Ervaring Low budget Xenon kit

Ted

Forumguru
Heeft iemand goede- of slechte ervaringen bij een xenon conversion kit voor ca. €99,- gehad?
Ik denk dan aan:
- lichtopbrengst
- duurzaamheid
- storing op radio
- garantie en service
- vervangen van lampen

Graag zou ik de link of adres van een set met een goede prijs-prestatie verhouding willen hebben?

Bij voorbaat dank!
 

joergarms

Senior Member
Ik zal hier de punten beantwoorden, das logischer dan in het binnenverlichtingstopic;)

Lichtopbrengst is bijzonder veel, maar ook goed qua bundel.
Duurzaamheid, moet volgens de verpakking en site vele malen hoger zijn dan halogeenlampjes, ca 5 keer langer.
Er zijn totaal geen storingen op de radio.
De set die ik aangeschaft heb waarborgt het produkt voor een jaar.
Vervangen van de lampen, ik neem aan dat je bedoelt hoe moeilijk dat is, dat stelt helemaal niets voor.

Daarbij komt dit; sinds een tijdje zijn de xenonlampen stukken goedkoper, rond de 25 euro per lampje.
Voor een beetje goede halogeen H7 variant betaal je ook 15 euro, dus alles bij elkaar scheelt het maar weinig.
Je bent dus eenmalig iets meer kwijt aan die conversie-kit, maar daarna is het genieten en het staat ook nog eens erg goed.
 

Maarten

Forumguru
Ik zal hier de punten beantwoorden, das logischer dan in het binnenverlichtingstopic;)

Lichtopbrengst is bijzonder veel, maar ook goed qua bundel.
Duurzaamheid, moet volgens de verpakking en site vele malen hoger zijn dan halogeenlampjes, ca 5 keer langer.
Er zijn totaal geen storingen op de radio.
De set die ik aangeschaft heb waarborgt het produkt voor een jaar.
Vervangen van de lampen, ik neem aan dat je bedoelt hoe moeilijk dat is, dat stelt helemaal niets voor.

Daarbij komt dit; sinds een tijdje zijn de xenonlampen stukken goedkoper, rond de 25 euro per lampje.
Voor een beetje goede halogeen H7 variant betaal je ook 15 euro, dus alles bij elkaar scheelt het maar weinig.
Je bent dus eenmalig iets meer kwijt aan die conversie-kit, maar daarna is het genieten en het staat ook nog eens erg goed.

Heb je nog een link naar een goede site voor deze Xenon lampen?
 

joergarms

Senior Member
Ik heb deze set bij http://www.remcoshop.nl/RCAudio.sf/?ObjectPath=/Shops/RCAudio
gekocht.
De prijs is 99 euro exclusief verzendkosten, ik was in totaal 111 euro kwijt.
Geen geld voor zoveel plezier en veiligheid.
Er zijn veel meer aanbieders, maar de prijzen zijn echt uitgemolken, gaat nu echt om een paar euro verschil.
Daarbij komt dat ik Remcoshop al langer ken, het komt bij mij iets veiliger over dan al die aanbieders via marktplaats, die nog nieteens een goed gespelde nederlandse advertentie kunnen plaatsen.
 

DonB

Lid
Klinkt goed, vraag me alleen af of je niet beter bio-xenon kan nemen, kost ongeveer 200-250euro maar die is mechanisch dus ook voor grootlicht.
 

joergarms

Senior Member
Het is bi-xenon, geen bio xenon:grin:, dat even terzijde.

Bi xenon is niet mogelijk, dat is alleen voor auto's met H4 lampen, daar dient dezelfde lamp voor groot en klein licht.
In de Fabia zit een apparte lamp voor groot en een apparte voor klein licht.
Je kan dus wel een extra set kopen en die aan het grootlicht aansluiten.
Heel misschien doe ik dat wel, maar met seinen naar bijv. tegenliggers is het niet echt handig omdat xenonlampen een opstarttijd hebben van enkele seconden.
 

Glenn

Actief lid
@ joergarms

kun je eens foto's posten van je xenon

wil het het wel eens zien in werking
 

Ted

Forumguru
Joergams,

Bevallen ze goed? Geen storing of iets op te merken! In ieder geval klinkt het goed en de prijs voelt goed aan.
 

Ted

Forumguru
Joergarms,

Ik las inmiddels dat je al een vraag (excuses) beantwoord had, maar voor welke kleur ben je gegaan. Op de TDI site adviseren ze 6000K - 8000K. Graag jouw idee daarover
 
Ik ga ook xenon op mijn fabia zetten. Krijg hem in jan 08.

Heb het nu ook op mijn bmw 328i.
Maar die kit ruil ik in met de auto.

Wel goedkoop 99€.
Had de mijne voor 300€ bij 2-get.nl maar dat is 2 jaar terug.

Xenon fabriek af is bij alle dealers 6000K

6000K geeft ook het meeste licht.
Hoe witter het licht hoe meer licht opbrengst.

Ik heb 8000K omdat ik een licht blauwe gloed mooi vind.
Bij 6000K zie je dat blauwe maar soms.
10000K en hoger wordt diep blauw/paars en ziet er
een beetje over de top uit alle fast and the furious.

Dus gaat het je puur op de lichtopbrengst? 6000K
Vind je die blauwe schitter mooi dan 8000K, al zit dat ook iets in
6000K.

Wat ik me wel afvraag of er een relais kabel nodig is op de fabia.
Sommige moderne autos als ook mijn bmw.
Checken continu of de verlichting het doet.

Door de ballast van de xenon kan dat niet en geeft je boordcomputer:
lampen kapot en je xenon flikkert heel snel.

Kabelset kost maar 30€ maar is wel veel kabel om weg te werken.
 

joergarms

Senior Member
Zo een hele rits vragen te beantwoorden, dit is de hotline; 06-buyxenon:grin:

To Glenn; foto's komen zo snel mogelijk.

To Ted; absoluut geen storingen, lichtkleur is 6000 K.
Heb ik bewust voor gekozen, zoals Marijnissen ook al schrijft, hoe dichter bij de 10.000 hoe blauwer/ zelfs paarser het wordt.
6000 K is naar mijn weten het meest gebruikte, geeft een heel zuiver lichtbeeld en lichtkleur in het donker.
Maar je ziet evengoed nog wel de bekende Xenongloed, das natuurlijk wel belangrijk:grin:
Qua prjis maakt het overigens niet uit welke lichtkleur je kiest.
In mijn vorige auto had ik ook 6000 K, beviel toen ook erg goed.

To Marijnissen; auto's waarvan de boordcomputer checkt of de verlichting in orde is slaan op tilt vanwegen het lager weggenomen wattage.
Een xenonset gebruikt namelijk maar 35 watt t.o.v. 55 bij halogeenlampen.
Er is dan een extra kabeltje te krijgen dat dus eigenlijk de computer voor de gek houdt, die plug je gewoon tussen de ballast en de lamp in.
Geloof dat zo'n kabel maar 30 cm is, dus valt wel mee hoeveel werk dat is.
En wat die lichtkleur betreft, die 8000 en 10.000 zijn echt veel te blauw, leuk voor Sjonnies-auto's, maar het praktische van xenon is totaal verdwenen, daglicht is namelijk ook niet blauw.
Ik betaalde 4 jaar geleden 500 euro voor de complete set, dat was toen best veel geld, nu koop je dus echt voor 100 euro zo´n hebbedingetje.
 

Ted

Forumguru
Ik ga er nu helemaal voor en wel voor de 6000K. Mijn fabia heeft geen storinguitlezing indien een lamp stuk gaat.

Nog even een nabrander!
Hebben jullie nog de zekering verzwaard?

Bij voorbaat dank!
 

Tallguy

Forumguru
Ik ga er nu helemaal voor en wel voor de 6000K. Mijn fabia heeft geen storinguitlezing indien een lamp stuk gaat.

Nog even een nabrander!
Hebben jullie nog de zekering verzwaard?

Bij voorbaat dank!

Nee, geen zwaardere zekering...waarom zou je? Xenon verbruikt minder dan een normale halogeenlamp. Alleen het opstarten is eventjes wat zwaarder, maar da's binnen een seconde volgens mij al weer laag. En dat is dacht ik ook alleen het voltage dat omhoog knalt naar zo'n 20-25000V, niet het amperage.

En voor de Fabia1 heb je die kabel om het systeem te foppen ook niet nodig.
 
Voor de Belgen:

Ik heb gisteren navraag gedaan bij Remco in Hasselt.

In België zijn bij gebruik van Xenon koplampen een automatische hoogteregeling en koplampsproeiinstallatie verplicht. Als je auto daar niet mee is uitgerust zul je vooraleer je naar de keuring gaat dus je H7's terug moeten plaatsen.

Remco Hasselt rekent voor het plaatsen en afregelen van de initiële Xenon-set €50,- aan werkuren. Voor je naar de keuring moet vervangen ze je Xenon's voor je terug door H7's.
 

joergarms

Senior Member
To TED; Er is inderdaad geen zwaardere zekering nodig, een xenonlamp t.o.v. een halogeenlamp is namelijk 35 t.o.v. 55 watt.
Dus de totale stroom is een stuk lager.
Sowieso is het verhogen van zekeringwaarden in je auto-systeem een slechte bezigheid, er zitten af fabriek niet voor niets de desbetreffende waarden in.
Die 6000 K is echt een goede keus, zul je geen spijt van krijgen.

To LeZandre; ik zou die 50 euro mooi in de zak houden, het is echt een koud kunstje om zelf te doen.
En wat betreft die keuring, ff half uurtje van tevoren de oude halogeentjes erin prikken en klaar is kees.

Ik heb net al foto's gemaakt, straks nog ff een keertje in het donker, dan zet ik die even op het forum erbij.
 
@ joergarms, die kabel bij evt meting van de boordcomputer=
niks meer dan een relais met zekering en kabel.

En die kabel is wel 2 meter.
Heb hem namelijk zelf in mijn bmw zitten.
De kabel moet je aansluiten op de + en de - van accu of carrosserie voor
de -.
Andere einde gaat naar de ballasten.
Stroom van gewone schakelaar gaat er ook op maar die wordt alleen gebruikt om op te merken dat je de verlichting in of uit schakelt.
De relais schakelt de stroom echt in en uit.
De stroom voor je xenon gaat dan rechtstreeks van je accu naar je xenon.

Moet ook wel zo lang want moet van accu naar ballasten en dat netjes wegewerkt..... En het geeft veel kabelwerk.

Maar oke waarschijnlijk is hij niet nodig op mijn fabia.

Ik twijfel nog tussen 6000 en 8000K.
Wel jammer dat je geen auto nivo regeling als optie kunt nemen want
eigenlijk ben je dus strafbaar zonder.

Maar ja met koplampsproeiers en lenskoplampen is dat buiten een check onder de motorkap niet na te gaan.

Verder bij een apk trek wissel je alleen de lampen en laat de ballasten zitten.
Ze zijn niet verboden om die onder de motorkap te hebben als er dan maar halogeen
uit je koplamp komt.
 

joergarms

Senior Member
Ik heb volgens mij op de site van Remco een kabel gezien, die leek mij niet langer dan 40 cm, maar goed, elke fabrikant z'n eigen systeem zullen we maar denken.
Ik heb zo'n kabel overigens nog nooit in het echt bekeken hoor.

Met jouw nieuwe Fabia ben je in feite strafbaar ja, ik meen dat auto's tot en met 2006 wel xenon mogen zonder niveauregeling en sproeiers.
Maar het belangrijkste is natuurlijk gewoon of alles goed is afgesteld.
Wat ik Ted ook al adviseerde, ga voor 6000 K, is echt blauw genoeg.
Maar geeft in het donker echt fenominaal licht.
 

joergarms

Senior Member
Hier volgen dan enkele foto's.
Eentje vanuit de auto, eentje overdag, 's avonds van voren

Meer foto's staan bij "mijn garage" Daar staan ook 2 foto's van de ledparkeerverlichting, is ook "Xenonblauw"
 

Bijlagen

  • xenon vanuit auto.JPG
    xenon vanuit auto.JPG
    35,6 KB · Weergaven: 130
  • xenon overdag.JPG
    xenon overdag.JPG
    67,4 KB · Weergaven: 127
  • xenon 's nachts frontaal veraf.JPG
    xenon 's nachts frontaal veraf.JPG
    64,5 KB · Weergaven: 124
Bovenaan Onderaan