Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hetzer

Forumguru
klopt, is een veel gebruikte fout, de banden op de achteras is bij voor wiel aangedreven auto's belangrijker

hemi24

Forumguru
Onzin, je doet toch ook geen schoenen om je handen voor het geval je misschien voorover valt?!?

Meeste profiel altijd vooraan, simpelweg omdat daar de grootste krachten optreden, zoals optrekken en remmen.
In geval van aquaplaning, ben je ook beter af met het meeste profiel aan de voorkant!!!

Denk er nog maar eens over na, of vraag anders maar eens een doorgewinterde motorrijder...

Ik ben het eens met Darkprojectx!

jan49

Actief lid
Ik ben het met hetzer en MacManiac eens want ik heb geleerd dat als je hard remt de wagen met de motor voor in altijd naar voren duikt dus je hebt grip
achter komt de wagen wat omhoog dus minder grip je moet altijd de banden met het meest profiel achter zetten.

gr jan

Wijnand850

Forumguru
Wel eens een slipcursus gevolgd? Dan weet je dat het verhaal van de beste banden achter klopt. Onderstuurreacties zijn nu eenmaal makkelijker te corrigeren dan overstuur reacties. De beste banden moeten echt achter.

hemi24

Forumguru
@Jan49: en wat doet je remkrachtverdeler?!?

@Wijnand: Ja, 29 mei j.l. was ik erbij en de "experten" op de cursus zijn het ook niet eens...

Voor de liefhebbers gooi ik nog een kooltje op het vuur: Wat doen we met de sneeuwkettingen? en doen we dat puur voor het optrekken?!?

Wijnand850

Forumguru
Dat heeft weinig met de remkrachtverdeler te maken. Het gaat niet om verdeling van remkracht te maken, maar met verplaatsing van het zwaartepunt naar voren zodat je meer druk op de voorwielen krijgt en minder op de achterwielen. Die hebben dus minder grip. Als je daar dan ook nog minder profiel hebt, bereik je eerder grenzen dan wanneer je daar het beste profiel hebt zitten.

hemi24

Forumguru
Als jullie de beste banden achter willen plaatsen, ga je gang, maar blijf een beetje ver achter mij vandaan als ik een noodstop maak!!!

Voor de mensen die de rijtraining hebben gevolgd, denk even terug aan de ronde baan, waar je met een gangetje van 30km/h rondjes hebt gedraaid: wat deed jullie auto?

bobbie

Senior Member
Beste Skoda-rijders,

Mijn vraag gaat niet over banden maar heeft wel betrekking op de winter... Op de website van superskoda zie ik een winter grille cover. Hebben julle hier ervaring mee en is dit een aanrader voor de mischien koude winter? Zie http://www.superskoda.com/Skoda/FABIA-II/Fabia-II-07-10-winter-grille-cover

O
T: Met de verassend skoda-dag waren de instructeurs het ook niet met elkaar eens waar nou de banden met het meeste profiel geplaatst moeten worden.

reeseend

Forumguru
Wat mij betreft hebben darkprojectx en Hemi al genoeg uitleg gegeven. Wij rijden bijna allemaal voorwielaangedreven auto's dus aan de voorkant moeten de meeste krachten worden overgedragen. Na accelereren krijgen we ook nog het remmen.
Aan de voorkant wordt er het hardst geremd en daar heb je dus ook de meeste grip nodig. Wel leuk al die Fora met zoveel meningen :smiley29:

bobbie

Senior Member
en als je het vergelijkt met een winkelwagentje? Als je de achterwieltjes strak zet ipv draaiend heb je toch veel meer stabiliteit?

EdK

Forumguru
Ben geen expert in banden of slippen.
Maar mijn logica ( misschien simpele ) zegt dat ik juist voor het meeste profiel moet hebben !
Ze slijten daar het meest dus simpel gezien heb ik daar het meest wegcontact met het asfalt.
En als hij vanachter uitbreekt , dan moet ik toch ( indien kan ) juist gas geven om de boel weer recht te trekken ?
Maw dan heb ik op dat moment toch de meeste grip op juist die voorkant nodig, en trekt hij dan die achterkant toch wel weer recht ?

En de sinds 1-11-11 verplichte ESP zorgt vanaf heden er toch ok voor dat die achterkant juist niet meer kan uitbreken !?
Mijn gevoel zegt dan ook dat ik met voorwiel aandrijving dan ook voor de meeste grip moet en wil hebben.

En indien ik ongelijk heb, wat moet ik dan gaan doen als ik achterwiel aandrijving heb ?
komt dan wel voor de band met het meeste profiel als ik jullie logica dan volg, want dat s dan de band met de minste grip , toch ???

Dorus

Lid
Beste mensen,
Ik dacht een simpele vraag te stellen. Blijkt er wel een verschil van mening te zijn.
alleen mijn vraag is nog niet opgelost.
Kan ik linksvoor en linksachter verwisselen. Niet allemaal weer gaan praten over draairichting enz. Deze blijft namelijk hetzelfde bij wisselen aan een kant.

wanderer

Senior Member
je hebt groot gelijk tot nu toe heeft niemand je vraag echt goed gelezen......ja je kunt L-voor en L achter wisselen, idem voor rechts...

andrehj

Forumguru
Dat dacht ik afgelopen zondag ook, maar dat is hier (in Oost NL) niet gelukt. De hele dag kou en mist. Niet praktisch als je je zomerwielen in de zon wilt laten drogen na het schoonmaken...
Overigens is het wel gelukt, en rij ik nu op Michelin Alpin A4 205/55R16 94V, en wat mij nog het meest verbaast is dat deze banden stiller zijn dan de Michelins Energy waar ik zomers mee rij. Dit terwijl uit diverse tests bleek dat de Alpins A4 wat luidruchtiger zijn dan de concurrentie. Ik snap er niets van, maar ben er wel blij mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan