Ervaring Low budget Xenon kit

nemo

Senior Member
Nou ik wilde dus tanken bij zo'n pin-tankstation maar er was een pin-storing ofzo. Dus toen doorgereden naar Shell en nu heb ik ineens fuelsave terwijl ik dat helemaal niet wilde.

Maargoed, het ging om de foto's:
o7jepj.jpg

2ue2pz4.jpg
 

nemo

Senior Member
Tja, mag het wel, mag het niet, whatever, het is een bak met licht!

Ja mag het wel, mag het niet, ik wacht wel af, als ik binnen 1000 km meer dan 20x geseind wordt haal ik het er uit, maar liever niet want ik vind het zo mooi!! Bovendien kan ik fietsers veel beter zien en de borden ook!
 

Maarten

Forumguru
Ik vind het ook echt een gemis bij mijn nieuwe auto. Ik had het graag af-fabriek gehad, maar helaas. Het kan niet meer.
 

EdK

Forumguru
Auto's zonder xenon zijn zooooooooooo 2008


Pfffffffff dit klinkt zoooooooooooo naast me schoenen lopen !! :D

Maar morgen zit ik een paar dagen op Terschelling voor het werk en daar is een net iets beter lampje voor in een auto !
Zit gemonteerd in de Brandaris , en schijnt een 30 Km ver weg! :D
 
zooooooooooo veeeeeeeeeel irritatie

En gaan ook zooooooooooo snel stuk. En dan ben je 70 euri kwijt voor 1 nieuw lampje.

Nog afgezien van zooooooooooo veeeeeeeeeel irritatie die het opleverd bij overige weggebruikers.

Hoe vaak ik niet "groot licht" signalen krijg van overige (waarschijnlijk jaloerse) medeweggebruikers.
Vooral van personen bij wie de verlichting geheel of gedeeltelijk niet in orde is. Hoe hypocriet kan je zijn?
 

Ted

Forumguru
Naast de 35 W xenon heb je ook nog de 55W type en daarvan kan ik best begrijpen dat die gauw irritatie oplevert.
 
xenon

Nou mannen en vrouw vanaf vandaag mogen we ze er weer uit halen tenminste als je verlichtingsunit niet voor xenon is goedgekeurd :407:
 
Nou mannen en vrouw vanaf vandaag mogen we ze er weer uit halen tenminste als je verlichtingsunit niet voor xenon is goedgekeurd
Zie:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/auto/vraag_en_antwoord/

Maar ik lees tussen de regels door wel een soort van gedogen als het licht niet hinderlijk is ("Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK".) En bij de APK kijkt men hier niet naar, dus daarvoor hoef je het niet uit te bouwen.
Disclaimer: Wel voor het voldoen aan de wet, natuurlijk.
 

nemo

Senior Member
Ik laat het ook zitten! Ik vind het veel te leuk en mooi! En ik ben nog 0 keer geseind dus het is blijkbaar heel goed afgesteld.
 
Ik laat het ook zitten! Ik vind het veel te leuk en mooi! En ik ben nog 0 keer geseind dus het is blijkbaar heel goed afgesteld.
Hee, misschien is het een tip om deze afstelling op een of andere manier te onthouden, zodat je niet naar een garage moet om het te laten controleren. Iets van: Ga op een horizontale weg precies 5 meter van een muur staan, de bovenrand van de verlichting op de muur komt dan xx centimeter van de grond. Zou ik wel iets uitzoeken waar het 's avonds rustig is en wat gebouwd is om niet te verzakken en dus recht te blijven. (Waarom denk ik nu aan dat laadplatform van de meeting?)
 

nemo

Senior Member
Hee, misschien is het een tip om deze afstelling op een of andere manier te onthouden, zodat je niet naar een garage moet om het te laten controleren. Iets van: Ga op een horizontale weg precies 5 meter van een muur staan, de bovenrand van de verlichting op de muur komt dan xx centimeter van de grond. Zou ik wel iets uitzoeken waar het 's avonds rustig is en wat gebouwd is om niet te verzakken en dus recht te blijven. (Waarom denk ik nu aan dat laadplatform van de meeting?)

Haha Arnoud dat is wel een eind rijden om de afstelling op te nemen! Ik schijn liever op de muur van mijn huis.
 
Haha Arnoud dat is wel een eind rijden om de afstelling op te nemen! Ik schijn liever op de muur van mijn huis.
Het ging me eigenlijk niet zozeer om de locatie op zich, als wel om het soort locatie waar je de optimale condities kunt tegenkomen. Volgens mij zit er in zoetermeer zat industrieterrrein...
 

EdK

Forumguru
Zie:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/auto/vraag_en_antwoord/

Maar ik lees tussen de regels door wel een soort van gedogen als het licht niet hinderlijk is
Volgens mij staat er nergens iets over gedogen !
Je moet voldoen met je koplamphuis aan specifieke eisen zoals je in je eigen link kunt zien staan !
En met achteraf inbouw zoals bv bij Nemo is gedaan voldoe je dus niet aan deze eisen , dus ben je in principe strafbaar !

En dus de tijd zal het uitmaken hoe streng er opgetreden zal worden !
Hoop alleen niet dat je sávonds in donker word staande gehouden , want dan kun je ter plekke het aanpassen of niet verder rijden !
word het een nachtje auto slapen :D
 

tlpeter

Actief lid
Zie:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/auto/vraag_en_antwoord/

Maar ik lees tussen de regels door wel een soort van gedogen als het licht niet hinderlijk is
Volgens mij staat er nergens iets over gedogen !
Je moet voldoen met je koplamphuis aan specifieke eisen zoals je in je eigen link kunt zien staan !
En met achteraf inbouw zoals bv bij Nemo is gedaan voldoe je dus niet aan deze eisen , dus ben je in principe strafbaar !

En dus de tijd zal het uitmaken hoe streng er opgetreden zal worden !
Hoop alleen niet dat je sávonds in donker word staande gehouden , want dan kun je ter plekke het aanpassen of niet verder rijden !
word het een nachtje auto slapen :D

Als je auto niet veilig staat of veilig kan worden neergezet dan wordt deze ook nog eens op youw kosten weg gesleept !!!
 
Volgens mij staat er nergens iets over gedogen !
Ik citeer: "Die [de politie] zal dat [de verlichting controleren] in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers."
Maar verder ben ik het met je eens: Als je wordt aangehouden sta je niet in je recht met alle gevolgen van dien.

word het een nachtje auto slapen :D
Heb je in ieder geval wel fatsoenlijke nachtlampjes... :cool:
 

MarcoO2

Forumguru
De teksten zijn duidelijk, lijkt mij.

Ik heb al xenonlampen ingebouwd. Moet ik deze weer in originele staat (halogeen) brengen per 1 mei?

Ja, gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan deze eisen voldoen.

Moet ik achteraf ingebouwde xenonverlichting zonder de juiste armatuur vervangen voor een APK?

Ja, maar niet speciaal voor de APK, want bij de APK wordt hierop niet gecontroleerd. Alleen de politie controleert de verlichting. Die zal dat in het algemeen alleen doen als de verlichting hinderlijk is voor andere weggebruikers.

Hierbij is het net als bij zoveel andere dingen zo dat de politie je er meestal niet "spontaan" voor zal bekeuren, maar alleen als de afwijking aan de auto hinder veroorzaakt. Maar heeft de diender een rothumeur of kom je in een technische (100%)controle terecht, ben je natuurlijk gewoon zuur.
 
Bovenaan Onderaan