Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

Tuner111

Forumguru
gewoon doen man. de polo gti kan de extra power wel meester.

Deze reden dat de octavia last heeft van tractie problemen (wheelhop) is omdat de motor en dsg steunen te zwak zijn en waardoor het gewicht van de motor te veel naar achter gaat en dus niet genoeg gewicht op de as brengt. wat helpt is dus verlagen. andere sway bars en de steunen aanpakken. dan heb je er bijna geen last meer van ;) (de steunen worden bij me ook nog vervangen en de sway bars ook)
 

EdK

Forumguru
Ja hoor er is weer een excuus om het te nemen......
Ach eigenlijk oud nieuws.... wat dat betreft ben je heerlijk te voorspellen

Je zou me verrassen als je het werkelijk niet zou doen..... maar dat gebeurt niet !!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou het geen excuus willen noemen. Eerder een goede reden. Heel prettig idee dat je niet vast zit aan het extra vermogen, maar op elk gewenst moment terug kunt naar de originele software.
 

sitechris

Donateur
Ok, net uitgebreid gereden met de nieuwe Polo GTI. Ik reed nog met een vers exemplaar (1700 op teller) dus het kan zijn dat de auto nog niet helemaal los is. Desondanks eerste voorzichtige conclusies.

1) De 2.0 TSI is tot de 4.000 toeren een fijne motor. Dan heb je voldoende koppel beschikbaar, motor maakt leuk (nep)geluidje. Al met al een soepele, vlotte en comfortabele motor. Niet zoveel koppel als een Golf GTI of Cupra maar wel voldoende.
2) Waar de andere TSI motoren boven 4.000 en daarna 5.000 een stap (of stappen) erbij zetten daar gebeurt er bij de Polo niets. Sterker nog, boven de 5.000 toeren zakt het vermogen weer weg. Dat is bij een hothatch echt zonde, omdat je juist op zoek bent naar die beloning en die extra kick. Die blijft uit. Ik zeg niet dat het een slechte motor is, alleen vind ik hem met dit karakter niet passen bij een hothatch. In een gewone Audi A3 zou deze motor veel beter passen.
3) De gemeten prestaties vielen me een tikje tegen. Kan mss liggen aan maagdelijke kilometerstand maar toch. 80-120 in 4.63, 100-160 in 9.81 en 100-200 in 25.75. Kijk naar de cijfers en het valt op dat de auto boven de 160 wat meer inzakt. Uiteindelijk geen topspeedrun gedaan maar wel 223 op teller getoverd. Ik schat in dat 235 a 240 op teller wel mogelijk is maar je hebt wel heel veel asfalt nodig om daar te komen. Als je er al komt. Een Golf GTI doet 0-200 volgens mij ergens rond de 23-24 seconden. Tel ik de 0-100 tijd van de Polo op bij de 25.75 dan kom je op 32 seconden uit. Dat vind ik best nog een groot gat. Ik had verwacht gehoopt dat de Polo zo rond de 28 zou uitkomen (0-200).
4) Kan de auto meer vermogen aan? Ja, ik zou me daar geen zorgen over maken. Het asfalt was vandaag vochtig/kleddernat en ik kreeg vermogen best aardig op het asfalt. Alleen bij stilstaande sprint wheelhop maar dat ligt gedeeltelijk ook aan de Continental banden en natte asfalt. Op droog en met een fatsoenlijke band zal dat wel meevallen. Nu was ik al verrast door de tractie. En bochtuit wenste ik wel een paar keer meer vermogen. Die duw in je rug. Dat kleine beetje extra wat een hothatch zo leuk maakt. Ik was overigens wel onder de indruk van de wegligging op de Autobahn. Echt snaarstrak. Verbijsterend. Op de Landstrassen rijdt het zoals iedere snelle VAG. Zelfde stuurgevoel en zelfde (gebrek aan) sensatie. Vul zelf maar in wat je van toepassing vindt. Als allrounder vind ik de GTI echt een sublieme auto en ik vind hem leuk genoeg om toch vermakelijk te zijn. Hele goede auto al met al.
5) Extra suggestie. Het geluid is best ok, maar een goede airintake zou ik echt van toegevoegde waarde vinden. Lekker die sis en afblaasgeluiden. Een uitlaat is imo optioneel. Daar moet je van houden. Ik zou het wel doen maar ik snap heel goed dat niet iedereen dit wil.

Maar terug op de hoofdvraag: heeft de VW Polo GTI een chip nodig? 110% ja! De standaardmotor mist karakter, mist pepertjes boven de 5.000 RPM en mist ook wat vermogen om het maximale eruit te persen.
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
gewoon doen man. de polo gti kan de extra power wel meester.

Deze reden dat de octavia last heeft van tractie problemen (wheelhop) is omdat de motor en dsg steunen te zwak zijn en waardoor het gewicht van de motor te veel naar achter gaat en dus niet genoeg gewicht op de as brengt. wat helpt is dus verlagen. andere sway bars en de steunen aanpakken. dan heb je er bijna geen last meer van ;) (de steunen worden bij me ook nog vervangen en de sway bars ook)

Wheelhop kun je ook (grotendeels) wegnemen door andere banden te monteren. Had met Cupra stage 2 en Continentals heel veel wheelhop. Met Michelins nergens meer last van.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Overigens kan ik me geheel vinden in de kwalificatie "subliem als allrounder". En dat past ook helemaal bij de manier waarop ik hem gebruik. Wil je een echte hot hatch, dan zijn er alternatieven die daar veel beter bij passen.
Van wielspin oid heb ik nog geen last gehad; er zitten Michelin Primacy 3 banden onder. Profiel na 30 000 km nog prima
 

Tuner111

Forumguru
Wheelhop kun je ook (grotendeels) wegnemen door andere banden te monteren. Had met Cupra stage 2 en Continentals heel veel wheelhop. Met Michelins nergens meer last van.

cupra's hebben ook andere motorsteunen ;) alles is op te lossen.. maar het kost een flinke duid :)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja snap wat je bedoelt. Dat solide gevoel viel me direct de eerste keer op en dacht dat hij wel een stuk zwaarder zou zijn dan de Fabia, quod non. Het voelt wel zo
 

sitechris

Donateur
Ik had vandaag Polo R-line mee van mijn vriendin. Dan merk je het verschil tussen een standaard verlaagd sportonderstelletje en een GTI onderstel. R-line heeft minder tractie (veel minder grip als je bochtuit gasgeeft) auto ligt minder strak op de weg en de besturing is wat minder direct en scherp. Grootste verschil is de simpele torsieas vs multilink en de dempers die in de GTI echt geoptimaliseerd zijn. GTI is sportiever en comfortabeler tegelijkertijd. Eigenaar van GTI reed ook rondje in de R-line en constateerde hetzelfde.

Is met Golf GTI/GTD en Golf R-line exact hetzelfde. Heb ook wel eens met de GTD even gespart met een Golf eigenaar met sportonderstel en gechipte 150 pk TDI. GTD rijdt fundamenteel beter. Zeker als de snelheid omhoog gaat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat gaat snel dan. Gezien mijn huidige woonplaats wil ik het bij JB laten doen in Dieverbrug. Mark van JD zei dat die beschikken over slechts 1 tool (JD heeft er meerdere). Zal dus even moeten wachten tot ook daarvoor de updates er zijn. Maar dank, ik kan alvast contact opnemen natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan