Foutmelding "travel assist momenteel niet beschikbaar"

Jpturtle

Forumguru
Dit vind ik een rare vraag. Als het stuur vervangen echt een oplossing zou zijn een zeer relevante vraag. Dit is dus niet zo. Geef een fabrikant ook eens wat tijd om met een update te komen. Maar bij de dealer de beste man over de balie trekken lijkt mij zeker geen oplossing. Ik heb een goede band met mijn dealer en ze doen wat ze kunnen voor mij. Het is geven en nemen, en met respect voor elkaar kom je veel verder dan het zure gel#l van sommige hier. Zonder oplossing zijnde een stuur vervangen is ridicuul
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hemi24

Forumguru
@Jpturtle : stuur vervangen is wel degelijk de oplossing, alleen gaat blijkbaar deze na verloop ook weer stuk, dus de conclusie is dat de fabrikant nog geen definitieve oplossing heeft…

Maar vergelijk het met een band die steeds de geest geeft, waarbij de dealer zegt: we vervangen nu niet meer, blijf maar gewoon met een lege band rondrijden!

Ik weiger daarmee genoegen te nemen; als vervangen van het stuurwiel dan een tijdelijke oplossing is, dan moeten ze dat maar doen, totdat er een betere oplossing beschikbaar komt!
 

Tees

Donateur
@Jpturtle ik zit niet bij een dealer (want ik rij lekker tweedehandsjes), maar als ik de verhalen over Pon hier zo hoor, dan hebben ze het er wel echt heel erg naar gemaakt hoor...

Een probleem dat al lange tijd bestaat niet meer oppakken en afdoen met dat ze nog op een update wachten, is gewoon belachelijk. Je koopt een auto van 50k, dan mag je toch verwachten dat er ook wat service bij zit? Zelfs als een probleem maar tijdelijk opgelost kan worden, dan vind ik dat je dat moet leveren als service totdat de definitieve oplossing er is. Pech voor VAG als dat duur is, dat heet nou garantie en dat is precies de reden dat garantie er is, om te zorgen dat fabrikanten geen ondeugdelijke producten leveren.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Jpturtle vanwaar zo fel uit de hoek komen? Heb je aandelen bij ze? Werk je er zelf?

Volgens mij worden hier gewoon ervaringen gedeeld van mensen die aankloppen bij PON met een serieus probleem! Als je dan zo’n zaaddodend antwoord van ze krijgt, dan snap ik dat er nekharen overeind komen en je over de zeik raakt.

Het gaat niet om een pakje boter wat je in de winkel koopt, dit zijn serieuze uitgaves en dan wil je ook gewoon dat alles werkt zoals het hoort! Als je dan afgescheept wordt met zo’n verschrikkelijk antwoord zou ik er ook gauw klaar mee zijn.

Mag ik vragen wanneer jij dan wel tevreden zou zijn? Er zijn mensen die er al 2 jaar mee rondrijden. Wat vind jij een aanvaardbare ‘herstel’ periode dan?
 

nakharry

Forumguru
We hebben het hier over veiligheidssystemen die je niet kan activeren @Jpturtle of die spontaan er mee stoppen, we hebben het niet over een piepende asbak.. Er moeten schijnbaar eerst ongelukken gebeuren.. en inderdaad sommige mensen rijden er al 2 jaar mee rond en ondertussen willen en wetens hetzelfde stuur blijven monteren.. Heel verassend en raar inderdaad dat mensen "zuur " reageren die met hun gezin veilig de weg op willen..
 
Vanaf april rijd ik in mijn 2e Kodiaq (zie mijn 'Even voorstellen' post) en sindsdien krijg ik dezelfde Travel Assist foutmelding zeer regelmatig te zien... Bij de reguliere onderhoudsbeurt 3 weken geleden heb ik dit gemeld als aandachtpunt, maar ook mijn dealer (Van Tilburg-Bastianen) wist te melden dat de vervanging van het stuurwiel als oplossing juist gestopt was.... en "dat het wachten is op een definitieve oplossing vanuit de fabriek" (als die er ooit komt). Ik vind dit persoonlijk geen acceptabele oplossing juist ook omdat het hier een veiligheidssysteem betreft, maar vraag me af wat opties zijn....
Is het mogelijk om (tijdelijk) de Travel Assist functie volledig te de-activeren zodat de foutmelding niet meer getoond wordt? Dit is zeker geen oplossing maar zou aardig wat irritaties kunnen voorkomen...
 
Sinds mei 2021 heb ik de Kodiaq BE+ met sportstuur. Na een half jaar heb ik veel storingen ervaren van de travel assist, dat leidde tot het uitvallen van alle ondersteuningen als de ACC etc. De dealer (broekhuis heemskerk) heeft vervolgens na verschillende testen een software update doorgevoerd. Op basis hiervan had ik af en toe een fout melding van alleen de travel assist. De travel assist viel dan even uit en direct daarna ging deze weer aan. Begin dit jaar namen de storingen toe en heb ik dit bij de eerste onderhoudsbeurt (30k km) aangegeven. Vervolgens is een nieuw stuur geplaatst. Sindsdien heb ik géén problemen meer. Voor mij heeft het stuurvervangen wel geholpen. Wellicht helpt het dus om naar een andere dealer te gaan?
 

Voscour1983

Actief lid
Zelfde probleem met Kodiaq FL (jan-2022 geleverd); soms hele tijd achter elkaar melding aan uit aan uit.
Dan weer weekje niets, blijft bijzonder. Auto gaat einde van de maand voor 30.000km beurt, heb het al aangegeven. Kijken wat ze gaan doen.
Daarnaast gaan mijn parkeersensoren aan de passagierskant ook spontaan piepen bij snelheden onder de 20/30km/h. Dus vaak bij het afremmen voor een stoplicht is het raak, met het piepen dan . Er staat vaak echt niets in de buurt. Hopelijk dat dit ook opgelost kan worden.
 
Is er al een keer een definitieve oplossing? Stuur vervangen was geen optie meer volgens de dealer en ik word een beetje gek van het geping de hele tijd.
 

Jpturtle

Forumguru
Al weken heerlijk rustig en geen gepingel meer na het uitlezen en verwijderen van de fouten in mijn 2021 Kodiaq. Geen stuur vervangen bij mij dus en toch geen problemen meer. Maar goed de heren eerder in dit topic vinden dat dit niet voldoende is. Dus heren kom eens met de oplossing voor dickdale....
 

nakharry

Forumguru
Bij mij mijn stuur vervangen en geen gepingel meer.. dus welk punt wil je nu maken @Jpturtle ?

Doen ze de ene keer de software en de andere keer het stuur ook al is dat een tijdelijke oplossing... zolang ze geen definitieve oplossing hebben is dat toch PON zijn probleem en niet van de berijder die moet kunnen vertrouwen op een stuk veiligheidssoftware??

Oplossing is precies zoals @EdK zegt je poot stijf houden en eisen dat ze het oplossen. Moet er elke maand software gereset worden dan doen ze dat...

Vind het geen antwoord naar klanten toe die al vanaf 2018 tobben met dit probleem dat ze maar geduld moeten hebben en moeten wachten op een definitieve oplossing.
 

Cordoba

Forumguru
Bij veel moderne veiligheidssystemen is de vraag of ze nu echt veiligheid toevoegen, en zo ja, hoeveel of hoe weinig. In dat licht bezien, zijn er misschien wat overtrokken reacties in dit topic, aan de andere kant is de reactie van een aantal dealers/Pon niet bepaald wat je mag verwachten als je één van de duurdere modellen van het merk hebt aangeschaft. (Daarmee wil ik niet zeggen dat het bij een 'goedkoop' instapmodel uit de A-klasse wel acceptabel is.)

Persoonlijk ben ik lang niet altijd blij met veiligheidssystemen, zelfs een systeem als ABS ben ik niet onder alle omstandigheden blij mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Persoonlijk vind ik alleen al uit principe dat alles wat op je duurbetaalde nieuwe auto zit gewoon dient te werken, ongeacht of het al dan niet nut heeft.
 

EdK

Forumguru
ABS kan ik erggg goed mee leven.
Gewoon dat pendaal vol tot de bodem in trappen en het ABS regelt de rest..... heerlijk
 

EdK

Forumguru
ongeacht of het al dan niet nut heeft.
Ik vind buiten de dingen die nut hebben en wettelijk zijn vastgesteld dat ze in de auto moeten zitten dat de rest ik de vrije keuze tot wel of niet moet hebben.
En dat word steeds minder, ze proppen ze pakketten waar je een vermogen voor betaald en er hierdoor min of meer aan vast zit omdat de andere dingen die in het pakket zitten de dingen zijn die je nou net wel wil hebben.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dat ben ik helemaal met je eens Ed, als ik zo af en toe eens zit te kijken naar iets nieuws (niet dat ik er al aan toe ben, maar een beetje op de hoogte blijven is altijd leuk) stoor ik me daar ook behoorlijk aan. Maar ik vind dan nog steeds wel, ALS iets erop zit, moet het ook wel werken. En als het niet werkt moet de dealer dat oplossen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

nakharry

Forumguru
Punt met dat Travel Assist is dat je er op een bepaald moment aan gaat wennen dat het er is en dat het het doet.

Neem bijvoorbeeld parkeersensoren. De Karoq heeft ze wel en onze oude dame de Fabia II niet. Rij ik na lange tijd weer in de Faab, dan betrap ik mijzelf erop dat ik wel eens zit te wachten op piepjes die nooit gaan komen .... de rest van het verhaal kan je wel uittekenen denk ik.. :laugh:

Hetzelfde heb ik dus ook een beetje met dat Travel Assist. Ik gebruik het eigenlijk altijd omdat ik het fijne optie vind dat hij afstand houdt en binnen de banen blijft. Zit je een keer om wat voor reden dan ook niet op te letten dan grijpt de auto vanzelf in. Werkt het nu een keer niet en in gedachte denk je door gewenning dat het wel werkt heb je dus wederom een probleem..

Wat dat betreft kan het er dan inderdaad beter gewoon nooit opgezeten hebben dan is er ook geen gewenning opgetreden. Zit het er eenmaal op vind ik ook dat het feilloos moet werken.
 
Bovenaan Onderaan