Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

Dutch5751

Nieuw lid
Mijn Kodiaq gaf de laatste tijd steeds vaker de melding "travel assist momenteel niet beschikbaar". Dit soort meldingen gaan gepaard met een geluidsignaal en verschijnen spontaan tijdens het rijden. Soms gaan ze na een paar minuten weer weg en even later verschijnt deze plotseling weer. Dit gebeurt meermaals per rit.

Ik zag online dat er meer Skoda rijders last hebben van dit euvel en nam contact op met de dealer. Kennelijk kan de foutmelding verschillende oorzaken hebben, maar een van de oorzaken is een fout in het stuur. Kennelijk zijn er een x-aantal Skoda's geproduceerd met een bug in het stuur en vandaag staat mijn Kodiaq dus bij de dealer om er een nieuw stuur in te laten zetten..

Dus even als tip, mocht je hier last van hebben, laat bij de dealer even checken en vraag of dit een issue van het stuur kan zijn.
 

nakharry

Forumguru
Gisteren met mijn Karoq bij de dealer geweest met hetzelfde probleem en vanmiddag heb ik te horen gekregen dat ze van Pon een nieuw stuur mogen bestellen. Hoop dat het hiermee opgelost wordt. Vind het niet acceptabel dat veiligheidssystemen constant in storing zijn.
 

nakharry

Forumguru
Ik durf het niet te zeggen @hemi24.. Mijn auto is van oktober 2020 en heeft geen SD kaart maar USB-C. Hoe kan ik ergens zien dat ik MIB3 heb?
 

nakharry

Forumguru
Kan voor mij zelf ook niet beredeneren wat er in een stuurwiel zit dat zorgt dat de Travel Assist niet werkt. Neem aan dat dat via de camera in de voorruit gaat met een stukje software toch?
 

coolrunnings

Actief lid
Travel-assist zorgt ook voor de stuurbewegingen om de auto binnen de lijntjes te houden, trillingen in het stuur als je zonder richting aangeven van rijstrook wisselt, wellicht dat daar ergens een foutje in zit bij sommige sturen...
 

Antera

Donateur
Kan voor mij zelf ook niet beredeneren wat er in een stuurwiel zit dat zorgt dat de Travel Assist niet werkt. Neem aan dat dat via de camera in de voorruit gaat met een stukje software toch?
In het stuur zit een sensor die ziet of jij je handen aan het stuur houd en tevens de stand ervan. Deze kan problemen geven en daarmee deze storing veroorzaken. Het is een bekende klacht bij diverse VAG auto’s en vaak met stuur vervangen op te lossen
 
Laatst bewerkt:

nakharry

Forumguru
Bedank @Antera , weer wat geleerd:thumbsup:

Kostbare bedoeling als je bij een hoop auto's elke keer het stuur moet vervangen. Begreep dat een stuurtje een een Sportline al snel tussen de € 300 en 500 euro kost.

Als ik google dan kom ik deze klachten op z'n minst al 2 jaar tegen. Zou je toch verwachten dat dat het lek al boven is, maar eerst wordt het stuur vervangen en als dat niet helpt wordt verder gekeken naar de software..
 

Racer-X

Actief lid
Mijn Kodiaq SL (januari 2021) heeft dit sinds kort ook. Soms aantal keer achter elkaar dezelfde melding, dan weer een tijdje niet. Vorige week de dealer hiervoor bezocht. Die zegt geen sturen meer te wisselen omdat ook bij een nieuw stuur na verloop van tijd de melding gewoon weer terugkomt. Hele range auto's uit de VW stal schijnt dit te hebben. Maar voor nu doen "ze" er niets aan. Als de fabriek een oplossing vind zal er een terugroepaktie volgen. Maar óf en wanneer dit dan zal zijn is nog onbekend .
 

hemi24

Forumguru
@Racer-X : ik neem aan dat je even naar een andere dealer bent gereden, na een dergelijk bericht?!?

Ik zou in staat zijn de dealer na zo’n antwoord echt over de balie heen trekken! Wat een zotte beredenering; dan vervangen ze maar net zo lang dat stuur tot de fabrikant met een betere oplossing komt..!
 

nakharry

Forumguru
Tis weer de PON methode, helemaal klaar met die gasten... Je zorgt toch dat veiligheidssystemen het gewoon doen en er van op aan kunt ... -Dit soort systemen redden mensenlevens en zijn als ik het goed heb ook per 01-07-2022 verplicht op elke nieuw af te leveren auto...

En gewoon auto's af blijven leveren met dat stuur erin. .. Het lijkt de DSG DQ200 wel.. man man man..:mad:

Ik heb nog een nieuw stuur gekregen 3 weken geleden en voorlopig is de klacht weg...mocht het terugkomen rijdt ik hem persoonlijk bij de Fam. Pon naar binnen :maakmegek:
 

Jpturtle

Forumguru
Mijn stuur ook niet vervangen, naar na het uitlezen en verwijderen van de fout al vier weken geen melding gehad. Het stuur vervangen is helemaal geen oplossing. Jammer dat mensen hier zo vel op de dealers zijn, echt een afknapper van dit forum.
 
Bovenaan Onderaan