De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Bij deze mijn post, zie de gegevens in mijn signature!

Ik heb er bij schrijven ruim 2800 km opzitten en 4 keer getankt. Na de eerste tank van 7,1 op 100, deze week een reis naar Polen gemaakt van ruim 2400 km. Ik moet zeggen dat het verbruik mij positief verrast heeft, over de Duitse Autobahn bij stevig doorrijden 5,7 op 100 rijden vind ik erg schappelijk voor een 2.0 TDI.

Ik was helemaal verrast toen ik op de terugweg aan de poolse grens de tank weer volgooide. Na 920 km kon er met moeite 45 liter bij! Ruim 1 op 20 over binnenwegen, geweldig! Voor mij een record, dit heb ik ook met mijn vorige 508 SW 1.6 HDI nooit gehaald.

Kleine opmerking over de reservetank: het rode lampje gaat erg vroeg aan. Bij nog maar 1 streepje in het rood, ofwel 10 km te gaan op de boordcomputer, zit er nog ruim 5-6 liter in de tank. En dan rijd je dus al 60-80 km in het rood. Lekker veilig, dat wel.
 

Greggy

Actief lid
Pas 1 tank gehad: 550km met een kleine 50 liter getankt. 50/50 snelweg en stad. Snelweg gaat iets harder dan mag. Maar goed, eerst kijken wat ie verbruikt bij 10K km.
 

jaka

Nieuw lid
TO = H
MO = 2.0 diesel
SO = hs
GO = ww
KM = 1.498
RV = 19,1 km/l
voornamelijk snelweg met cruise op 135 km/u
 

MaRco2

Forumguru
TO = Combi
MO = 1.4TSI
SO = H6
GO = mix
KM = 3.500 km
RV = net geen 1:16! (na eerste tank na aflevering, mogelijk zat hij bij aanvang minder vol dan mijn aftanken!)

Omstandigheden divers. Boardcomputer heeft op de snelweg gemiddeld een keer rond de 1:18,6 aangegeven!
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn O3 hatchback undercover ;)
TO = HB
MO = 1.2TSI
SO = H6
GO = mix
KM = 4000+ km
RV = 1:17

Ik had van de week de Golf 1.6 TDI mee, ding was zuinig! Zelfs met flink trappen.
 

Thorgal

Forumguru
TO = Combi
MO = 1.4TSI
SO = H6
GO = mix
KM = 3.500 km
RV = net geen 1:16! (na eerste tank na aflevering, mogelijk zat hij bij aanvang minder vol dan mijn aftanken!)

Omstandigheden divers. Boardcomputer heeft op de snelweg gemiddeld een keer rond de 1:18,6 aangegeven!
Wat is ong. je actieradius? Hoeveel km haal je uit een tank zonder dat het lampje gaat branden?
Kan ik natuurlijk uitrekenen adhv verbruik en tank inhoud maar je zal niet steeds 50l kunnen tanken
 

MaRco2

Forumguru
Op dit moment geeft het display over deze tank zelfs 1:17,8 aan met een actieradius van meer dan 920 km! Ik ben benieuwd wat er in werkelijkheid uitkomt.

Die actieradius is trouwens tot 0, toen het lampje de laatste keer ging branden (werkelijk verbruik over die tank was 1:15,5) ging er 49,14 liter in en stond ergens boven de helft van het rode deel en ik had toen iets van 760 km gereden. Wel altijd tot de rand aftanken.
 

derf

Senior Member
1:17,8. Net gemeten na 1200 km. Zal op termijn nog wel iets zuiniger woorden ,denk ik. Trouwens, met de caravan erachter 1:12.5. Ook heel netjes
Ik rjid in een 1.4 combi bl ambiante met een lmc musica met belaadbaar gewicht van 1350 kg
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel altijd tot de rand aftanken.
Ik zou voor alle zekerheid eerst eens nagaan of er ergens een actief koolfilter bij je tank zit (*) en of dit al of niet zou kunnen vollopen als je "tot het randje van de vultuit" tankt. Want as dat gebeurt, dan is het verziekt...
Bij de Fabia 1 was dat in elk geval wel zo - en zo'n filter vernieuwen is een vrij prijzige hobby, kan ik je uit eigen ervaring van een jaar of 11 geleden vertellen.

(*) dient om VOS (Vluchtige Organische Stoffen) af te vangen die anders via de tankontluchting de atmosfeer invliegen.
 

paulus474

Senior Member
Ik zou voor alle zekerheid eerst eens nagaan of er ergens een actief koolfilter bij je tank zit (*) en of dit al of niet zou kunnen vollopen als je "tot het randje van de vultuit" tankt. Want as dat gebeurt, dan is het verziekt...
Bij de Fabia 1 was dat in elk geval wel zo - en zo'n filter vernieuwen is een vrij prijzige hobby, kan ik je uit eigen ervaring van een jaar of 11 geleden vertellen.

(*) dient om VOS (Vluchtige Organische Stoffen) af te vangen die anders via de tankontluchting de atmosfeer invliegen.
Hmmm, dat is wel een interessant iets...
Bij de Fabia 2 Greenline tankte ik altijd tot het randje. Geen problemen ondervonden (na 90.000 km en ong. 2,5 jaar).
Voor de Octavia 3 zag ik in het boekje wel dat als de tankinstallatie afslaat, de tank vol zit en je niet verder moet tanken i.v.m. die ontluchting (uitzetten vloeistof in de tank).
Aangezien ik dit een beetje flauwekul vind (wazige reden, uitzetten van vloeistof zal wel meevallen lijkt me), tank ik toch nog steeds tot aan het randje. Of zoiets dan, want bij de O3 is het randje niet echt goed te zien...
Dusssss, lastig ;). Volledig afdanken scheelt toch weer een paar litertjes en dus behoorlijk wat kilometers...
 

leo442

Forumguru
Dit systeem heet EVAP en dient ervoor om de benzine dampen uit je tank tijdelijk op te slaan zodat ze niet de buitenlucht in gaan. Het motormanagement zal na het starten vervolgens bij bepaalde toerentallen gecontroleerd een klepje openen dmv een blokspanning of dutycycle signaal om deze dampen te verbranden. Je kan je dus wel voorstellen als er geen dampen maar pure brandstof uit het canister aangezogen word het motormanagement iets vreemds gaat zien, in noodloop gaat en je storingslampje in het combi instrument aanzet. Niet zelden geeft het te vol tanken (volmelken) problemen. Canisters die niet meer gepurged kunnen worden en dure elektrische klepjes die stuk gaan. Vooral zwaar belaste voertuigen met caravan die bv aan de Luxemburgse grens even VOL tanken geven nog wel eens problemen na het opwarmen tijdens de rit naar huis.
 
Laatst bewerkt:

Oogje

Senior Member
Oeh, dat kan ik niet, zo rustig aan doen. Ik rijd eigenlijk altijd Vmax (~+3) werkelijke kilometers. Op de teller van mijn huidige Avensis is dat op basis van de meest voorkomende snelheden, 142, 130, 108/9, 88, 55, 33 en dat zijn dus tellersnelheden.
 

VinnieVB

Nieuw lid
ben ook wel benieuwd naar de actieradius die jullie halen (met name de 1,6TDI)

verder heb ik op mijn Seat Ibiza nu een ontluchtingspalletje in de vulopening, daarmee kan ik tijdens het tanken ontluchten en daarmee 13! liter extra tanken nadat de tank voor de eerste keer afslaat.

op de Octavia zag ik zoiets niet terug bij de proefrit, hoeveel liter gaat er bij jullie in als je een lampje krijgt?
 

CDK

Forumguru
ben ook wel benieuwd naar de actieradius die jullie halen (met name de 1,6TDI)

verder heb ik op mijn Seat Ibiza nu een ontluchtingspalletje in de vulopening, daarmee kan ik tijdens het tanken ontluchten en daarmee 13! liter extra tanken nadat de tank voor de eerste keer afslaat.

op de Octavia zag ik zoiets niet terug bij de proefrit, hoeveel liter gaat er bij jullie in als je een lampje krijgt?
dat is niet zonder risico die extra liters tanken, je koolstof filter kan daardoor verzadigd raken met hoge onkosten tot gevolg.....
 

VinnieVB

Nieuw lid
oei goed om te weten!

blijven de andere vragen staan, wat is jullie actieradius met de1,6TDI.

PS jammer van die 50L tank, ik had graag 60 of zelf 70 gezien.
 
Bovenaan Onderaan