ik ga zelf denk ik voor de Nokians, bijzonder goede band, 2 tientjes goedkoper dan de snowtrac....maar ik heb nog een week of 6-10 om daar over na te denken helaas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan