Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Rallye

Forumguru
Legaal is het wel, maar handig? Ik ben zeer benieuwd hoe de all weather-banden je bevallen, vooral qua weggedrag. Volgens alles wat ik lees is het enige voordeel inderdaad dat je niet twee maal per jaar banden moet wisselen. Daar staat tegeneover dat je in de winter toch niet helemaal zo goed onderweg bent als op winterbanden, en in de zomer minder grip hebt als op zomerbanden. Twee maal wisselen per auto (ook al zijn het er zestig) kan de winstgevendheid van een goed bedrijf toch niet echt beïnvloeden zou je zeggen......

Michel

Forumguru
Ik rijd inmiddels ruim 30.000 km op de 4 seizoenenbanden van Vredestein en in de zomer heb ik zeker niet het gevoel dat deze minder grip geven dan de eerder gemonteerde, en door mij hevig vervloekte Bridgestone Potenza's. In de winter zullen ze inderdaad waarschijnlijk niet kunnen tippen aan "echte" winterbanden, maar presteren ze nog altijd beter dan een reguliere band.

Het grappige is wel dat de Amsterdamse politie hun auto's standaard ook met de Quatrac 3's laten uitrusten, want de bandenleverancier waar ik ze heb gekocht, levert ze in grote hoeveelheden aan dit korps.

turboturbo

Forumguru
A-symmetrische banden?

Ik heb vandaag de winterset onder m'n Fabia geschroefd, maar ik kwam niet helemaal uit de 'puzzel' welk wiel waar moet. Er stond netjes met een krijtje op de binnenzijde van de wang geschreven, waar de wielen hadden gezeten.
Ik zag echter dat hoe ik ze ook positioneer, ik niet de V-vorm (trekkerprofiel) 'goed' krijg.
De banden zijn wel goed op de velg gemonteerd, want er staat netjes 'outer side' op de wang van de band aan de buitenkant van de velg.

Zoals op de foto te zien (2 wielen, L + R naast elkaar gepositioneerd, zoals ze aan de as geschroefd zitten)
De rechter voor- en achterwielen draaien dus met hun V-spoor / profiel als volgt: /\
De linker voor- en achterwielen: \/

Ik kan dus vrolijk de wielen husselen, maar ik kan de richting van de V profielen niet veranderen :D

Ook is te zien dat de buitenste lengte profielen netjes aan de buitenkant zitten.

Het lijkt er dus op de banden verder naar voorschriften zijn omgelegd, ik vroeg me echter af of dit dan zogenaamde a-symmetrische banden zijn? Ik dacht nl. dat banden ook zo gemaakt zijn om 1 kant op te draaien. Aan de zijkant is echter geen indicatie of aanwijzing te vinden welke richting de band op zou moeten draaien (is niet versleten oid, het staat er gewoon niet op)

Photo%2013-11-11%2013%2040%2036.jpg

Edit: Merk / Type: Conti Winter contact (denk Continentals, dus) maat 185/55/15

Wat verder wel opviel; de totale omtrek van deze band is iets groter dan mijn zomerbanden. Ben benieuwd wat de nieuwe tellerafwijking wordt (was 6 km bij 100 km/u tov GPS)
Ik heb nl. als zomerwiel 195/50/15 en nu dus 185/55/15. De hoogte van deze band is dus iets groter. Op het punt waarop ik de auto voldoende omhoog had gekrikt dat het 195/50/15 wiel los kwam van de weg, en ik het wiel gemakkelijk kon verwijderen, kreeg ik de het iets grotere winter wiel er niet op; ik moest de auto nog iets verder omhoog opkrikken.

darkprojectx

Forumguru
@turboturbo, winterbanden is weer een vak apart. Aan het profiel kun je het niet zien.
Wel staat er (vaak) op de wang van de band "Outside", aan de hand daarvan heb je dus al snel je linker en rechter wielen probleem opgelost, en daarmee ook je draai richting.
Ze zijn inderdaad Asymetrisch, toevallig had ik gisteren dezelfde puzzel in handen.

Gisteren ook maar even die comfort modules onder de auto gezet.

Weer lekker veel profiel, dus laat de winter maar komen!

turboturbo

Forumguru
Dat ziet er slick uit, Darkprojectx!
Ook die bra ziet er nog niet eens zo gek uit, zo (jeweetwel, vergeleken met zeer slecht bijgewerkte roestige, witte oude diesel VW Jetta's hier in Amsterdam West met zo'n ding. Vaak met een of ander fout logo er nog op)

En nee, ik maak me ook geen zorgen ofzo, ik bedoel: de vermeldingen díe er op de band stonden ('outer side') zijn netjes opgevolgd, dus dat moet snor zitten. Ik vroeg me gewoon af wat de achtergrond / reden is van wel of niet V profiel, draairichting en dan specifiek voor winterbanden. Ik vind het gewoon een gek idee dat van bovenaf gezien de linkerwielen een andere profiel richting hebben dan de rechter. En dat een band dus zowel de ene als de andere kant uit 'mag' of kan draaien. Overigens had ik dat met mijn zomerbanden ook al :tongue:, daar zit weliswaar geen V profiel op, maar staat ook geen draai richting aangegeven. Wel 'outer side' (Hancook's; maar die gaan er nu uit, van 't voorjaar neem ik nieuwe)

darkprojectx

Forumguru
Thanks en graag gedaan! Met een beetje boel pijn kwam ik erachter dat ik toch wel erg lang had gewacht met het uitlijnen van mn auto, mijn zomer voorbanden waren aan de binnenkant echt KAAL. Dus voor de zomer weer nieuwe banden kopen.. pff..
Misschien ook wel andere velgen.. hmm hmm.. nog ff een wintertje over denken!

darkprojectx

Forumguru
zo.. vanmorgen was ik blij verrast toen ik buiten kwam en zag dat de auto onder het ijs zat
Niet blij omdat ik een half uur mocht krabben, maar wel blij dat ik zaterdag mijn winterbandjes gemonteerd had! :worshippy:

Dorus

Lid
voor en achterbanden verwisselen

Beste mensen,

Ik heb net mijn winterbanden er weer opgelegd en ik vroeg mij af of je voor en achter gewoon kan wisselen. Dit i.v.m. sneller slijten van de voorbanden. Ik wil dus rechtsachter naar rechtsvoor en idem links.

Noord26

Forumguru
Dat kan niet zomaar, welk van rechtsachter naar rechtsvoor en idem voor links. Vrijwel alle winterbanden hebben een specifiek profiel (ook zomerbanden overigens), waarbij de draairichting van belang is. Dit om afvoer van water/sneeuw te bevorderen. Als het profiel andersom ligt krrijg je meteen aqua-planning, omdat het dan niet naar de zijkant (buiten de band) wordt afgevoerd, maar juist naar het midden onder de band!

Bij winterbanden is dit van nog groter belang als bij zomerbanden ivm uitvallen van sneeuw. Er zijn echter ook genoeg zomerbanden waarbij het omdraaien van de band naar de andere zijde resulteerd in exact hetzelfde profiel. Bij winterbanden vrijwel kan dit vrijwel nooit.

Op de band staat ook aangeven van de draairichting is, als het goed is.

Als je de banden aan dezelfde kant houdt is er niets aan de hand, maar niet zo maar van links naar rechts leggen.

van_der_P

Senior Member
Dat kan niet zomaar, welk van rechtsachter naar rechtsvoor en idem voor links.
Volgens mij blijven de banden aan de zelfde kant dus draaien ze ook dezelfde kant op. Rechts is rechts en of het voor of achter is maakt niet uit. Dus je kunt wel degelijk van voor naar achter wisselen, en anders om.

wanderer

Senior Member
Ik heb net mijn winterbanden er weer opgelegd en ik vroeg mij af of je voor en achter gewoon kan wisselen. Dit i.v.m. sneller slijten van de voorbanden. Ik wil dus rechtsachter naar rechtsvoor en idem links.

Bij voorwiel aangedreven auto's wordt aanbevolen om de banden met de grootste profieldiepte om de ACHTERWIELEN te monteren, dit omdat je bij een voorwiel slip mogelijk nog kunt corrigeren met sturen, terwijl een achterwielslip heel moeilijk tot niet te corrigeren is......

turboturbo

Forumguru
Dat kan niet zomaar, welk van rechtsachter naar rechtsvoor en idem voor links. Vrijwel alle winterbanden hebben een specifiek profiel (ook zomerbanden overigens), waarbij de draairichting van belang is. Dit om afvoer van water/sneeuw te bevorderen.
....
Op de band staat ook aangeven van de draairichting is, als het goed is.
Over de draairichting: niet alle banden hebben dat (maar alleen een 'inner side' en 'outer side' aanduiding)

Of je die nou links of rechts monteert, aan het profiel / draairichting kun je niks 'veranderen' en je kunt de band (mits correct op velg gelegd) niet 'verkeerd' op je auto monteren.

348271w.gif
profiel_protechII.gif

Het "meest open" profiel moet altijd aan de binnenkant gemonteerd zijn. De tekst "INNER SIDE" of "INSIDE" op deze banden helpt te voorkomen dat de band verkeerd gemonteerd wordt. Bij montage van de band onder de auto is de zijkant met "INNER SIDE" of "INSIDE" dus niet leesbaar.
Datum: 01-01-2011Bron: Bandenmax

Ik heb zelf de iets mindere banden (hebben we het over 0,5 mm profieldiepte verschil op 7 ~ 7,5 mm gemiddeld) toch achter gelegd. De voorwielen slijten per saldo harder, dus over de komende 6 maanden verwacht ik dat de voorwielen alsnog gladder worden, of meer versleten zijn dan de achterwielen.

Mijn winterbanden kunnen gewoon gehusseld worden (zie mijn post 1 pagina terug) want de banden hebben -gek genoeg, vind ik ook- geen rijrichting. Evenmin hadden mijn zomerbanden dat.

MarijntjeTDI

Actief lid
Ik vind het tot nu toe een leerzame avond,maar heb mijn bedenkingen. Je zou zeggen dat in bijvoorbeeld sneeuw-omstandigheden het belangrijk is om zoveel mogelijk grip(profieldiepte) te hebben op de aangedreven wielen, oftewel de voorwielen.... hoe zit dat dan?

darkprojectx

Forumguru
Bij de slipcursus heb ik geleerd dat je uiteraard rondom goed profiel moet hebben, maar bij een voorwiel aangedreven auto moet je voor het meeste profiel hebben.
Zonder tractie/contact begin je niets.
Zelfs als je geen gas geeft/kunt geven kun je vaak door het gas los te laten opeens gewicht op de voorwielen krijgen waardoor je alsnog een richting uit kunt. De achterwielen rollen hier gewoon achteraan (mits het geen slicks zijn of je met 60 door een 30 bochtje wilt).
En mijn Skoda heeft toch vrijwel altijd tractie met ASR en ABS.

Daarnaast is het ook interessant om jezelf af te vragen hoeveel je hebt aan groot profiel op de achterbanden als je over je neus gaat schuiven (wat toch het meeste in de sneeuw voorkomt)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan