De reële verbruikscijfers van de Octavia III

AdB

Senior Member
Het kost mij geen enkele moeite om gemiddeld tussen de 4.5 en 5.0 liter per 100 km te verbruiken met mijn Octavia 2.0 TDI. Maar ik rijd vaak (snelweg)ritten van zo'n 60 a 70 km. Maak je betrekkelijk veel korte ritjes waarbij de motor amper de gelegenheid krijgt om warm te draaien, dan ligt het verbruik veel hoger, ook al doe je je best om zuinig te rijden.
 

MothMan

Actief lid
Update:

Na 8.000km nu een gemiddeld verbruik van 5.0ltr/100km op de computer. Mijn eigen berekening laat 5.11ltr/100km zien. 1.6TDI DSG-7.
 

Fean

Forumguru
Klompvoeten.... :D

:D

Maar het is verdorie wel bizar. Heb je 20% en qua verbruik is het een RS.. Vanmorgen aan de wagenparkbeheerder dit voorgelegd.. die zegt dat ik voortaan de RS moet nemen, leuk antwoord. We hebben een zeer luxe wagenpark, bijna alles boven 50k catalogusprijs.

Het mooie is dat ik niet eens loop te stampen.. eerste 2000km rijd ik rustig, snelweg 130-160 in de 6de versnelling, in de bebouwde kom niet boven de 2500rpm...

wellicht dat de Eibach van Antera nog andere cijfers kan geven, sjee wat zuipt dat ding voor een 1.4.
 

cDree

Lid
@VWim waarschijnlijk verklaart dat het verbruik ook, in doos is het gewoon onmogelijk maar 1 pedaal in te trappen.. Dit zal de eerste zijn die waarschijnlijk nieuwe remblokjes nodig heeft :maakmegek:
 

cali05

Forumguru
:D

Maar het is verdorie wel bizar.

Het mooie is dat ik niet eens loop te stampen.. eerste 2000km rijd ik rustig, snelweg 130-160 in de 6de versnelling, in de bebouwde kom niet boven de 2500rpm...

sjee wat zuipt dat ding voor een 1.4.
Volgens mij heb je hier de oorzaak van het verbruik samengevat. Je hebt een bijzondere opvatting van het begrip 'rustig'. Kan al voorspellen dat je verbruik slechter gaat worden wanneer je 'normaal' gaat rijden.
 

Rick

Senior Member
Ik werk bij een bedrijf die afrekent op verbruik. Volgens die regeling moet ik met de 1.4 TSI DSG binnen de 6,9 lt / 100 km blijven (1:14). Dat gaat niet makkelijk worden als ik het zo lees.
Blijft overigens vreemd dat de DSG een lager verbruik heeft dan de handbak. Bij bijna alle andere DSG auto's is dit verbruik juist hoger. Zal wel een meetfoutje in het voordeel van Skoda zijn geweest...
 

Oogje

Senior Member
Ik rijd regelmatig in DLD en daar is 160 inderdaad rustig tot normaal.

Ah, de zojuist toegevoegde post verduidelijkt een en ander al. Ik ga er immers van uit dat de meesten de auto als leasebak rijden, en (uitzondering zoals Rick daargelaten) doorgaans is het verbruik dan niet van belang.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ga er immers van uit dat de meesten de auto als leasebak rijden, en (uitzondering zoals Rick daargelaten) doorgaans is het verbruik dan niet van belang.
't Is maar net welke definitie van "belang" je hanteert...
N.B.: eigen belang wordt vaak toch net weer even anders gewogen, helaas...
 

BcB

Forumguru
Na 1500 km haal ik 17.2 / per liter. Ik vergeet nog wel eens te schakelen van 5 naar 6. Vaak zeg maar. Ja ik ben een randdebiel die zijn DSG nog niet helemaal vergeten is....:pardon: Hoop toe te kunnen "groeien" naar betere waarden!
 
Bovenaan Onderaan