A-symmetrische banden?
Ik heb vandaag de winterset onder m'n Fabia geschroefd, maar ik kwam niet helemaal uit de 'puzzel' welk wiel waar moet. Er stond netjes met een krijtje op de binnenzijde van de wang geschreven, waar de wielen hadden gezeten.
Ik zag echter dat hoe ik ze ook positioneer, ik niet de V-vorm (trekkerprofiel) 'goed' krijg.
De banden zijn wel goed op de velg gemonteerd, want er staat netjes 'outer side' op de wang van de band aan de buitenkant van de velg.
Zoals op de foto te zien (2 wielen, L + R naast elkaar gepositioneerd, zoals ze aan de as geschroefd zitten)
De rechter voor- en achterwielen draaien dus met hun V-spoor / profiel als volgt: /\
De linker voor- en achterwielen: \/
Ik kan dus vrolijk de wielen husselen, maar ik kan de richting van de V profielen niet veranderen
Ook is te zien dat de buitenste lengte profielen netjes aan de buitenkant zitten.
Het lijkt er dus op de banden verder naar voorschriften zijn omgelegd, ik vroeg me echter af of dit dan zogenaamde a-symmetrische banden zijn? Ik dacht nl. dat banden ook zo gemaakt zijn om 1 kant op te draaien. Aan de zijkant is echter geen indicatie of aanwijzing te vinden welke richting de band op zou moeten draaien (is niet versleten oid, het staat er gewoon niet op)
Edit: Merk / Type: Conti Winter contact (denk Continentals, dus) maat 185/55/15
Wat verder wel opviel; de totale omtrek van deze band is iets groter dan mijn zomerbanden. Ben benieuwd wat de nieuwe tellerafwijking wordt (was 6 km bij 100 km/u tov GPS)
Ik heb nl. als zomerwiel 195/50/15 en nu dus 185/55/15. De hoogte van deze band is dus iets groter. Op het punt waarop ik de auto voldoende omhoog had gekrikt dat het 195/50/15 wiel los kwam van de weg, en ik het wiel gemakkelijk kon verwijderen, kreeg ik de het iets grotere winter wiel er niet op; ik moest de auto nog iets verder omhoog opkrikken.