Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

In de verklaring die ik moest tekenen stond volgens mij dat "Emergency Assist" ook uitgeschakeld was, in iedergeval had ik t idee dat er significante veiligheids functies uitgeschakeld zijn, en niet "dat t wat minder werkt" zoals jij beschrijft.
 

BelKodi

Senior Member
Vreemd. Ik zie bij mij gewoon alle veiligheidssystemen werken in hoeverre ik die zie tijdens rijden (Emergency Assist om evidente reden niet getest). Maar Lane Assist enzo werkt gewoon. Geeft nog steeds de middenstrook aan en geeft melding bij overschrijding maar stuurt minder fel tegen dan anders.
 

hemi24

Forumguru
@powermage : verklaring tekenen? Dus jehebt ermee moeten instemmen dat je in een auto rondrijd waarvan niet alle opties naar behoren functioneren? Lijkt me beetje omgekeerde wereld..!
Of heb je ook gelijk een teruggaaf/vergoeding gekregen?
 
Dat heb ik inderdaad moeten doen, tekenen dat belangrijke veiligheidsfuncties worden uitgeschakeld om de foutmelding weg te krijgen,en in 2023 komt er ergens een update.

En als compensatie krijg ik een tijdje langer gratis connect diensten. (die ik niet gebruik)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Dit blijft een heel vreemd verhaal, je hebt namelijk wel (veel) betaald voor die opties. Foutje en probleempje moet kunnen, maar gezien de tijd dat alles duurt (en ik geloof best dat het een lastig probleem is voor de engineers bij Skoda) zou je dus simpelweg het prijsverschil tussen een auto met en zonder die systemen terug moeten krijgen, met daarnaast uitgebreide verontschuldigen en een bos bloemen. En niet een verklaring die je moet ondertekenen waarmee Skoda in feite juridisch onder hun verantwoordelijkheid uit kruipt. Ik snap overigens wel dat je die ondertekend hebt, je wordt door al dat gepiep min of meer voor het blok gezet.

Hoewel ik zelf nog dik tevreden ben mijn auto, maar die is inmiddels 4.5 jaar oud, krijg ik op grond van wat ik allemaal lees over het forum steeds sterker de indruk dat dit ook m'n laatste Skoda is. Het kennelijke "nieuwe normaal" bij Skoda (belachelijke levertijden en vooral de bizar slechte communicatie daarover, prijsverhogingen na de bestelling, niet geleverde opties, onfatsoenlijk omgaan met serieuze problemen, etc.) bevalt me helemaal niet. Dat je bij VAG/PON niet hoeft te rekenen op enige clementie en coulance was me wel bekend, maar in het verleden was de kwaliteit van de auto's dusdanig dat ik het risico wel durfde te nemen. Nu niet meer.

En misschien is het ergens ook wel zo (zeker die levertijden), maar dat betekent niet dat het OK is. Maar goed, ik ga me op termijn eens goed inlezen bij andere merken (en dan kom ik misschien wel tot het de conclusie dat een teken des tijds is, en blijf ik toch bij Skoda hangen ...)

In ieder geval wens ik de getroffenen veel geduld, en ik hoop dat de problemen toch ooit eens opgelost worden
 

BelKodi

Senior Member
Ik vond de verklaring tekenen op zich niet zo vreemd. Het komt erop neer dat je tekent dat je begrijpt wat de gevolgen zijn van het aanpassen van de software van de Travel Assist.
Maar nogmaals: ik merk in het rijden geen verschil. Alle veiligheidssystemen werken gewoon naar behoren voor mij maar ik ben wel van die vervelende meldingen af :)
Wat mij betreft is het een goede tussenoplossing en hoef ik geen compensatie van de dealer, met wie ik een goede band heb. Ook zij vinden deze situatie uiterst vervelend.
 

Rien den Haan

Actief lid
Ongelofelijk dat een wereldmerk als Skoda meer dan een jaar nodig heeft om zo'n probleem te verhelpen.......ik dacht na bijna 1,5 jaar wachten op een auto er toch genoeg tijd zou zijn om alles te perfectioneren.
Ik kreeg ook de optie van de dealer (die ik natuurlijk niets kwalijk neem) netjes voor bedankt en weer een mail verzonden naar #Skoda.nl maar tot op heden geen reactie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kodiaq4wd

Nieuw lid
Ik heb dit dus ook (in Finland) en na melding kreeg ik verzoek om filmpje te maken mocht het weer optreden. Men had nog geen toestemming het stuur te vervangen. Ik was er niet zeker van of er een probleem was, of dat het door de sneeuw kwamt. Het is nogal wit hier...

Capture.PNG
 
En heb je na het uitschakelen van de functies nog een melding bij opstarten of helemaal niks?

Als je de verklaring van VW/Skoda leest waarom zij dit een "goede oplossing" noemen ga je wel anders denken. De foutmeldingen maken deel uit van de functionaliteit van een ondersteuningssysteem en zijn dus hoogstens vervelend. Is trouwens echt vanuit VW /Skoda zelf, Pon / D'Ieteren voeren enkel uit... echt triest.
 

BelKodi

Senior Member
Vorige week om en bij de 2.000 kilometer gereden tijdens een vakantietrip.
Zonder die vervelende meldingen van Travel Assist niet beschikbaar: heerlijk :)
Enkel de Lane Assist verstoort de rust nog af en toe maar tot daar...
Tijdens zo'n lange trip, op winterbanden, aan vrij constante snelheden (op de Autobahn wel vaak 160) valt nog maar eens op hoe rustig en comfortabel de Kodiaq eigenlijk wel is... en hoe stil. Dat gevoel was ik even kwijt door die meldingen van de TA. Ik kan iedereen dus maar aanbevelen om de TA tijdelijk uit te schakelen.
 

Remuske

Nieuw lid
Zojuist contact gehad met de dealer over dit probleem. Ik heb een Sportline Kodiaq van september 2021 en vorig jaar in het voorjaar is mijn stuurwiel vervangen. Het is een hele tijd weg geweest en heb genoeg vochtig weer meegemaakt. Nu sinds het koud werd en de stuurverwarming afentoe aan gaat is het probleem terug, met de afgelopen 3 weken soms ontelbare ‘pingen’. Ik rijd lange afstanden en het is om gek van te worden, je kunt geen normaal gesprek voeren. Laatst op een rit naar Duitsland van 3,5 uur gewoon vaker gestopt omdat het niet uit te houden is. Antwoord van de dealer inderdaad: geen oplossing voor, wachten op een update.. Ik vind dat echt belachelijk. Als het uitschakelen van het geluid mogelijk zou zijn was het nog daaraantoe, maar alle veiligheid systemen uitschakelen (wat ik lees hier) lijkt me helemaal niet de oplossing. Symptoombestrijding met het leven van jezelf of anderen op het spel zetten. Ik ben een defensieve rijder, maar ik ben al 2 keer geholpen doordat de auto vanzelf een stop maakte door iets wat ik nét niet zag en de radar wél. Ik was van plan het af te wachten, maar zie hier dat ze al langer mensen laten wachten op een ‘update’.. Ik ga hier dus weinig geduld mee tonen. Als dit niet netjes wordt opgelost weerhoudt mij dit wel van het hier bestellen van een volgende auto.
 

Rien den Haan

Actief lid
:(:thumbsdown: Ik heb de 23e een afspraak om het stuur in mijn Kodiaq te laten vervangen, bij Gods gratie heeft de importeur het groene licht gegeven............... de dealer Ames Zwijndrecht gaf al aan dat dit wellicht niet de oplossing is.
Moet wel zeggen dat deze mannen ook hun best doen en het erg vervelend vinden maar kunnen helaas ook niet veel anders.
Begin nu wel heel erg te twijfelen of ik het zal doorzetten......:sterretjes:
 
Nu is het bij mij eventjes dat ze eea uitgeschakeld hebben, maar moet zeggen dat de veiligheidssystemen nog wel deels werken (alleen wat anders), de radar werkt nog wel (heb t idee dat ik juist sneller een overbodige melding daarvan krijg omdat ie dus met minder sensor data werkt), ook lane assist werkt als je hem aanzet, maar lijkt wat lomper en minder verfijnd te werken en lijkt het meer te werken als mijn 1e kodiaq die ik in 2019 had (maar die in 2021 total loss was), dus al bij al zou ik gezien de last van de meldingen die je kan hebben t wel laten uitschakelen voorlopig.
 

ena

Forumguru
:(:thumbsdown: Ik heb de 23e een afspraak om het stuur in mijn Kodiaq te laten vervangen, bij Gods gratie heeft de importeur het groene licht gegeven............... de dealer Ames Zwijndrecht gaf al aan dat dit wellicht niet de oplossing is......
Bedankt om dit te delen. Weet je ook wat de motivatie was om vervanging stuur goed te keuren?

Ik begrijp er trouwens weinig van. Bij mij komt en gaat het echt met periodes. Het ene moment heb ik weken lang geen enkele melding, en dan plots begint hij weer 20 keer per minuut te roepen bij iedere rit...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Brokkie

Forumguru
Zo blij met dit topic!!
Wordt helemaal krankjorum van 4-8 meldingen per minuut, maar uitzetten lijkt mij de verkeerde oplossing.
 

Brokkie

Forumguru
Maar de mensen met wie ik aan het bellen ben nog steeds wel...
En helaas, mensen bellen vanuit de auto is een groot deel van mijn werk. Die vragen zich hardop af wat er aan de andere kant van de lijn allemaal voor spannende dingen gebeuren. Als dat je een paar keer dag overkomt, is de lol er wel snel af. (n)
 
  • Haha
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Beter die geluidjes van je aanhoren dan dat ik naar die vervelende in de wacht staan muziek moet aanhoren !!
Maar goed er is een slechte oplossing zodat je die irritante meldingen niet hebt en dus klanten niets hoeft uit te leggen.
OFffff de keuze van uitleggen, en ja je kiest uiteindelijk voor het laatste maak ik uit je tekst op....

Is een keuze uit slecht en heel slecht !!

En nu niet persoonlijk opvatten aub want dat is de intentie niet.
 

Brokkie

Forumguru
Vat niet zo snel wat persoonlijk op, hoor. :giggle:
Heb deze auto nog geen drie weken en heb er pas een kleine 3.000 km mee gereden. Ben dus nog niet zo vertrouwd met de kuren. Vandaag was een erg slechte dag, het ding bleef pingen. Nog niet mee naar een dealer geweest of zo, eerst even hier op het forum gezocht.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Rien den Haan

Actief lid
Bedankt om dit te delen. Weet je ook wat de motivatie was om vervanging stuur goed te keuren?

Ik begrijp er trouwens weinig van. Bij mij komt en gaat het echt met periodes. Het ene moment heb ik weken lang geen enkele melding, en dan plots begint hij weer 20 keer per minuut te roepen bij iedere rit...
Geen idee wat de motivatie is/was...........waarschijnlijk is/was mijn stalker gedrag de reden :pieker:
 
Bovenaan Onderaan