Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

ardstoop

Nieuw lid
Ik heb inmiddels reactie van de dealer. Een paar dagen later nadat ik mijn afspraak had gepland om de melding te laten uitschakelen heeft men vanuit de importeur andere richtlijnen gekregen. Vanuit de dealers doen men een diagnose van het issue, dat is vanochtend gebeurd. En men gaat het stuur vervangen.
 

TCNH

Senior Member
Mijn Kodiaq (MY22) krijgt deze melding ook af en aan. Soms heel vaak en soms weer een hele tijd niet. Al vanaf aflevering in sept '21.

Ik denk dat ik eruit ben wat voor mijn auto het probleem is. Inmiddels een aantal keer kunnen reproduceren dat wanneer het vaak gebeurt, de auto door de wasstraat trekken genoeg is om de melding weer wekenlang te laten verdwijnen (nee, ik ga geen discussie voeren over hoe slecht de wasstraat wel niet is). Ook al lijkt de auto niet extreem vervuild. Het lijkt -in mijn geval- alsof 1 van de sensoren die nodig zijn voor travel assist overdreven gevoelig is voor vervuiling. Ik weet inmiddels zeker dat het niet 1 van de camera's achter de voorruit is, daaraan poetsen helpt niet, dus wellicht iets wat het zicht van radar of parkeersensoren beïnvloedt.

Wellicht het proberen waard...?
 

Antera

Donateur
De sensoren die travel assist heeft zijn de standaard systeem : ACC radar en Lane assist camera. Enigste wat dan nog extra is is het stuur. Verder niks. En als de radar geblokkeerd word of de camera in je voorruit vervuilt krijg je storing op acc en/of lane assist.

Wat bij jouw dit dan veranderd is een goede vraag. Ik zou dan als ik jouw was de radar een Schoon houden en de camera om te kijken of dat dan de oorzaak zou zijn. De rest lekker vuil laten worden. Ben wel benieuwd
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rien den Haan

Actief lid
Vandaag mijn Kodiaq met nieuw stuur :thumbsup: weer bij de dealer mogen ophalen............de rit naar huis geen problemen (was ook maar 5 minuutjes :pieker: :D).
Ik laat jullie weten of ik eindelijk van deze ellende verlost ben........"so fingers crossed" :wacht:
Inmiddels een paar weken verder en...........:yeehaa::yeehaa::yeehaa::yeehaa:tot op heden geen ellende meer gehad (gehoord).
Maar gezien de berichten hier kan de vlag pas echt uit als ik over 3 jaar de "voiture" inlever en tot die tijd geen problemen heb gehad.....maar voor nu ....de Valdispert kan voorlopig de kast in. :dankje::jaja:
 

JvanA

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Heb hier een Skoda Karoq van Januari dit jaar. Heb hetzelfde probleem als hier benoemd, dat de Travel assist regelmatig begint te piepen. Vooral bij kleine stuurbewegingen kan het helemaal losgaan in de auto met waarschuwingen.......
Terugkomend op mijn bericht van vorig jaar. Is de melding hier ook alweer even kort terug. In eerste instantie duurde dit 3 dagen en vervolgens was het weer even een week stil. Vanaf vorige week piept en flitst het weer stabiel bij elke bocht / stuurwielbeweging.

Zojuist heb ik contact gehad met Skoda Nederland, en daar kreeg ik te horen dat er een 'permanente' oplossing is. Dit is dus in de vorm van het vervangen van het stuurwiel gaven ze aan. Deze heb ik dan ook ingepland en we gaan kijken wat dit gaat brengen. Inderdaad is dit toch wel een erg frustrerend issue. Hopen dat dit bij jullie ook de oplossing kan zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Brokkie

Forumguru
Mail gekregen van lease maatschappij:

Ik heb contact gehad met Skoda ***. Zij geven aan dat er nu een procedure is en dat het probleem vaak in het stuur blijkt te zitten.
Kunt u op *** met de auto langs de werkplaats? Dan kunnen ze controleren of het probleem in de stuurwielelectronica zit. Als dat zo is, zal er een nieuw stuurwiel besteld worden.
Er is al wel aangegeven dat er nog geen leverdatum bekend is van de stuurwielen als deze besteld moet worden. We zullen daarna af moeten wachten wanneer het stuurwiel binnen is.


Krijgt een vervolg.
 

Brokkie

Forumguru
Maar weer eens bellen. Dodelijke stilte vanuit de Skoda organisatie in schril contrast tot de herrie uit m'n stuur...
 

Ruudbouwm

Nieuw lid
Gisteren met mijn Karoq bij de dealer geweest met hetzelfde probleem en vanmiddag heb ik te horen gekregen dat ze van Pon een nieuw stuur mogen bestellen. Hoop dat het hiermee opgelost wordt. Vind het niet acceptabel dat veiligheidssystemen constant in storing zijn.
Zelfde probleem gehad. Eindelijk ook een nieuw stuur gekregen. Probleem is gelukkig niet meer terug gekomen
 
Goedemorgen allemaal,
Ook ik had steeds meer last van het uitvallen van de travel assist. Koud of warm weer, stuurverwarming aan of uit, maakt niets uit.
Gisteren naar de PON dealer geweest om het probleem aan te kaarten: oplossing is nu een nieuw type stuur erin, is besteld. De werkwijze met het invullen van een verklaring om de travel assist softwarematig uit te schakelen door de dealer is niet meer van toepassing. Volgens PON was het even een tijdelijke actie, maar nu wordt gewoon een nieuw stuur geplaatst.
Duurt wel even voordat het gewisseld wordt, maar de bestelling is gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto mocht vandaag voor een beurt naar de dealer, en aangekaart dat ik nog steeds niets had gehoord na het uitschakelen van de software.
Waarop idd verteld werd dat ze nu een oplossing hebben mbt tot stuurvervanging, en ze zouden nakijken of dat op mijn kodiaq van toepassing was.

Werd net gebeld, idd stuurvervanging, echter is die besteld en zijn ze natuurlijk moeilijk leverbaar..... to be continued dus.
 
Ik werd gisteren gebeld dat het nieuwe stuur deze week vrijdag binnenkomt, gelijk een afspraak gemaakt voor vervanging ( duurt 30 min). Dus tussen aanvraag en levering zit 15 dagen ( in mijn geval).
 
Goedemorgen,

Paar weekjes terug bij @Antera geweest om TA te deactiveren. Alles werkt nog naar behoren alleen nu zonder het gepiep en waarschuwingen. Nieuw stuur is bij de dealer besteld (Thur/Genderen).

@Antera nogmaals bedankt voor de super service!

Grt
 
Bovenaan Onderaan