Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

ena

Forumguru
Bij mij helaas nog steeds geen vooruitgang of zinnige update van garage. “Men weet het en is er mee bezig” is nog steeds de boodschap.

Ik heb de indruk dat in mijn geval het meest aanwezig is bij lichte, abrupte stuur-bewegingen en wanneer ik de stuurverwarming aan heb staan.
 

Rien den Haan

Actief lid
Mijn Kodiaq gaf de laatste tijd steeds vaker de melding "travel assist momenteel niet beschikbaar". Dit soort meldingen gaan gepaard met een geluidsignaal en verschijnen spontaan tijdens het rijden. Soms gaan ze na een paar minuten weer weg en even later verschijnt deze plotseling weer. Dit gebeurt meermaals per rit...........
Precies hetzelfde euvel gisteren hele dag bij Ames gestaan en vanmorgen weer opgehaald.
Er werd mij verteld dat de het systeem gerest is en dat het euvel verholpen moet zijn.

Ben benieuwd...... vooral dat irritante "belletje" wat te horen is ...errug vervelend zeker als dat als per minuut 10 keer deze boodschap verschijnt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BelKodi

Senior Member
Ook ik heb het zitten...
Sinds gisteren de foutmelding, vanuit het niets.... thuis vertrokken en 10 seconden na wegrijden van de oprit de foutmelding.
De 'ping, travel assist is momenteel niet beschikbaar' komt soms letterlijk driemaal in 10 seconden met overlap, soms een minuut niet, dan weer wel. Tijdens rit van 10 minuten wel 20 maal de melding gekregen. Om gek van te worden :mad:

Benieuwd of het vandaag terug is, anders ook maar eens naar de dealer rijden al lees ik hier dat dit weinig soelaas biedt...
De Travel Assist zal je wel uit kunnen zetten zeker?
 

Voscour1983

Actief lid
Man man man, hier ook van lichte ergernis naar dikke irritatie. Frequentie van melding is sinds vorige week behoorlijk opgelopen.
Ik word er helemaal gek van. Eerst dacht ik dat het vooral bij lage snelheden was en bij afslagen van de snelweg, maar nu komt het ook in golven op de snelweg zelf.
Dealer gecontacteerd; die mogen nog niets doen. Deze gaf wel aan dat het waarschijnlijk een terugroep actie gaat worden.
Ik ga het nu ook bij de LM aankaarten. Dat ze er van daar uit maar wat druk op zetten.
@Rien de Haan; pingel nog steeds weg? Geen nieuw stuur geplaatst?
 

BelKodi

Senior Member
Zaterdagmiddag werd ik echt gek van de constante stroom van meldingen.
Heb daarna de Front Assist uitgeschakeld en de meldingen waren weg. Na half uur weer ingeschakeld en nu al drie dagen geen meldingen meer…
Verwacht niet dat het daarmee opgelost is maar als dat manier is om even van de irritatie af te komen… :arghh:
 

Racer-X

Actief lid
Vanaf 30 sept. ineens geen travel assist meldingen meer, helemaal geen. Wat een verademing is dat ... tot 25 oktober, toen was 'ie er gewoon weer
 

Falky

Nieuw lid
Hoorde van mijn dealer dat de Eniaq een 3.0 software update heeft gehad en alle storingen nu zijn verholpen. Voor de kodiaq komt dit er ook aan!
Dus de stuurwielen verwisselen hielp maar in sommige gevallen.
VW heeft lang gewerkt aan de software update maar nu klaar voor gebruik.
 

hemi24

Forumguru
Dat zal dan waarschijnlijk een MQ3 update worden..?

Ik denk trouwens dat dit eerder voor de problemen bij de Octavia 4 zal zijn en in mindere mate voor de Karoq/Kodiaq…
 

jwstoop

Nieuw lid
Hier nog eentje, Kodiaq SL Nov 2020, inmiddels vorige week voor de tweede keer het stuur vervangen, lang aan het lijntje gehouden (6 mnd) tot dat voor de tweede keer mocht. GEK werd ik van die meldingen, het leek soms wel alsof ik naar 'jinglebells' luisterde met dat piepje. Nu nog geen melding gehad, ben benieuwd. Wat ik vooral zo slap vind ik het totale gebrek aan oplossing, al kende ik de reputatie van PON voordat ik deze eerste VAG auto bestelde, toch erg vervelend als je er zelf mee te maken krijgt.
 

BelKodi

Senior Member
Idem hier.
Na enkele weken weg zijn de meldingen terug. Echt om gek te worden. Aangenaam rijden is zo onmogelijk.
Naar dealer geweest maar er is nog geen oplossing. Enige wat ervoor zou zorgen dat de meldingen niet meer komt is dat ze alle veiligheidssystemen uitschakelen, softwarematig.
Wat ook ongehoord is.
Voor het overige is er nog geen oplossing dan het doorgeven naar de invoerder om ‘bij aangemelde wagens met deze foutmelding te zetten’.
En wachten op een oplossing waarin ze maar niet slagen.

Binnen twee weken ga ik op reis met de wagen en maal ik 2.000 kilometer af.
Hopelijk komt die melding dan niet.
Op deze manier rijden met de wagen is gewoon ondoenbaar…
 

WernerBosman

Nieuw lid
Inmiddels het 2e stuur erin, maar de foutmelding komt steeds weer. Willekeurig en soms heel veel, dan weer even niet etc. Dealer geeft aan dat er geen oplossing nog is. Er komt ook geen bericht over. Je moet zelf af en toe maar vragen of er al een oplossing bedacht is. Bloed irritant, maar zo wordt je weer naar huis gestuurd. Dure auto en dit niet kunnen oplossen... Ben zelf bang dat alle engineering capaciteit naar de Elektrische auto's gaan en de benzine auto's de sluitposten zijn geworden...
 

Rien den Haan

Actief lid
....
Dealer gecontacteerd; die mogen nog niets doen. Deze gaf wel aan dat het waarschijnlijk een terugroep actie gaat worden.
Ik ga het nu ook bij de LM aankaarten. Dat ze er van daar uit maar wat druk op zetten.
@Rien de Haan; pingel nog steeds weg? Geen nieuw stuur geplaatst?
Excuus voor de late reactie.....Helaas....................nog geen verbetering.
Skoda Nederland verwijst naar de dealer en de dealer kan niets ........... software probleem...om gek van te worden.
Het vreemde is dat het telkens begint met de melding "statische bochtverlichting links controleren" .... en je raad het al geen probleem werkt naar behoren maar ook deze melding blijft er in staan.....
Dealer vraagt wel om langs te rijden wanneer de melding van het Travel assist euvel verschijnt .... maar jullie weten ook dat de melding net zo snel verdwijnt als hij verschijnt en dat ettelijke keren achter elkaar............

Om moedeloos van te worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rien den Haan

Actief lid
.....
Benieuwd of het vandaag terug is, anders ook maar eens naar de dealer rijden al lees ik hier dat dit weinig soelaas biedt...
De Travel Assist zal je wel uit kunnen zetten zeker?
De oplossing volgens de dealer is inderdaad uitschakelen..............maar is mijn inziens geen oplossing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Antera

Donateur
Ik denk dat jouw auto nieuwe software nodig heeft en niet de laatste versie draait. Daarnaast ben ik benieuwd naar het nummer van je stuur welke ze geplaatst hebben? Toevallig ergens type vinden?
 
Stom, helemaal hier vergeten te kijken, maar mijn Kodiaq (uit mei 2022) heeft ook dit probleem (dan had ik iets beter beslagen bij de dealer gestaan)

In oktober begon het, in november bij de garage geweest, die zagen een fout op de keuzehendel, maar moesten verder onderzoeken.
gisteren was er eindelijk tijd voor en kwam de conclusie dat er voorlopig geen oplossing is en dat ze de systemen beter voorlopig konden uitzetten, de dealer had ook geen idee wanneer de software update zou komen.

Als compensatie krijg ik wel de niet in gebruik zijnde connect diensten voor een periode gratis.... Maar na al wat geschrap (side assist, canton etc) wegens chip te korten en dit heeft Skoda toch wel een deuk opgelopen eigenlijk.
 

BelKodi

Senior Member
Een update van mijn kant:

omdat ik echt gek werd van de onophoudelijke stroom foutmeldingen ben ik gisteren bij de dealer langsgeweest om de Travel Assist softwarematig uit te zetten.
Sinds kort mag dat van Skoda: je moet er wel een document voor ondertekenen dat je weet wat de gevolgen zijn. Maar die zijn beperkt.
Alle veiligheidssystemen werken nog maar ze zijn 'minder slim'. Het heeft vooral gevolgen voor drie zaken: de Lane Assist. Die werkt nog maar stuurt minder tegen en zou in geval van het vermijden van een botsing de auto niet meer automatisch naar het midden van de rijbaan sturen. Er is ook een verschil in de ACC en dat zou iets te maken hebben met de reactiesnelheid. En tot slot is er een verschil in de Emergency Assist: die werkt nog maar zou bij een botsing omwille van het uitschakelen van de Travel Assist minder feedback vanuit de stuursensoren mee sturen.

Voor mezelf de afweging gemaakt dat dit niet opweegt tegen de enorm vervelende meldingen.

Tot slot is er vorige week vanuit Skoda de melding gekomen blijkbaar dat de softwareprogrammeurs hard bezig zijn met een oplossing en er in 2023 sowieso een terugroepactie volgt om het probleem te verhelpen. Wanneer in 2023 werd niet gezegd.
Volgens de dealer hoorde hij van de netmanager dat ze intussen wel zouden weten waar het probleem ligt...
 
Bovenaan Onderaan