Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

rweersch

Actief lid
Haha ja, want dat winterrubber kan nog zo geliefd zijn, bij de huidige temperaturen van bijna 20 graden ben ik nog erg blij met mijn zomerbanden!
Heb gisteren nog 175 km/h gereden met de winterbanden. Ik merkte eerlijk gezegd geen verschil met de zomerbanden.

MarijntjeTDI

Actief lid
Als je in een wat grotere stad woont is het wisselen waarschijnlijk niet moeilijk te realiseren maar als je net als ik op het randje van Nederland (toch Fabia?:grin: ) dan is het gewoon handiger als je zelf hebt liggen. Met krikje en luchtsleutel zo gebeurd.

MarcoO2

Forumguru
... die dan hopelijk nog wél op zomerbanden rijden...

moraal van het verhaal: het maakt niet uit welke snelheid je rijdt, als je auto technisch maar op de omstandigheden van dat moment is toegerust.

Constant

Erelid
Over een jaar kan ik weer shoppen, volgens de dealer gaan mijn winterbanden nog één seizoen mee. Dit wordt dus het vierde seizoen.

TL@

Forumguru
Gisteren hadden de winterbanden het toch wel heel warm. Stevige bochtjes, even 200+ dan beginnen ze toch serieus te bewegen onder de auto en ook een beetje te stinken. Waarom verplicht ALD je nu om al in oktober de banden te wisselen (enkel het eerste jaar trouwens, volgend jaar mag ik ze wisselen wanneer ik wil)

Constant

Erelid
Oktober is een goede wisselmaand voor andere landen zoals Duitsland en Oostenrijk. Ik ben nu geneigd om begin november aan te houden.

Figaro75

Senior Member
Ik hou gewoon de temp in de gaten. Ik wissel alles gewoon zelf en neem dan ook meteen de Aygo van mijn vriendin onder handen.
Als de temp ook overdag rond de 5-10 graden is gaan de winterbanden eronder. Mijn 16" set staat nu naast de 14" set van de Aygo......geen gezicht :grin:

Bij mijn vorige auto moest ik de auto eerst uitgraven want de sneeuw stond al tot aan de wielmoeren........
Maar toen reed ik maar ca. 1 keer per week (boodschappen) omdat ik op loopafstand van mijn oude werkplek woon.
Nu rij ik elke dag 80 km.

En ik moet de wintervelgen nog wassen :smiley29:

heavy

Actief lid
Vanmiddag bij de Euromaster geweest voor winterbanden wissel,er is een setje Kleber Krisalp HP2 banden gemonteerd.
Ik heb geen invloed op wat de leasemij laat monteren.

De dag na de banden wissel was de BC helemaal van de leg :crazy: lampjes en piepen op en van af het dashboard .. er zal een probleem zijn met de bandenspanning.
Eerste mogelijkheid ff gestopt, bekende schopje tegen de banden en het leek wel oké. Door gereden naar de benzine pomp, daar de bandenspanning gecheckt.
Volgens de meter van de pomp 3.5 BAR in de bandjes, nu vindt ik deze dingen niet super betrouwbaar dus maar ff naar de Euromaster gereden.
En inderdaad er zat wel te veel lucht in de bandjes, welliswaar geen 3.5 BAR maar 3.2 BAR zeker wel.

bobbie

Senior Member
Fabia Winterbanden

Beste Skoda-Rijders,

Een aantal maanden geleden heb ik met veel plezier deelgenomen aan de Verrassend Skoda rijvaardigheidstraining. De training werd gegeven op het RDW terrein te Lelystad en werd bijgewoond door nog een stuk of 90 andere Skoda-rijders. In eigen auto heb ik een aantal onderdelen gedaan zoals een noodstop maken of leren hoe je uit een berm moet sturen. In de groep van 10 auto's was ook een rode Octavia aanwezig met winterbanden. De rode Octavia was op vele onderdelen stabieler en verloor minder snel grip op het parcours (tot dat de bestuurder overmoedig werd).

Met deze rode Octavia en mijn eigen veiligheid op en rond de polderwegen van Biddinghuizen in gedachten, ben ik vorige week gaan shoppen voor winterbanden. Op het internet zag ik al snel niet meer de banden door het bos. Dus ben ik langs de bekende bandenboeren als Kwik-Fit, Euromaster en de Profile geweest. Helaas pasten al deze banden niet in mijn budget en ging het hele verhaal over. De volgende dag had ik de Skoda-dealer aan de telefoon en deze had nog een laatste set met stalen velgen staan voor een prijs die wel in mijn buget viel!

Vorige week woensdag was het zover en de Semperit Master-Grip 165/70R14T banden met stalen velgen werden gemonteerd. Wat een verschil met de zomerbanden 16'' lichtmetaal 205 breed en best platte banden! In veel testen wordt de Fabia 2 als een comfortabele auto afgeschilderd, nu weet ik waarom. In plaats van het stuiteren over de klinkerwegen van Biddinghuizen (wat gepaard gaat met ergernissen van een enkel rammeltje in het interieur) zoeft de Fabia er overheen als een Citroen! Het nadeel van de winterbanden met deze maat is het bochtenwerk en de stabiliteit rechtuit. Hard door de bocht is af te raden (lijkt me toch al niet handig als het straks glad is). Het benzine verbruik van mijn Fabia is omlaag gegaan. Van 600 KM maximaal naar 700 KM op een tank!

Vandaag de 16'' Atria velgen van binnen en van buiten flink gepoetst voor deze de garage ingaan. Het verwijderen van al het vuil aan de binnenkant op de voorwielen was nog een hele klus! Netjes in de Skoda bandenhoezen kunnen ze beginnen aan een welverdiende winterslaap.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met winterbanden van dit merk/maat onder een Skoda Fabia!

IMG_0388.jpg IMG_0385.jpg IMG_0387.jpg

Captain Hook

Forumguru
De dag na de banden wissel was de BC helemaal van de leg :crazy: lampjes en piepen op en van af het dashboard .. er zal een probleem zijn met de bandenspanning.
Eerste mogelijkheid ff gestopt, bekende schopje tegen de banden en het leek wel oké.
:)Is dat DE manier om de bandenspanning te controleren? :ahum:
BTW: je bandenspanningscontrole was helemaal niet van de leg! Die funktioneerde prima, die meldde keurig dat er iets niet in orde was (waarschijnlijk door die 'deskundige' bandenboer ook niet opnieuw ingeleerd). M.a.w. jouw BC was niet van de leg, de bandenboer ('boer'= letterlijk) is van de leg.

Door gereden naar de benzine pomp, daar de bandenspanning gecheckt.
Volgens de meter van de pomp 3.5 BAR in de bandjes, nu vindt ik deze dingen niet super betrouwbaar dus maar ff naar de Euromaster gereden.
En inderdaad er zat wel te veel lucht in de bandjes, welliswaar geen 3.5 BAR maar 3.2 BAR zeker wel.
En wie had die banden dan omgelegd/gemonteerd? Ook de euromaster? Wie is er nou betrouwbaar hier? :koffie:

jmw57

Lid
De BC reageert goed als je na een wissel van zomer naar winterbanden een "melding" krijgt dat er iets niet klopt. Wees blij dat de BC dat doet, want dan weet direct dat het bandenspanningscontrolesysteem nog goed werkt.
De rolweerstand van zomerbanden is een stuk lager dan de rolweerstand van winterbanden. De BC registreert dus een grotere weerstand en "denkt" dat er een band lek is of iets dergelijks en geeft dus en waarschuwing. Even stoppen, motor uit en van contact af zetten, dan contact weer aanzetten en op het reset knopje (in mijn auto rechts naast de bestuurdersstoel) van het bandenspanningscontrolesysteem drukken en klaar is kees. Even het instructieboekje raadplegen en je kunt het zelf verhelpen zonder direct de "bandenboer" de schuld te geven. Hetzelfde zal weer gebeuren als je weer omwisselt van winter naar zomerbanden.

andrehj

Forumguru
Dit weekend winterwielen monteren!

Gezien de weersvoorspellingen zojuist op het Journaal is dit weekend het ideale weekend voor de montage van de winterwielen. Dit weekend wordt het goed weer en volgende week koud. Dus lekker in het zonnetje de wieltjes wisselen, dan bij mooi weer het zaakje schoonmaken en droog in de garage opslaan.
Als ik nog één of twee weken wachten zit ik vast weer in de regen bij rotweer te prutsen en daar heb ik dus geen zin in.

turboturbo

Forumguru
Gezien de weersvoorspellingen zojuist op het Journaal is dit weekend het ideale weekend voor de montage van de winterwielen.
Precies wat ik ook dacht! :aangenaam: Ik ga er vandaag maar eens werk van maken (of morgen). Onderhand wel bedreven geworden in het verwisselen van de wielen, moet ik in 20 minuten gedaan hebben. En daarna een stijve rug ;) (heb geen garagekrik)

Mick

Actief lid
Op 24 november krijg ik all weather banden van Vredestein onder mijn Skoda. De Quatrac 3. Mijn werkgever laat alle wagen omzetten naar all weather banden. Is in ieder geval beter in de winter dan gewone zomerbanden. Ze willen geen winterbanden, i.v.m. het 2 maal verwisselen per jaar. Het zijn eigendom wagens, en het zijn er toch zo'n 6o stuks, vandaar dat ze om willen naar all weather, en geen normale zomerbanden meer.
De Quatrac 3 is voorzien va het bergje/sneeuwvlok symbool, en is dus toegestaan in het buitenland.

Mick

Actief lid
Alleen op de testbaan in Lelystad, tijdens een test van het blad Autoreview, i.s.m Good Year.
Daar merkte je het verschil goed. We zullen het wel merken hoe de Quatrac 3 het gaat doen.

namleop

Actief lid
Eerste mogelijkheid ff gestopt, bekende schopje tegen de banden en het leek wel oké. Door gereden naar de benzine pomp, daar de bandenspanning gecheckt.

Even lichtelijk off-topic want met zomerbanden, maar:
dat lampje werkt wel!

Ik heb ook even een blik op de banden geworpen toen in Oostenrijk tijdens de terugreis naar NL het lampje begon te branden. Had ik toen ook maar de spanning gecontroleerd, want net in Duitsland ging met 160km/u de linkerachterband eraan... daar was niet veel meer van over.
(was overigens in een Octavia)

25062011045kl.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan