Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

nakharry

Forumguru
Punt met dat Travel Assist is dat je er op een bepaald moment aan gaat wennen dat het er is en dat het het doet.

Neem bijvoorbeeld parkeersensoren. De Karoq heeft ze wel en onze oude dame de Fabia II niet. Rij ik na lange tijd weer in de Faab, dan betrap ik mijzelf erop dat ik wel eens zit te wachten op piepjes die nooit gaan komen .... de rest van het verhaal kan je wel uittekenen denk ik.. :laugh:

Hetzelfde heb ik dus ook een beetje met dat Travel Assist. Ik gebruik het eigenlijk altijd omdat ik het fijne optie vind dat hij afstand houdt en binnen de banen blijft. Zit je een keer om wat voor reden dan ook niet op te letten dan grijpt de auto vanzelf in. Werkt het nu een keer niet en in gedachte denk je door gewenning dat het wel werkt heb je dus wederom een probleem..

Wat dat betreft kan het er dan inderdaad beter gewoon nooit opgezeten hebben dan is er ook geen gewenning opgetreden. Zit het er eenmaal op vind ik ook dat het feilloos moet werken.
 

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: ik ben het helemaal eens dat als je (veel) geld voor een veiligheidsoptie of andere optie hebt betaald, dat het gewoon moet werken. Ik probeerde alleen het stukje 'veiligheid' te relativeren.

Iets kan perfect werken zoals het is bedoeld, maar dat betekent niet dat je daar altijd onder alle omstandigheden blij mee bent, en dat is vaak ook een persoonlijke voorkeur.
 

EdK

Forumguru
Prima al die poespas maar of ik moet de keuze hebben om het wel of niet bij te bestellen !
En kan het niet anders dan dat het word ingebouwd dan moet men de keuze hebben om het in of uit te schakelen.
Eventueel met een melding dat me premie word verhoogt als ik het uitschakel !!
 

nakharry

Forumguru
Volgens mij is het per 01-07-2022 op elke nieuwe auto verplicht @EdK . Niet om het te activeren en te gebruiken uiteraard:)
 

ena

Forumguru
Iemand iets van positief nieuws omtrent dit probleem? Bij mijn Kodiaq (Sportline FL van eind 2021) is het probleem plots sinds 4 dagen gestart. Om de haverklap dat gepiep van de Travel Assist. Ik ga sowieso straks even naar de garage, maar vraag me af of iemand hier iets van een zinnige update/oplossing weet?
 

JvanA

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Heb hier een Skoda Karoq van Januari dit jaar. Heb hetzelfde probleem als hier benoemd, dat de Travel assist regelmatig begint te piepen. Vooral bij kleine stuurbewegingen kan het helemaal losgaan in de auto met waarschuwingen.

Gisteren ben ik in Ede bij de Skoda dealer langsgereden en die hebben inderdaad vastgesteld dat dit 'het bekende' probleem is, maar dat ze er verder niets aan kunnen doen. Ze hebben nu de logs gereset (melding was meer dan 170 keer voorgekomen). De weg naar huis niets meer gehad, dus ik kijk het even aan of de melding weg blijft. Zo niet, dan ga ik eens contact opnemen met Broekhuis Lease wat hierin oplossingen kunnen zijn.
 

ena

Forumguru
Hier ook auto binnengebracht bij dealer. Erkenning van het bekende probleem met zelfde melding dat ze nog geen oplossing hebben momenteel en het stuur niet mag worden vervangen. Ik heb aangegeven dat het voor mij onaanvaardbaar is dit zo te houden omdat het op momenten iedere paar seconden piept en dit onveilig is voor het rijden. Ze gaan het verder opnemen met importeur en mij iets terugkoppelen.
 

EdK

Forumguru
Ze gaan het verder opnemen met importeur en mij iets terugkoppelen.
Maw jij word aan lijntje gehouden omdat de dealer bang is dat HIJ het niet vergoed krijgt van de importeur !
Alleen dat is jouw pakkie aan niet, jij hebt alleen maar met je dealer te maken, daar ben je de koop mee aangegaan.

Want wat word er als reden opgegeven dat stuur niet vervangen mag worden buiten dan importeur dat niet wil ?
Word daar probleem niet mee opgelost ? Word er wel aan een andere oplossing gewerkt dan ?

Dit soort dingen doet mij altijd denken van iemand aan het lijntje houden .....
Misschien eens de vraag stellen dat als er hierdoor jou wat overkomt door de onveilige situatie die je beschrijft , je dan alles bij hun kunt claimen ?
Of mag dat ook niet van de importeur ??
 

CharlesTucker

Forumguru
Gaat het hier over lease of eigendom? In het eerste geval heb je helemaal niets met de dealer te maken, maar met de leasemaatschappij, En op grond van wat ik hier allemaal lees lijken die zich voornamelijk bezig te houden met het binnenharken van het maandelijkse leasebedrag, En verder laten ze het aan de klant over om de eventuele problemen op te lossen.

Misschien moeten wat meer mensen eens stoppen met de betaling van die leasebijdrage totdat de problemen zijn opgelost. Zeker als je voor een wat groter bedrijf werkt, met een groot wagenpark, dan kan een wagenparkbeheerder best wel eens om zich kijken naar andere leasemaatschappijen, er zijn er genoeg. Als individuele klant heb je helaas weinig mogelijkheden, maar een leasemaatschappij of wagenparkbeheerder zou toch wel wat meer druk kunnen zetten.
 

ena

Forumguru
In mijn geval lease maar eerste aanspreekpunt is toch de garage zou ik denken. Natuurlijk, als de garage niet met aanvaardbare oplossingen komt, dan zal ik het escaleren via de leasemaatschappij.
 

CharlesTucker

Forumguru
Eerste aanspreekpunt wel ja, gewoon om praktische redenen. Uiteraard is het niet handig is als je bij regulier onderhoud of een probleem je auto bij de leasemaatschappij moet gaan brengen, die 'm dan weer naar de dealer brengt. Het is natuurlijk veel praktischer als je dat zelf doet.

Maar als je vervolgens niet tevreden bent over het resultaat, en dat ben je terecht niet, dan is dat wat mij betreft toch echt een probleem voor de LM. Jij betaalt hen, zij dienen te zorgen voor een auto die voldoet aan wat je daar redelijkerwijs van mag verwachten.
 
Mijn stuur is eind augustus uiteindelijk ook vervangen door de dealer in overleg met Pon. Dit na lang aandringen, in juni werd dat nl. nog geweigerd. Op dat moment werd de melding extreem vaak getoond, ik werd er echt knettergek van… Ik ben vervolgens 3 weken op vakantie gegaan en wilde eerst flink wat km’s maken voordat ik de conclusie zou trekken of het probleem definitief verholpen was. Dat kan ik bevestigen, na 3000 km gelukkig nog geen enkele keer terug de foutmelding gehad. Ik heb zelf het idee dat vervanging van het stuur wel de permanente oplossing is, maar dat dealers/importeur simpelweg terughoudend zijn vanwege de kosten?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ClaRa

Nieuw lid
Dat ben ik helemaal met je eens Ed, als ik zo af en toe eens zit te kijken naar iets nieuws (niet dat ik er al aan toe ben, maar een beetje op de hoogte blijven is altijd leuk) stoor ik me daar ook behoorlijk aan. Maar ik vind dan nog steeds wel, ALS iets erop zit, moet het ook wel werken. En als het niet werkt moet de dealer dat oplossen.
Ik ben sinds kort ook onderweg op dit forum en met mijn eerst Skoda Kamiq. Ik woon in Duitsland en rijdt dus ook een duitse auto. Ik moet zeggen dat ik me afvraag hoe Duitsland hier mee omgaat. In Duitsland geld namelijk de regel bij de keuring: als het erop zit, moet het ook functioneren. (voorbeeld: de afbaaklichten op de zijkant van de aanhanger zijn niet verplicht, maar als ze erop zitten dan moeten ze het ook doen. Anders afkeuring). Geld deze regeling dan niet voor Nederland.
 

Antera

Donateur
Mijn stuur is eind augustus uiteindelijk ook vervangen door de dealer in overleg met Pon. Dit na lang aandringen, in juni werd dat nl. nog geweigerd. Op dat moment werd de melding extreem vaak getoond, ik werd er echt knettergek van… Ik ben vervolgens 3 weken op vakantie gegaan en wilde eerst flink wat km’s maken voordat ik de conclusie zou trekken of het probleem definitief verholpen was. Dat kan ik bevestigen, na 3000 km gelukkig nog geen enkele keer terug de foutmelding gehad. Ik heb zelf het idee dat vervanging van het stuur wel de permanente oplossing is....

Is de oplossing dat is 100% zeker ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skosti

Nieuw lid
Ik rijd een Skoda Karoq (09-2020) en had al binnen 3 maanden last van de ”travel assist niet beschikbaar“ melding. In eerste instantie hebben ze een regelapparaat van de boordcomputer vervangen. Dit had geen (merkbaar) effect waarop ze het stuurwiel hebben vervangen. Vervolgens is het een jaar goed gegaan en hebben ze eind 2021 opnieuw een stuurwiel vervangen en… je raadt het al, begin 2022 nogmaals een vervanging van het stuurwiel. Het verhaal was destijds een combinatie van een softwarematig probleem en een ontwerpfout in het stuurwiel.

Inmiddels is de melding weer terug en vandaag heb ik contact gehad met de werkplaatschef van mijn dealer. Deze gaf aan dat ze in principe geen stuurwielen meer vervangen omdat daar naar alle waarschijnlijkheid niet het probleem zit. Dat lijkt me te kloppen anders zijn de stuurwielen wel heel slecht geconstrueerd (als ik in krap twee jaar aan nr. 4 toe zou zijn). Hij gaf aan dat het probleem met name voorkomt met vochtig weer en dat de het bij de fabriek inmiddels een ”high priority” melding is. Ze zijn schijnbaar hard bezig om dit op te lossen maar inmiddels zijn we toch al ruim 2 jaar verder na mijn eerste kennismaking met dit probleem. Hij gaf aan dat er concreet geen tijdlijn is afgegeven waarbinnen het probleem naar verwachting is opgelost. Ik kan wel beamen dat het probleem bij mij nagenoeg enkel en alleen speelt als het koud/slecht weer is (wat het vochtig weer verhaal onderstreept) De herfst/wintermaanden zijn een drama maar daarna merk ik er nagenoeg niks van.

Alle elektronisch snufjes zijn leuk maar het is frustrerend dat je als consument/leaserijder ongevraagd de “live test” van een 40k kostend product moet doen. Het infotainmentsysteem is in mijn optiek het slechtste van alle Skoda’s die ik sinds 2008 rijdt. Onstabiele verbindingen met telefoons, trage/slechte updates van de navigatiedatabase (ook al 2 keer voor bij de dealer geweest - scheen een probleem te zijn gekoppeld aan de eSim).
 
Bovenaan Onderaan