De reële verbruikscijfers van de Octavia III

CDK

Forumguru
oei goed om te weten!

blijven de andere vragen staan, wat is jullie actieradius met de1,6TDI.

PS jammer van die 50L tank, ik had graag 60 of zelf 70 gezien.
dat heb je goed, in mijn geval was 80 liter ook niet verkeerd geweest..... ;)
@Dennis Nijholt heeft ook een 1.6TDI, die kan jou vast meer vertellen daarover.

greetz Corné
 
Met mijn 1.6TDI handbak tank ik gemiddeld na zo'n 800/850 km, er gaat dan 40/43 liter diesel in. 1:19 / 1:20 dus. Ik rij het grootste deel op de snelweg (120/130 KM/U).

De auto is met zo'n 13.000 km op de teller aardig ingereden :)
 

paulus474

Senior Member
Ik vind deze cijfers allemaal behoorlijk positief.
Rij nu (met ong. 5000 km op de teller) iets van 1:19, met voor 95% snelwegkilometers. De snelheid op de snelweg is dan 110 km/u. Dus eigenlijk best langzaam... :pieker:
Ben dus nog niet heel tevreden.
Kan het wellicht ook liggen aan waar je de brandstof tankt (Shell vs Witte pomp)?
Of slecht ingereden?
 

paulus474

Senior Member
Is overigens wel op basis van daadwerkelijk gereden kilometers en getankte liters diesel ;).
Boordcomputer geeft 1:20 aan...
 

Gieliovd

Forumguru
Laatste tank was weer 1:17,2 volgens de boordcomputert. Ik heb het nagerekend en kom op 1:16,4 uit (753 km op 45,94 liter).

Ik heb eerder al eens 50 liter getankt, dus dan kom ik ruim op 819 km uit qua actieradius. Heel netjes.

Ben benieuwd wat de O3 doet, met de DSG en andere stroomlijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Boordcomputers zijn structureel te optimistisch. Vooral voor 't "goeie gevoel", denk ik...
En dat is geen nieuw verschijnsel - heb nog nooit anders meegemaakt.
 

hemi24

Forumguru
Boordcomputers zijn structureel te optimistisch. Vooral voor 't "goeie gevoel", denk ik...
En dat is geen nieuw verschijnsel - heb nog nooit anders meegemaakt.

Niet helemaal, die van mijn laatste O2 was vrijwel altijd 0,2 l/100km te pessimistisch...
Bij m'n huidige Ford kun je er geen peil op trekken, al is 'ie door de band genomen toch meestal (veel) te optimistich.

Een beetje on-topic:

Als ik op spritmonitor een beetje de 1.6TDI filter op "Octavia III" rolt er volgende uit:

Anzahl 7
Kraftstoff diesel
min 4,74
Ø 5,24
max 6,50


 

OctaviaWest

Actief lid
Ik vind 110 rijden nog niet eens zo'n slecht idee. Niet alleen voor de brandstofbesparing, maar omdat je bij 130 veel te veel moet slalommen tussen de vrachtwagens. Relaxed bij 110, het heeft zijn voordelen. Laat de anderen maar inhalen...

Mijn huidige VW Golf V 1.9TDI met 6-handbak heeft bij 110 op de snelweg genoeg aan 4.1 liter. Benieuwd wat mijn aanstaande 1.6TDI met DSG7 gaat verbruiken...
 
Laatst bewerkt:

leonpard

Actief lid
Aangezien ik dit een beetje flauwekul vind (wazige reden, uitzetten van vloeistof zal wel meevallen lijkt me), tank ik toch nog steeds tot aan het randje.

Ik heb uitgerekenend hoeveel diesel uitzet: gerekend met een volle tank van 50 liter, zal het volume met 0,4 liter toenemen als de temperatuur van de diesel 10 graden stijgt. De diesel zit opgeslagen in de grond en zal een temperatuur hebben van 5 graden? In de zomer zal het in de tank van de auto al snel ri. 15 - 20 graden gaan!

Als je na het tanken direct een aantal kilometers gaat rijden is er geen probleem, maar staat de auto na het tanken op de parkeerplaats, dan zou de tank over kunnen lopen!
 

cali05

Forumguru
ach ja...ik ga echt geen 110 km/u rijden op de snelweg...zeker niet waar je 130 mag.
Ik was ook altijd van het 5 km boven de toegestane max. snelheid. Sinds een aantal maanden rijd ik elke dag ca. 230 km. heen en terug (zonder files).
Ik rijd normaal ongeveer een uur en twintig minuten naar en van mijn werk (incl. 30 km. tachtigkilometer-weg). Wanneer ik structureel te hard rijd: 145 waar 130 mag, 135 waar 120 mag, 100 waar 80 mag. Veel inhalen op de 80 km-weg dan scheelt dat een minuut of zeven t.o.v. 110 km/u rijden en mij aan de max. snelheid houden op de 80km-weg. Daarnaast kom ik minder moe aan en daalt het verbruik volgens de boordcomputer: ongeveer 5 km. langer op een liter. Het zal de leeftijd wel zijn maar het bevalt mij prima zo.
 

frisok

Senior Member
Ik was ook altijd van het 5 km boven de toegestane max. snelheid. Sinds een aantal maanden rijd ik elke dag ca. 230 km. heen en terug (zonder files).
Ik rijd normaal ongeveer een uur en twintig minuten naar en van mijn werk (incl. 30 km. tachtigkilometer-weg). Wanneer ik structureel te hard rijd: 145 waar 130 mag, 135 waar 120 mag, 100 waar 80 mag. Veel inhalen op de 80 km-weg dan scheelt dat een minuut of zeven t.o.v. 110 km/u rijden en mij aan de max. snelheid houden op de 80km-weg. Daarnaast kom ik minder moe aan en daalt het verbruik volgens de boordcomputer: ongeveer 5 km. langer op een liter. Het zal de leeftijd wel zijn maar het bevalt mij prima zo.

Een automaat zorgt er bij mij altijd voor dat ik ook wat rustiger ga rijden.
Trouwens, in jouw handtekening staat "voorruitverwarming". Klopt dat nog?
Die 80 km weg is toch niet per ongeluk de N9? :)
 

cali05

Forumguru
Een automaat zorgt er bij mij altijd voor dat ik ook wat rustiger ga rijden.
Trouwens, in jouw handtekening staat "voorruitverwarming". Klopt dat nog?
Die 80 km weg is toch niet per ongeluk de N9? :)
Ja dat klopt, ik had er één uit een vroege serie en toen had het winterpakket nog voorruitverwarming.
 

MothMan

Actief lid
Mezelf ook aangeleerd om op de snelweg 110-120 op de teller te zetten. Rijdt uitermate relaxt, de O3C met 1.6tdi DSG-7 is dan zeer stil en comfortabel en je komt echt wel goed mee met het overige verkeer. (110km/h = +/- 2050rpm) De tijdwinst die ik haal met doorrijden is minimaal, die 10 minuten die ik per rit langer in de auto door breng is helemaal geen straf; cd'tje in de columbus en genieten maar. Bovendien ervaar ik veel meer veiligheid met 110-120.

Ik rij tegenwoordig 400km/dag (nieuw project) en kan eerlijk zeggen dat ik echt uitgerust uit de auto stap na een dag werken. Van de 400 zijn er 380 snelweg km's, ik haal 5.0 - 5.1 ltr/100km. Om de dag tanken dus. Niet met een zacht voetje, maar normaal meedoen met de rest, behalve 10km/h minder op de snelweg. That's all.

Je zou het eens een weekje zelf moeten proberen. Geloof me, het is écht niet zo erg!
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
Ik heb de auto sinds donderdag vorige week en vandaag de eerste tankbeurt, waarbij ik 641 km verder was. Er ging zover ik me kan herinneren 43 liter in tot de klik, 46 toen ik klaar was.

Verbruik 1:14-1:15. Volgens de BC is het 1:14,2 geloof ik.

Al met al valt het me tegen, daar ik met de Leon zonder enige moeite 1:17 reed. Die was weliswaar al ingereden.

En dat met de DSG bak en rustig rijgedrag gezien het koud is, olie laat op temperatuur komt, druk op de weg..

Van het weekend 300 km over de snelweg met 130+ en ook daar onzuiniger dan de Leon (voor de duidelijkheid, 1.2 TSI met 6 bak hand).

Ik ben benieuwd over een km of 1000 als hij een beetje ingedraaid is, of hij zuiniger wordt. Dit valt me echt tegen!
 

MothMan

Actief lid
Vandaag het ritje naar huis eens de Drive Setup in Eco gezet. 120 op de CC, hier en daar wat file en oponthoud. Op 215km een gem. verbruik van 4.6/100km. 1.6 TDI met DSG7. Gaat met de dag beter.
upadytej.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Eén tankbeurt zegt me niet zo veel en de allereerste al helemaal niet, want al levert de dealer hem vol af dan rijst nog altijd de vraag "hoe vol was vol"? Hopelijk minstens tot het afslaan, maar vast en zeker niet verder want elke euro is er eentje...
Als jij er dan bij jouw eerste eigen tankbeurt vervolgens nog 3 liter na de klik bij in propt, weet je dus niet of je nou 46, of 43, of nog minder liters hebt verstookt.

De enig juiste manier om er achter te komen is, de kilometers en liters over meerdere tankbeurten bij te houden. "Volte-verschillen" (die altijd wel ontstaan omdat je nu eenmaal geen merkstreepje op je vultuit hebt en doordat de auto niet altijd precies in dezelfde stand hoeft te staan) worden daarmee op den duur vanzelf uitgevlakt.
Zo krijg je een betrouwbaar cumulatief gemiddelde.
En ga je je verbazen over het optimisme van de boordcomputer...
 

MothMan

Actief lid
Het lange gemiddelde staat nu op 4.9 op de boordcomputer, met de rekenmachine kom ik op 4,92. Nu ongeveer 3.000 km op de klok, 4x tot de nok toe vol getankt. Zó'n positieve afwijking zit er dus ook niet in.
 
Bovenaan Onderaan