De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Fean

Forumguru
Volgens mij heb je hier de oorzaak van het verbruik samengevat. Je hebt een bijzondere opvatting van het begrip 'rustig'. Kan al voorspellen dat je verbruik slechter gaat worden wanneer je 'normaal' gaat rijden.

Je insinueert dat ik niet "normaal" rijd. Niet echt gegrond. En rustig 130-160 is geen bijzondere opvatting van "rustig". Tenzij je zelf vaak op de rechterbaan te vinden bent en hekelt aan de linkerbaan omdat je 130 veel te gevaarlijk vind.. dan kan ik wel wat bij denken, wellicht insinueer ik nu ook een beetje ;)

Het gaspedaal constant gebruiken en volledig indrukken naar 4000-6000rpm, het zogenoemde "jagen", nee dat zit er absoluut niet in. In Duitsland is 130-160 cruisecontrol en dat is veelal met het verkeer mee.
De 1.8T... haalde met gemak 1-11 met deze snelheid. Sterker nog daar "speelde" of accelereerde ik veel vaker tussendoor omdat de turbo er bij 3800rpm pas echt begon te werken... Momenteel met de 1.4 kom ik echt zelden boven de 4000rpm.. en zoals ik hierboven al aangaf 2500rpm bebouwde kom. Met benzine is dit rijgedrag vrijwel heel normaal.

Ik moet echt een gigantische fluwelen voet hebben om uberhaupt zuinig rijden met de 1.4.. als je naar de display kijkt.. zelfs bij zeer rustig optrekken gaat de digiwijzer al snel naar 20ltr. 400km op 1 tank.. gewoon een slechte zaak. Ik vraag mij nu af of ik Ron95 zou moeten tanken, momenteel BP Ron98 voor de freebees. Ik zal het eens proberen.

Gelukkig heb ik een leasebak en de baas betaalt de brandstof. Gezien dit verbruik zou ik prive kiezen voor een 1.8t ipv een 1.4t het verbruik is navenant hetzelfde. 1.8 is +- 2-3k duurder.
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Bizar hoog!

Bij lekker doorrijden (wel veel op de cruise, maar ook met beleid binnendoor, waardoor het verbruik omhoog loopt) met respect voor de maximum snelheden heb ik al meerdere keren 1:16 gehaald in werkelijkheid. Scherm geeft wat lager aan (1:16,1 sinds tanken tot 1:16,8).

Met relaxed rijden op de cruise en stukjes binnendoor, is gemiddeld tussen de 1:16 en 17 makkelijk haalbaar.

Gisteren op het scherm na het tanken (tot een kleine 100 km na het tanken) liep het verbruik op het display terug naar 1:20 gemiddeld, ondanks 3 keer een filetje.

Toen een uurtje stilgezet en gek genoeg toen ik ging rijden, stond hij op 1:17,9.

Het blijft een lekker laag verbruik bij rijden met beleid, laat je de turbo spoelen, gaat het omhoog.

Pas tussen Limburg en Varsseveld veel file gereden en verder stukken boven de 200 km/h in Varsseveld (na tankstop voordat ik de grens over ging) en toen gaf het display 1:11,5 aan met best veel accelereren en lekker gáán (even testen, tank was toch al verpest).:)
 

Fean

Forumguru

Inderdaad bizar tov het blok wat jij hebt! 1:16 is zoals ik het zou verwachten, zelfs 1:15 vind ik een acceptabele score.

Als dit aanhoudt laat ik waarschijnlijk alles een keer doormeten.. niet dat het mij kan bekoren qua kosten (lease), maar iets gaat hier niet goed. 1:17 haal ik echt nooit. Zelfs niet met fluwelen voet, airco uit etc.

De turbo spoel ik niet zoveel ivm inrijden (nu 1200km), alhoewel volgens mij blaast de turbo toch altijd wel iets?
 

MeneerB

Forumguru
Als dit aanhoudt laat ik waarschijnlijk alles een keer doormeten.. niet dat het mij kan bekoren qua kosten (lease), maar iets gaat hier niet goed. 1:17 haal ik echt nooit. Zelfs niet met fluwelen voet, airco uit etc.

De turbo spoel ik niet zoveel ivm inrijden (nu 1200km), alhoewel volgens mij blaast de turbo toch altijd wel iets?

Voor de 1:17 gemiddeld moet je inderdaad heel erg je best doen. Maar 1:13, 1:14 moet je ondanks af en toe een beetje doorrijden zeker kunnen halen. Dat redt ik ook met mijn 1.8.

De turbo is al werkzaam al vanaf stationair toerental. Anders krijg je onmogelijk zoveel koppel uit een 1.4 tje bij zulke lage toerentallen.

Ik zou het inderdaad maar eens na laten kijken.
 

MaRco2

Forumguru
Inderdaad bizar tov het blok wat jij hebt! 1:16 is zoals ik het zou verwachten, zelfs 1:15 vind ik een acceptabele score.

Als dit aanhoudt laat ik waarschijnlijk alles een keer doormeten.. niet dat het mij kan bekoren qua kosten (lease), maar iets gaat hier niet goed. 1:17 haal ik echt nooit. Zelfs niet met fluwelen voet, airco uit etc.

De turbo spoel ik niet zoveel ivm inrijden (nu 1200km), alhoewel volgens mij blaast de turbo toch altijd wel iets?

Je moet wel rustig versnellen en met op de cruise de maximumsnelheden aanhouden, zit ik vrijwel exact op de 1:16, de laatste paar tankbeurten iets van 1:15,96. Bij rond de 100 onder die omstandigheden weet je niet wat er gebeurd, kwestie van uitproberen.

Ga ik 'los' dus minder rekening houden en iets meer haast zonder door te slaan, zit het rond de 1:15.

Airco is momenteel gewoon uit. Bandenspanning zoals voorgeschreven en geen overbodige belading.

Tank doorgaans wel goede benzine (en de laatste 2 keer BP Ultimate 98), maar dat verschil is te verwaarlozen.

Je moet wel een knop omzetten en een dieselachtige rijstijl aanhouden (met turbotrekkracht en lage toerentallen, heb je een vergelijkbaar karakter met de mogelijkheid om als het nodig is te vlammen) en onder de 3.000 rpm blijven, vaak zelfs onder de 2.500.
 

Gieliovd

Forumguru
Hier na 2300 km nog altijd 1:14,8 met veel file en als het kan maximumsnelheid + 10 tot 20 sneller. Altijd linkerbaan.

Maar wel, rustig accelereren, uitrollen, lage toerentallen, altijd warmdraaien. Dus ja, valt me gewoon tegen.

Maakt verder niet uit de Shell pas erdoor en weer gaan, maar toch...
 

Lodewijk

Actief lid
Uitrijden scheelt mij enorm. Idem anticiperend rijden op de snelweg. Zelfs mijn sportauto Ferdinand redt dan 1 op 11 of beter.
 

cali05

Forumguru
Je insinueert dat ik niet "normaal" rijd. Niet echt gegrond. En rustig 130-160 is geen bijzondere opvatting van "rustig". Tenzij je zelf vaak op de rechterbaan te vinden bent en hekelt aan de linkerbaan omdat je 130 veel te gevaarlijk vind.. dan kan ik wel wat bij denken, wellicht insinueer ik nu ook een beetje ;)
Zou je denken?
Het verbruik van je O3 is inderdaad hoog maar algemeen bekend dat je verbruik flink toeneemt boven de 120/130. Rijd eens een tank met een andere rijstijl leeg. Vraagt wat discipline maar kan verbazingwekkend verschillen laten zien. Hoewel ik begrijp dat er geen financiële prikkel is om dat te doen.
 

MeneerB

Forumguru
Zojuist weer volgegooid. Na ca 6300km een verbruik van 7,16 Liter/100Km (bijna 1:14)
Altijd op de flits limiet rijdend, ver vooruit kijken en redelijk rustig accelererend.
Als ik wat langere ritten zou maken dan zou ik het nog verder kunnen drukken.
 

MaRco2

Forumguru
Zou je denken?
Het verbruik van je O3 is inderdaad hoog maar algemeen bekend dat je verbruik flink toeneemt boven de 120/130. Rijd eens een tank met een andere rijstijl leeg. Vraagt wat discipline maar kan verbazingwekkend verschillen laten zien. Hoewel ik begrijp dat er geen financiële prikkel is om dat te doen.

Klopt, probeer het eens om lekker de cruise op 110 of zelfs 100 te zetten om wat uit te testen. Dan weet je niet wat je overkomt (afgelopen twee ritten zo gedaan, incl. wat filetjes en binnendoor verkeer): na 550 km staat de meter op de helft.:)

Scheelt op een lange rit hooguit een kwartier (incl. iets inlopen door het volgen van de maximum snelheid meegenomen als zo gereden zou worden) qua navi aankomsttijd.

Pak je netjes 110-125 dan gaat het al wat sneller (nu geeft de meter een actieradius van plm. 1.000 km aan en in het geval van iets meer met het verkeer meegaan, gaat het naar de plm. 800 km). Tijdwinst is minimaal.

Voorheen reed ik vrijwel overal 140-150 (met uitschieters) en maakte het nauwelijks uit (1:7-8 en bij extreem netjes rijden... was met die auto zeer vermoeiend 1:9), op LPG maakte dat niet zo spannend veel uit, nu wel op benzine en als dit de eerste besparing is (tel het eens op per jaar bij 50.000+ kms), voel je dat wel!:)
 

Fean

Forumguru
Cali05, MaRco2, MeneerB,

Van het weekend heb ik opnieuw getankt, (BP Ron98) helemaal vol tot dat de tank zich bijna verslikte;). "Sinds tanken" staat op je display. Overigens bij een volletank geeft de actieradius 520km op.

In totaal 337km gerden, niet harder/boven 110km CC gereden +- 316km snelweg, en heel even bb-kom.
Ik ben dit keer niet boven 2500rpm geweest. Enorm (zelfs tergend) langzaam optrekken.. dat zelfs m'ne missus mij vreemd aankeek.. Alles met een zeer fluwelen voet in de bb-kom en zelfs uitrijden voor het stoplicht (dan springt deze mooi op 0.8/100, stationair denk ik). Display na 337km 8.3/100...

Vandaag naar R'dam viel mij op dat met heel rustig optrekken het verbruik al gauw gaat naar 27/100, dat is 1 op 4!

Dit gaat niet helemaal goed lijkt mij.
 

Canon-Eye

Forumguru
zelfs uitrijden voor het stoplicht (dan springt deze mooi op 0.8/100, stationair denk ik
Houd 'm zo lang mogelijk in de versnelling bij "uitrijden" voor verkeerslicht of rotonde, dan zul je het verbruik in de display op 0,0/100 zien springen...

met heel rustig optrekken het verbruik al gauw gaat naar 27/100, dat is 1 op 4
Piekmomenten (positief of negatief) zijn op zichzelf niet erg maatgevend.
Wat telt is het werkelijke (gemeten) gemiddelde over meerdere - en uiteindelijk cumulatief over alle - tankbeurten, om verschillen per tankbeurt door net iets meer of minder vol te egaliseren.
 

MeneerB

Forumguru
@Fean:

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heb je het gemiddeld weergegeven boordcomputer verbruik gecontroleerd middels voltanken en gereden kilometers tellen?
Dan weet je of de auto werkelijk zoveel verbruikt of dat de boordcomputer de waarheid niet zo nauw neemt.

Hou er ook rekening mee dat een nog niet volledig ingereden motor sowieso iets meer verbruikt.
Ik heb gelezen dat bij de 1.8 gedurende de 1e 1000km een speciaal inrijd programma actief is.
(bijvoorbeeld de oliedruk regeling staat op een verhoogde oliedruk ingesteld).
Maar dat zal geen meerdere liters/100km extra verbruik geven.
 

MaRco2

Forumguru
Als je versneld, zie je inderdaad (als het aktuele verbruik in het scherm staat), het naar 1:3 a 5 gaan inderdaad en dan hoef je echt geen vol gas te geven.:)

Dat is normaal. Ik zal eens kijken of ik op deze pc wat foto's kan krijgen om e.e.a. te verduidelijken.
 
Bovenaan Onderaan