Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

piair1982

Forumguru
Winterbanden maken wel iets meer lawaai, maar comfortabeler dan zomerbanden. :-)

Dat blijkt ook wel uit de tests. Denk dat er onder de bekende merken geen slechte banden meer zijn.

Constant

Erelid
@Fabia: dat is niet geheel waar. De methode bij de ADAC/ANWB is dat je kijkt naar de beschikbare testen en dan de test kiest die het meest overeenkomstig is met je bandenmaat. Het is feitelijk een testcyclus van drie jaar met 6 gangbare bandmaten. Deze test is dermate degelijk opgezet, dat ik me niet zou laten afleiden door andere testen.

Verder zie ik toch wel een patroon over alle ADAC testen heen, de top 3 van de ADAC bestaat vaak uit dezelfde merken in wisselende rangorde (Continental en Michelin). Verder zijn het altijd dezelfde merken die in de onderste helft van het overzicht terecht komen, dat geeft ook richting.

Constant

Erelid
En het is een Duitse test, voor Duitse (en Alpen)wegomstandigheden. Dus wat een testwinnaar in Scandinavië had kunnen zijn (zoals banden van Nokian), diezelfde band zal iets tegenvallen in Duitse omstandigheden.

Het is jammer dat er nog geen echte poldertest is voor NL winters.......

Captain Hook

Forumguru
:regels:
In Oostenrijk is per vandaag de winterbanden plicht ingegaan.
Standaardboete is 35 euro als je ze niet hebt. Het rijden op zomerbanden tijdens winterse omstandigheden wordt gezien als een overtreding. Al deze maatregelen gelden ook voor buitenlanders!
Wanneer je andere verkeersdeelnemers in gevaar brengt is de maximale boete 5000 euro! En consequenties bij aansprakelijkheid en verzekeringskwesties.
Minimale profieldiepte is 4mm bij radiaalbanden en 5mm bij diagonaalbanden. De profieldiepte eis geldt ook voor 4-seizoenen banden en spikes.
Het voorschrift geldt tot 15 april.

Bron:
http://www.oeamtc.at/?id=2500,1127991,,&hppos=1

Peter_Octavia

Forumguru
Gisteren de winterbanden eronder gekregen gelijk met de 15d beurt. Niet de 2 maanden terug bestelde Michelin banden, maar Continental.

De Michelin banden stonden nu al 2 maanden in backorder. Verwachting was dat deze ook niet meer geleverd worden in de Greenline maat (185/60/R15).

Toen de keuze moeten maken uit Semperit of Continental. De laatste is het geworden met een jaar omruil garantie mochten ze niet bevallen.

De comfort is er in ieder geval flink op vooruit gegaan. Verbruik lijkt ook gunstiger nu met deze temperaturen. Bij echte kou wordt het nog even afwachten.

TL@

Forumguru
Ik heb Michelins gekregen van de leasemaatschappij, dit op nieuwe lichtmetalen velgen. Mooie service.

heavy

Actief lid
Vanmiddag bij de Euromaster geweest voor winterbanden wissel,er is een setje Kleber Krisalp HP2 banden gemonteerd.
Ik heb geen invloed op wat de leasemij laat monteren.

rweersch

Actief lid
Dat zegt niet zo veel, dat iets een dochter van een ander bedrijf is. Voorbeeld: zowel Opel als Saab zijn/waren GM-dochters, maar zijn heel andere auto's.

Gerke

Forumguru
Dat zegt niet zo veel, dat iets een dochter van een ander bedrijf is. Voorbeeld: zowel Opel als Saab zijn/waren GM-dochters, maar zijn heel andere auto's.

Is dat zo? Ook daar zelfde constructie als bij VAG, onderstel Saab 93 is zelfde als de Opel Vectra ;)

rweersch

Actief lid
Uiteraard, maar 't zijn toch heel andere auto's qua uiterlijk en rijeigenschappen.
Dat merk X een dochter is van merk Y hoeft niks te zeggen over de eigenschappen van producten van merk X. Soms is het zo dat producten van dochterondernemingen rebranded producten zijn (of andersom), soms zijn het producten die grondstoffen en productiemethodes delen, maar soms zijn het compleet verschillende producten en hebben ze, afgezien van dezelfde aandeelhouders, niks met elkaar gemeen.

hemi24

Forumguru
... en maar weer on-topic..! Het onderwerp hier is WINTERBANDEN!!!!

(en dit alles alleen omdat ik iets heb geroepen over de link tussen twee bandenmerken... :ahum:)

rweersch

Actief lid
Nou, ik vind het wel degelijk on-topic, want het gaat tenslotte over banden, en hoeveel waarde je kunt hechten aan het feit dat een "B-merk" een dochteronderneming is van een A-merk. Mijn intentie was het om in elk geval mensen kritisch te laten kijken naar dat soort goedbedoelde opmerkingen ;)

MarijntjeTDI

Actief lid
Heb er zelf vredestein Snowtrac 3 onder liggen en na 2 x wintersport/weer ben ik er erg tevreden over. Heb alleen 1 band die beschadigd is dus daar een nieuwe voor besteld.

MarijntjeTDI

Actief lid
Grappig he, ieder hanteert andere temperaturen om ze er onder te leggen. Kan me voorstellen dat wanneer je een afspraak bij de dealer moet maken dit eerder doet om de drukte voor te zijn. Heb ze zelf in de schuur liggen dus kan ze eronder doen wanneer ik denk dat het nodig wordt.

MarcoO2

Forumguru
Haha ja, want dat winterrubber kan nog zo geliefd zijn, bij de huidige temperaturen van bijna 20 graden ben ik nog erg blij met mijn zomerbanden!

Fabia

† In Memoriam
In Krimpen zitten drie bandenboeren heel dicht bij elkaar, dus dat moet echt wel lukken zodra de temperatuur daalt.

Constant

Erelid
Ik krijg de indruk dat de dealers de drukte ook steeds beter managen. Ik kreeg een korting op het wisselen, weer mooi meegenomen (beloninkje voor tijdig wisselen?). Ik weet niet of die korting nog tot aan de eerste sneeuwval geldig blijft :grin:.

En een gratis wintercheck gelijk erbij gekregen, laat de winter maar komen!

@Marco: ik hoef gelukkig nergens heen.....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan