Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

Skosti

Nieuw lid
Bedankt om dit te delen. Weet je ook wat de motivatie was om vervanging stuur goed te keuren?

Ik begrijp er trouwens weinig van. Bij mij komt en gaat het echt met periodes. Het ene moment heb ik weken lang geen enkele melding, en dan plots begint hij weer 20 keer per minuut te roepen bij iedere rit...
De werkplaatsen van mijn dealer heeft recent aangegeven dat het probleem met luchtvochtigheid heeft te maken. Dat lijkt, in ieder geval in mijn geval, te kloppen. Begin van de herfst was het niet uit te houden, tijdens de koude periode de afgelopen weken (toen het vroor, niet regende en daarmee de luchtvochtigheid laag was) viel het mee en nu het weer veel regent is de melding terug.

Ik ben verrast dat er nu een optie schijnt te zijn om de veiligheidssystemen te deactiveren, toen ik dat mijn dealer kort geleden vroeg was dat nog geen optie omdat Duitse regelgeving scheen voor te schrijven dat wanneer een optie op een auto zit deze hoort te werken en deactivering daarmee niet toegestaan zou zijn. Maar goed, als het tijdelijk is zou het wellicht een optie zijn, het is een verschrikkelijk irritante kwaal.
 

ena

Forumguru
Kan zijn. Bij mij idd ook aantal weken niet gehad en sinds 3 dagen terug aan het piepen. Zal daar eens op letten
 

Brokkie

Forumguru
Binnengestapt bij Broekhuis Skoda Zwaag. Stond me vriendelijk te woord, maar slaakte wel een diepe zucht. Begon meteen met de oplossing om alles uit te schakelen en dat ik daarvoor dan moest tekenen. Daar had ik al over nagedacht en dat vind ik dat geen optie. Stuur vervangen biedt geen blijvend soelaas, vertelde hij. Meer een soort zoethoudertje.

De oplossing is er nog niet, maar het is een hoofdpijndossier in Duitsland en daarom verwacht hij dat er hard aan een oplossing / update / terugroepactie wordt gewerkt.

Ik krijg een seintje wanneer dat zo ver is, maar ik moet niet rekenen op de heel korte termijn.
Wordt vervolgd.
 

jwstoop

Nieuw lid
Ik hoor bij Broekhuis (Haarlem) nu ook al bijna een jaar dat er 'hard aan een oplossing wordt gewerkt'. Ook in bijvoorbeeld Australië krijgen klanten dat te horen: https://www.carexpert.com.au/car-news/skoda-working-on-fix-for-travel-assist-issue, maar er zijn meldingen van over de hele wereld.

Al ben ik echt serieus wel benieuwd hoe hard ze er echt aan werken als het al zo lang duurt, zal het echt prioriteit zijn of het afwegen van mogelijke kosten in rechtzaken vs een terugroepactie? Dat gevoel bekruipt mij inmiddels, als ze echt willen is het echt wel sneller opgelost. Intussen zitten wij met een auto waar je hebt betaald (in bijtelling / leasebedrag of in aankoopprijs) voor bepaalde opties die gewoon niet (goed) werken.
 

ardstoop

Nieuw lid
Hier hetzelfde probleem. Heb een Skoda Karoq SportLine van Januari 2020.
De afgelopen dagen gaat het systeem helemaal uit zijn dak met die heerlijke "PLING" uit de boxen.

Bij mij gaat men aankomende vrijdag in ieder geval de meldingen uitlezen en verwijderen. Hopelijk blijven de meldingen dan even weg, maar hoop in ieder geval dat er snel een update gaat komen, want dit is geen doen.
 
Helaas heb ik ineens hetzelfde probleem bij mijn karoq sportline 2022. Zo ineen keer weer meldingen en een PLING, maar ook direct weer weg. Travel assist valt uit maar komt ook weer na 2 seconden in. Ook hier vochtig weer.
In ieder geval een afspraak gemaakt bij PON.
 

Dranrew

Nieuw lid
Helaas bij mij hetzelfde probleem bij mijn Karoq Sportline uit 2022. Volgensmij heb ik @red2003 ook destijds op het levertijden forum gezien. 15 maart heb ik een afspraak bij de dealer, dan gaan ze de auto uitlezen. Ben benieuwd, want het is wel frustrerend af en toe.
 

Rien den Haan

Actief lid
Vandaag mijn Kodiaq met nieuw stuur :thumbsup: weer bij de dealer mogen ophalen............de rit naar huis geen problemen (was ook maar 5 minuutjes :pieker: :D).
Ik laat jullie weten of ik eindelijk van deze ellende verlost ben........"so fingers crossed" :wacht:
 
Bij mij is er al een stuur vervangen, een module vervangen maar de meldingen blijven met enige regelmaat ook terugkomen. Ook ik heb van de dealer te horen gekregen dat ze niet eerder wat mogen doen (voor zover ze dat al kunnen) totdat er een daadwerkelijke oorzaak en oplossing voor handen is. Inderdaad….. wederom de PON methode. Is de zoveelste Skoda met vage storingen waar “niets” aan te doen is… volgens PON. Ook ik ben klaar en ga wel voor een ander merk (niet VAG) bij mijn volgende leaseauto.
 

Brokkie

Forumguru
Vandaag was het hier weer bal, wat een geping-pong de hele tijd. :(
Wat wel opviel: toen ik de stuurwielverwarming uitzette, hield het op. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daarmee te maken heeft.
 
Ik heb in mijn Karoq zowel met als zonder stuurverwarming gereden voorheen geen probleem. Nu en vandaag steeds opnieuw een melding, travel assist niet beschikbaar en 1 seconde later werkt alles weer……. Stuk of 10 x gehad op een rit van 30 min. Ditmaal met stuurverwarming uit.
Men zegt dat het een vocht probleem is ????, heb het van april 2022 tot half jan 2023 geen uitval gehad en nu ineens ping ping.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Michael Smit

Nieuw lid
Ik krijg als het goed is in Mei eindelijk mijn kodiaq Sport line, maar dit geeft geen fijn gevoel als ik dit hier allemaal lees.
 

Antera

Donateur
.....Kostbare bedoeling als je bij een hoop auto's elke keer het stuur moet vervangen. Begreep dat een stuurtje een een Sportline al snel tussen de € 300 en 500 euro kost...........

Stuur is online voor minder te vinden :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Boely

Nieuw lid
Ook hier hetzelfde probleem ping ping ping en dat d'r gehele dag door bij vochtig weer ..
Vorig jaar is het stuur al vervangen verder kunnen ze me nu geen oplossing bieden ik word er helemaal gek van ....
 
Sinds mei 2021 heb ik de Kodiaq BE+ met sportstuur (alle opties behalve stuurverwarming). Na een half jaar heb ik veel storingen ervaren van de travel assist, dat leidde tot het uitvallen van alle ondersteuningen als de ACC etc. De dealer (broekhuis heemskerk) heeft vervolgens na verschillende testen een software update doorgevoerd. Op basis hiervan had ik af en toe een fout melding van alleen de travel assist. De travel assist viel dan even uit en direct daarna ging deze weer aan. Begin dit jaar namen de storingen toe en heb ik dit bij de eerste onderhoudsbeurt (30k km) aangegeven. Vervolgens is een nieuw stuur geplaatst. Sindsdien heb ik géén problemen meer. Voor mij heeft het stuurvervangen wel geholpen. Wellicht helpt het dus om door te zetten tot het stuur wordt vervangen?
 

Antera

Donateur
Voor de liefhebbers is het mogelijk om ( tijdelijk) de travel assist uit te coderen zodat je die meldingen niet meer krijgt
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Brokkie

Forumguru
Voor de liefhebbers is het mogelijk om ( tijdelijk) de travel assist uit te coderen zodat je die meldingen niet meer krijgt
Alleen als je een formulier tekent waarbij je de fabrikant vrijwaart omdat het totaal van veiligheidssystemen dan ook niet meer naar behoren functioneert.

Ik snap dat je daarvoor kiest als je gek wordt van het gepingel, maar dat is natuurlijk geen beste zaak. Eerlijk gezegd snap ik dan weer niet dat de oplossing zo lang op zich laat wachten. Het zal wel complexer zijn dan ik inschat of meer kosten dan VAG op dit moment wil uitgeven om te herstellen.
 
Bovenaan Onderaan