Ervaring Low budget Xenon kit

Ted

Forumguru
Wat ben ik blij dat ik al 1,5 jaar elke dag met mijn Hong Kong Xenon setje die nu circa 46 euro kost, mag genieten van een zee van licht. Van tegenliggers die seinen heb ik gelukkig geen last. Wel zie ik in het donker joggers met reflector strepen, fietsers zonder licht en dergelijke veel eerder en duidelijker. Qua veiligheid zeker in mijn geval een grote verbetering. Vooral als je in een gemeente woont waar weinig of geen buiten verlichting is. Bovendien vind ik nog steeds dat de after market xenon prima in de Fabia I het doen. Zeker voor mij een aanrader! En angst blijft natuurlijk een slechte raadgever!!!!!
 

octofreak

Actief lid
Wat ben ik blij dat ik al 1,5 jaar elke dag met mijn Hong Kong Xenon setje die nu circa 46 euro kost, mag genieten van een zee van licht. Van tegenliggers die seinen heb ik gelukkig geen last. Wel zie ik in het donker joggers met reflector strepen, fietsers zonder licht en dergelijke veel eerder en duidelijker. Qua veiligheid zeker in mijn geval een grote verbetering. Vooral als je in een gemeente woont waar weinig of geen buiten verlichting is. Bovendien vind ik nog steeds dat de after market xenon prima in de Fabia I het doen. Zeker voor mij een aanrader! En angst blijft natuurlijk een slechte raadgever!!!!!


Goed om te horen.... enne... welk setje heb jij dan?
 
hat beste is inderdaat de standaart helogeen projector lampen heb ik ook op mijn roomster en ook ik heb aftermarket xenon van pilot maar mijn set koste toch echt 210 euro dan weet je wel dat het ok is.de standaart lampen af fabriek kosten zo veel omdat je de hele lampunit moet vervangen en niet de lamp zelf.


Die pilot setjes schijnen heel goed te zijn... helaas ben je wel strafbaar als je auto van na 1-2007 is.

Zelf wil ik de Hongkong setjes nog eens uitproberen. Maar op een tdiclub heb ik rare verhalen gehoord over defecte tellerunits en ruitenwissermotor vlak na after market xenon op de O2.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb mijn setje toendertijd bij REmco CarHifi gekocht, 99 euro.
Ze doen het uitstekend.
Ten opzichte van mijn vorige auto, VW Polo met een aftermarket setje van Chipmeister, daar heb ik veel kapotte lampen mee gehad. Wel onder garantie vervangen, maar het idee, dat ze zo snel kapot waren vond ik waardeloos.

Nu heb ik nog geen enkel probleem en ze zitten er al bijzonder lang in.
 

nemo

Senior Member
Xenon of toch niet..

Ik vond op de website van postbus 51 wat nieuwe verkeersregels die per 1 mei a.s. ingaan. O.a. een wijziging t.o.v. xenon:

http://www.postbus51.nl/nl/home/the...lke-verlichting-moeten-voertuigen-voeren.html

Wat zijn de eisen voor de op mijn auto aangebrachte verlichting?


Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.


Eisen voor verblindende koplampen


Sinds 1 januari 2006 moet uw auto als deze achteraf is voorzien van extra sterke koplampen (xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als een auto die hiermee standaard is uitgerust.
Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.




Lichtarmatuur en type autolamp


Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
 

Ronnie

Forumguru
Kijk, daarom ben ik al een poosje op zoek naar koplampen van een Fabia RS, in Duitsland zitten hier af fabriek xenonlampen in, de automatische verstelling moet dan per VAG-com geactiveerd worden.
 

andrehj

Forumguru
Ik vond op de website van postbus 51 wat nieuwe verkeersregels die per 1 mei a.s. ingaan. O.a. een wijziging t.o.v. xenon:

http://www.postbus51.nl/nl/home/the...lke-verlichting-moeten-voertuigen-voeren.html

Lichtarmatuur en type autolamp

Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten.
Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Hoe kom je aan bovenstaande tekst? Want op de hierboven gelinkte site kan ik die niet terugvinden (maar misschien moet ik wel een nieuwe bril)?:confused:
 
Had een mail van postbus51, zo'n nieuwsbrief. zal hem even opzoeken.

EDIT doet deze link het wel? http://www.postbus51.nl/nl/home/the...de-op-mijn-auto-aangebrachte-verlichting.html

" Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.

"


Bedankt, ik twijvelde over het inbouwen van xenonverlichting, het lijkt me door wijziging van de regels niet verstandig om xenon in te bouwen in een koplamp unit die niet voor xenon ontworpen is.
 

andrehj

Forumguru
Had een mail van postbus51, zo'n nieuwsbrief. zal hem even opzoeken.

EDIT doet deze link het wel? http://www.postbus51.nl/nl/home/the...de-op-mijn-auto-aangebrachte-verlichting.html

" Uw personenauto moet voorzien zijn van de verlichting zoals is vastgelegd in het Voertuigreglement. De eisen voor autolampen vindt u in artikel 5.2.51-5.2.65.

"

Yep, deze link is goed en duidelijk. Overigens werkt de zoekfunctie op de Postbus51 site voor geen meter, maar dat is ander verhaal.
 

joergarms

Senior Member
Hey Nemo, ben je lekker mee, jij hebt toch net een setje in huis gehaald?
Ik laat ze bij mij gewoon zitten, eerst maar eens kijken wat het RDW voor verhaal heeft, dat zijn uiteindelijk wel de personen die het helemaal moeten weten.
 

nemo

Senior Member
Hey Nemo, ben je lekker mee, jij hebt toch net een setje in huis gehaald?

Ja. En aangezien het zelfs een odd is van de meeting zit ik ernstig hard na te denken of ik ze wel moet laten plaatsen. Maar ik ben niet zo goed in nadenken dus gaat niet zo snel :bye:
 

Maarten

Forumguru
Ja. En aangezien het zelfs een odd is van de meeting zit ik ernstig hard na te denken of ik ze wel moet laten plaatsen. Maar ik ben niet zo goed in nadenken dus gaat niet zo snel :bye:

Gewoon laten plaatsen. Stel dat ze je auto bij een volgende APK afkeuren heb je ze er zo weer uit gehaald!
 

joergarms

Senior Member
IK rijdt al jaren, met meerder auto's rond met zelf ingebouwde aftermarket xenon.
Vorige auto is er ook mee door de APK gegaan, mijn huidige heeft nog geen APK gehad.
Maar het zal allemaal wel, ik laat het lekker zitten, zie wel hoe het allemaal gaat lopen.
Ik rij dan wel 100.000 km per jaar, maar dat doe ik nauwelijks in m'n eigen auto, dus de kans is redelijk klein dat ik problemen krijg.
 
Bovenaan Onderaan