De reële verbruikscijfers van de Octavia III

cali05

Forumguru
Cali05, MaRco2, MeneerB,

Van het weekend heb ik opnieuw getankt, (BP Ron98) helemaal vol tot dat de tank zich bijna verslikte;). "Sinds tanken" staat op je display. Overigens bij een volletank geeft de actieradius 520km op.

In totaal 337km gerden, niet harder/boven 110km CC gereden +- 316km snelweg, en heel even bb-kom.

Dit gaat niet helemaal goed lijkt mij.
Dat gaat inderdaad niet goed. Vandaag heeft deze rechterbaanplakker 145 gereden waar 130 mag, 110 waar 100 mag en ca 100 waar 80 mag. DSG in sportstand en lekker inhalen:D. Afstand 115 km. Verbruik volgens BC 20,5. Weliswaar 16 TDI maar toch.
 

TL@

Forumguru
Iedereen zegt hier maar dat rustig versnellen beter is voor het verbruik, dat is eigenlijk stevig fout. Wil je zuinig rijden dan moet je bijna volgas (90%) rijden tot de snelheid die je wilt rijden en dan pas naar de hoogst mogelijke versnelling schakelen, scheelt heel wat in het verbruik (je moet wel de nodige zelfbeheersing hebben om niet sneller te gaan rijden dan toegestaan, die heb ik niet waardoor ik met mijn 2.0TDI niet veel beter doe dan 6.5l/100km)
 

MeneerB

Forumguru
Iedereen zegt hier maar dat rustig versnellen beter is voor het verbruik, dat is eigenlijk stevig fout.

Niet mee eens, om een massa redelijk stevig te versnellen heb je gewoon veel energie (lees brandstof) nodig. Bij een auto motor vertaald zich dat in een wat rijker mengsel dan bij constant rijden.
Maar waar ik het wel mee eens ben is dat je ook niet te langzaam moet versnellen.
Dan rij je namelijk relatief lang in lagere versnellingen. Mijn ervaring is om redelijk vlot te accelereren (vooral rijden op koppel) en snel op te schakelen naar de hogere versnellingen.
En gewoon met vooruit kijken de auto gericht te laten uitrollen. Dat gaat prima zonder dat je als een slak door het verkeer sukkelt.

Het is de kunst om een optimum te vinden. Die is voor ieder motortype weer anders. De verbruiksmeter continue in het zicht houden geeft na een tijdje een prima beeld.
 

Badnews

Senior Member
Bij een hybrid is dus wel de manier van zuiniger rijden. Deze zal de electro motor bij het optrekken gebruiken (en bij het afremmen weer opgeladen). Bij normaal rijden wordt deze electro motor bijna niet gebruikt.
Dit is ook de rede dat de Toyota's 1.8 geen turbo heeft, hiervoor heeft deze de extra push van de electromotor.
Bij optrekken vanaf stilstand (het zwaarste gebruik) wordt zelfs vaak 100% elektro gereden tot ongeveer 15km/u.

Bij mijn andere auto, een gewone kleine benzine, is het precies andersom, rustig optrekken werkt daar veel beter/efficienter.
Het verschilt dus duidelijk per auto (gewicht), soort (benzine, diesel, hybrid) en grootte van de motor. Een grote motor draait beter bij optrekken (met verkeer mee) en verbruikt dan 'minder' dan een kleine motor die hard moet werken op toch vermogen op te wekken.

Het is een kwestie van uitzoeken wat het beste werkt per auto.
 

Fean

Forumguru
@Fean:

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je het gemiddeld weergegeven boordcomputer verbruik gecontroleerd middels voltanken en gereden kilometers tellen?
Dan weet je of de auto werkelijk zoveel verbruikt of dat de boordcomputer de waarheid niet zo nauw neemt.

Hou er ook rekening mee dat een nog niet volledig ingereden motor sowieso iets meer verbruikt.
Ik heb gelezen dat bij de 1.8 gedurende de 1e 1000km een speciaal inrijd programma actief is.
(bijvoorbeeld de oliedruk regeling staat op een verhoogde oliedruk ingesteld).
Maar dat zal geen meerdere liters/100km extra verbruik geven.

Inmiddels 2000km gereden met de 1.4 totaal 8.7/100. Het verbruik daalt iets door uit te rijden niet harder dan 120 etc.. Wellicht dat inderdaad een nieuwe motor ingereden moet worden. Wil ik 1:17 dan moet ik waarschijnlijk achter vrachtwagen plakken..beetje jammer. Inmiddels ook de dealer gebeld..die zegt ook dat de auto in het begin meer drinkt, maar mag zaterdag gewoon even langs komen voor een check.

Ik zal binnenkort eens flink knallen over de autobahn A77... poosje op de top rijden. Wellicht dat er was los gereden moet worden..

Die 1000km met de 1.8 staat mij wel iets van bij, ik mocht destijds ook niet boven de 3500rpm komen. De 1.8 is sowieso een zeer fijne motor, rustig waar het moet en met het gas erop zijn er weinig mensen die je bij kunnen houden...vooral na die 3800rpm:) De vermogensopbouw van de 1.8 is ook veel agressiever dan de 2.0t hierdoor voelt de auto veel sportiever, tenminste dat was met de A3.

@cali05
Na uren rechts te hebben gereden begin ik te fronsen naar al die linksrijders.. "zij mogen wel" beticht mijzelf op jaloezie:D. Ik reed altijd links, beetje gewenning.

Overigens vind ik wel dat de linkerbaan meer veilig is dan rechtsrijden.. je hebt op de linkerbaan ook minder last van dat geklungel met invoegers. Invoegen kunnen als je links rijdt alleen maar rechts komen. Op de middenbaan is moet je van beide kanten opletten.


@MaRco2
volgens mij heb je mazzel met je blok.. meer vermogen, kunnen knallen en nog eens zuinig ook. Met zoveel geluk zou ik een staatlot overwegen;)
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Staatsloten brengen geen geluk.:) Tot nu toe niet tenminste.:)

Het is wel aanpassen qua rijstijl, maar qua aankomsttijd scheelt het op 2 uur maximaal een kwartier langer (verschil iets inlopen bij meer doorrijden meegenomen).

Ondanks wat filetjes, stadsverkeer en binnendoor verkeer (dan zie je het gemiddelde op het schermpje langzaam op lopen) en verder lekker relaxed op de cruise (100 a 110) heb ik even getest.

Boordcomputer geeft fractioneel beter dan 1:19 aan, ik moet nog aftanken (heb gisteren 25 euro langs de snelweg getankt om thuis te kunnen komen, dus dat moet ik er bij optellen) om te kijken of dit keer de 1:18 gehaald is.:)

Is af en toe een leuke sport om te doen. Vergis je niet: als ik onnadenkend ga rijden, zit ik zomaar onder de 1:15, zoveel verschil kan het maken).
 

Octaaf 69

Nieuw lid
2000km gereden met mijn O3 HB Elegance 1.6 TDI DSG. Afstand afgelegd binnen bebouwde kom, 80 km wegen en autobaan. Gemiddeld verbruik 1 op 18,6. Ben zeer tevreden met de overgang van Seat naar Skoda.
 

andrehj

Forumguru
Precies die waarde had ik vandaag (na 400 km rustig aan met de vrachtwagens mee) ook op de teller staan, maar dan dus bij een 1.8 TSI! (100/5.3 is 18.6). En mijn teller "onderdrijft" iets, dus in werkelijkheid zal het eerder 1:19 of nog iets beter zijn geweest.:thumbsup:
 

MaRco2

Forumguru
Wil soms weleens variëren tussen een paar tienden en een volle 1 in vergelijking met de werkelijkheid.
 

spikehome

Forumguru
Ik heb (nog) geen o3, maar een golf 6 1.2tsi
Mijn volgende auto zal een o3 1.2 tsi worden en was ook benieuwd naar de verbruiken ervan.
Naar mijn idee moet deze zuiniger zijn als de golf 6 omdat de o3 wat aerodynamischer is dan de golf.
Maar ik rij gemiddeld met mijn golf rond de 1:20.
Meter vbouuwagen er achter op vakantie vorig jaar Kroatië 1:16 en afgelopen jaar Frankrijk 1:14
 
Re-post, zie verbruik hieronder na ruim 12000 km.

Daarvan ca. 5000 buitenland kilometers waaronder veel Autobahn. Haal bij stevig doorblazen in DLD ca. 6,1 op 100 km gemiddeld.

Bij "gewoon" woon-werk haal ik tussen de 5,3 en 5,5. Bij rustig rijden zou 5,1 mogelijk moeten zijn.

Al met al zeker niet slecht!

NB1: Opvallend is dat de boordcomputer er bij mij nauwelijks naast zit, zeker wanneer je de tank tot de vulafslag vult.

NB2: Ik had een stevige piek begin oktober, toen het flink kouder was. Scheelde zo 0,4 liter op een tank... benieuwd naar de winter.
 

Fean

Forumguru
van het weekend bij de dealer geweest ivm het dorstigheid... auto nagekeken en konden niets vinden, tevens kreeg ik het verhaal dat de auto moest inleren..

Vanuit de dealer naar vriendenbezoek. Normale accelereren 3000rpm, geen fluwelenvoet, wel veel CC 208km en nu dan opeens 6.6/100 "sinds start". De auto is plotseling erg zuinig geworden? De dealer claimt niets te hebben veranderd... enige achterdocht is bij deze niet onterecht lijkt mij. Ik vind het mooi dat de auto zuinig rijdt, maar ergens knaagt het dat er vanaf het begin misschien wel iets niet goed zat, nagoed ik vind het mooi!!:)

Vanaf heden mag ik ook mee praten met de die zuinige-mannenclub;)

maar blijf het vreemd vinden
 

Pollewop

Forumguru
Vorige week met een gehuurde OC3 1.6 TDI met DGS van Luzern naar Mannheim heen en terug gereden. 880 km.
Was perfect... Auto had 20.000 op de teller dus goed ingereden.

Mooi stil en goede combinatie met DSG. Wisselend gereden, maar niet boven de 130 kmh.
Wel even kort gekeken wat erin zat : Bij 195 op de teller vond ik het welletjes...

Verbruik vond ik laag : 5.0 L./100 km. Voor 76 zwitserse franken ( 62 euro ) aan brandstof heen- en-weer gereden.
Een schijntje.... :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Normale accelereren 3000rpm, geen fluwelenvoet, wel veel CC 208km en nu dan opeens 6.6/100 "sinds start".

Vind jij 3000 rpm normaal? Dat heeft een 1.4 TSi echt niet nodig hoor! Je kunt echt veel eerder overschakelen, meestal al rond de 2000 rpm. Dat zal je al veel brandstof schelen, en uit de rollenbankmetingen blijkt dat de 1.4 TSi al vanaf 1500 rpm (of nog eerder) al meer dan genoeg koppel heeft om soepel weg te rijden.

Verder zeg je dat je 208 km op de CC hebt gereden. Maar bij welke snelheid? Kijk maar eens op je verbruiksmeter wat het verschil in verbruik is tussen rustig 115 (op de teller) met de stroom mee, of 138 wat net op de legale limiet zal zijn.

Ook rij je op 18" velgen. Als je zuinigheid belangrijk vindt, moet je die snel inruilen voor Michelin Energy Saver in 16" of zelfs 15".

Ik denk dat een 1.4 TSi bij netjes rijden (vooruit kijken, niet te snel willen, niet remmen, geen korte stukjes rijden etc) makkelijk 1:18 of beter moet kunnen halen.
 

AdB

Senior Member
Helemaal eens met andrehj. Ik schakel naar de volgende versnelling tussen 2000 en 2250 rpm en dan voel ik mij zeker geen slak in het verkeer. Opmerking hierbij: bij 2500 rpm in de zesde versnelling zit ik al op 140 km/u (op de teller) met mijn 2.0 TDI. :)
 
Laatst bewerkt:

TL@

Forumguru
Dat is voor een diesel, 3000tr/min voor een benzine is echt niet gek, dat is volkomen normaal.
 
Bovenaan Onderaan