Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

Captain Hook

Forumguru
Ik snap echt niet dat @Rosinfield zo aan het twijfelen is hoor... :D
Op die leeftijd en zo 'gek' doen met auto's?

Koop nou gewoon een topmodel Tesla, of nog beter de nieuwste Taycan!
Acceleratie/koppel meer dan dat je ooit zou kunnen halen met een opgevoerde brandstof auto! :jaja: (maximum koppel bij ieder toerental)
Ondertussen lekker rustig heen en weer cruisend tussen A'dam en Friesland. Dankzij 4WD zijn de blubberweggetjes in Fryslân geen enkel probleem. En een wegligging waar je U tegen zegt.
Geen gezeik met een DSG. Kofferbak voor en achter. En ook nog beter (ahum) voor het milieu. ;)
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Ik denk dat voor Rosinfield een chip juist ideeal is, vooral bij tussenacceleraties op hogere snelheden weet een goede tuner dit zeer gelijkmatig te programmeren. Verwacht niet dat de betreffende rijstijl veel tractieproblemen gaat opleveren. Sprintjes vanaf de lijn en bocht uit in de lagere versnellingen worden zo te horen niet gemaakt. En eerlijk gezegd denk ik dat Rosinfield in de regen ook liever de glimmende kant boven houdt.
Ik zou hem wel laten aanpassen, gewoon lekker 100nm+ erbij voor de tussenacceleraties en ook bovenin de toeren een motor die minder "geknepen" is.
 

LT83

Forumguru
Ja. En zonder enige reden, want vanaf 4500 rpm wordt het max vermogen al bereikt. Waarom zou je dan in hemelsnaam het max rpm naar 7000 willen brengen, met alle mogelijke schade of extra slijtage als gevolg?

Wat een onzin, welke schade?
Het is voor een moderne motor met die "eco meuk" erop juist goed om af en toe (mits op bedrijfstemperatuur) gewoon eens lekker warm te stoken. De zuinige 50 in zn 6 rijstijl is veel schadelijker voor de techniek
 

turboturbo

Forumguru
Waarom zou je dan in hemelsnaam het max rpm naar 7000 willen brengen,
Ja idd. Misschien omwille van geluid/beleving? Mocht iemand dat willen kan je beter een Japanse auto kopen een S2000 ofzo - iig iets met
vtec-just-kicked-in-yo-1.jpg
 
Misschien een dom vraagje:
De karoq 1.5tsi DSG heeft 150 pk en 250 nm en doet de 0-100km/h in 8.6 seconden.
De karoq 2.0tsi heeft 190pk en 320 nm en doet de 0-100km/h in ongeveer 7 seconden ( heeft natuurlijk wel 4x4).

Indien men de karoq 1.5tsi DSG laat tunen behaald deze dezelfde waardes ( 190pk- 320nm).
Kan men er vanuit gaan dat de prestaties ongeveer hetzelfde zijn en ook ongeveer 0-100km/h haalt in 7 seconden
( rekening houdende dat hij iets langzamer zal zijn zonder 4x4) of is er echt wel een groot verschil in prestaties en rij capaciteiten tussen de getunede 1.5tsi 190pk 320nm en de originele 2.0tsi 190pk 320nm ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat zal ongetwijfeld zo ongeveer kloppen. Maar eigenlijk zijn die 0-100 waarden in mijn optiek niet zo heel interessant. Belangrijker vind ik dat de tussensprintjes beter gaan en dat je door het extra koppel lekkerder rijdt
 
Dat zal ongetwijfeld zo ongeveer kloppen. Maar eigenlijk zijn die 0-100 waarden in mijn optiek niet zo heel interessant. Belangrijker vind ik dat de tussensprintjes beter gaan en dat je door het extra koppel lekkerder rijdt


inderdaad, ik heb het verkeerd uitgelegd ( sorry...korte nacht gehad en niet veel geslapen :banghead::banghead::banghead:).
Ik vroeg me dus af als de tussen sprintjes van een getunede 1.5tsi hetzelfde zijn als een originele 2.0tsi
( rekeninghoudend met 4x4)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja qua tijden zal het elkaar niet veel ontlopen. Ik neem aan dat er wel verschil zal zijn in hoe dat bereikt wordt qua koppelverloop, gezien het feit dat het andere motoren zijn. Maar anderen hier hebben daar (meer) verstand van
 

leon-cupra

Forumguru
Bij tussensprinten zal de 4x4 in goede omstandigheden een "nadeel" hebben door het hogere gewicht, echter in slechte omstandigheden zal de 4x4 dan weer in het "voordeel" zijn. De getunede 1.5 zal dan eerder grip verliezen.
4x4 is pas enorm interessant bij stoplichtsprintjes en dat in alle weersomstandigheden.
Maar voor wat eigenlijk de vergelijking maken? Chip de 2.0 en hij is op alle vlakken weer in het voordeel. :pieker:
 

philippe bakker

Forumguru
Maar die 1.5 tsi is al een pittig blokje se . Ik heb een RS en had dat es achter mij en tot 60 ongeveer kon dat redelijk goed standhouden. Ik was er eigenlijk zelf van verschoten.
 

Pendragon

Forumguru
Maar die 1.5 tsi is al een pittig blokje se . Ik heb een RS en had dat es achter mij en tot 60 ongeveer kon dat redelijk goed standhouden. Ik was er eigenlijk zelf van verschoten.
Als ik met mijn dsg de sport stand gebruik bij het optrekken dan rij ik behoorlijk wat auto's eruit. RS vast niet, maar dat probeer ik dan ook niet. Ik zou het tunen ook doen voor de sprintjes bij bijvoorbeeld het inhalen. Daar is de 1.5tsi gewoon lui en moet je (zeker met 4 personen in de auto) echt geduld hebben en goed plannen wanneer je in gaat halen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Voor wat het waard is; die Duitser heeft er een TUV keuring en een andere intercooler bijgenomen. Dat laatste is nieuw voor mij. Is dat zinnig en aan te raden bij stage 1? Dacht het niet maar wellicht is hij er heel wat mee van plan
 
Bovenaan Onderaan