Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

Rosinfield

† In Memoriam
Het is duidelijk dat de ECU enige geleden gekraakt is en dat daarmee ook chippen van de Polo 2.0 GTI mogelijk is geworden.
Ik heb daar op zich wel oren naar, maar werd aan het twijfelen gebracht door wat iemand op een Duits forum hierover zei. Ik ben technisch onvoldoende onderlegd (zeg maar gewoon a-technisch), dus wil dit graag hier voorleggen in de hoop dat er mensen zijn die hier iets zinnigs over kunnen zeggen.
Het komt hier op neer: de gebruikte Miller motor zou thermisch al dicht tegen de limiet aanzitten en daardoor zou chippen (zonder hardware aanpassingen) onverantwoord zijn, zelfs een soort Russisch roulette.
 

EdK

Forumguru
Ik heb daar op zich wel oren naar
Tsja omdat het tussen je oren zit.......

Dat je je DSG aanpast kan ik nog best begrijpen, maar met dit blok en zijn standaard aantal PK's en nog een lichtere wagen dan de Faab..........
Ach is dat tunen in dit geval in mijn ogen overdone .......

:jaja::pieker: gevalletje 3e jeugd syndroom.... :pieker::jaja:
 

Rosinfield

† In Memoriam
@EdK ; ja, op zich heb je daar natuurlijk gelijk in. Maar als het kan is nog ietsje meer vermogen wel zo leuk. Deze DSG (6) hoeft wat mij betreft niet nodig aangepast, wel bij tuning.

Maar ik ben benieuwd naar evt antwoorden op mijn vraag. Ik ga dat natuurlijk evt alleen doen wanneer er geen contra-indicaties zijn
 

turboturbo

Forumguru
Ja, een link/bron over die twijfelachtigheid zou handig zijn! Eerst checken of de bron wel betrouwbaar is.

Edit: ik lees weinig bron materiaal in die post van die dauntless. Hij maakt de claim maar onderbouwt vzv ik kan zien niet.

Verder, dit topic gaat dus niet zozeer over te tunen motoren die eerst niet te tunen waren en nu wel, maar over de 2.0tfsi en of het verstandig is die te tunen (gezien bepaalde twijfels over de thermische eigenschappen van die specifieke motor)?
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Vond nog ergens in een review dat het een EA888 motor zou zijn. De reviewer vond hem overigens overpowered en gevaarlijk in handen van onervaren rijders. Ik zelf heb meer de indruk dat er best nog wat bij zou kunnen
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, een link/bron over die twijfelachtigheid zou handig zijn! Eerst checken of de bron wel betrouwbaar is.

Edit: ik lees weinig bron materiaal in die post van die dauntless. Hij maakt de claim maar onderbouwt vzv ik kan zien niet.

Verder, dit topic gaat dus niet zozeer over te tunen motoren die eerst niet te tunen waren en nu wel, maar over de 2.0tfsi en of het verstandig is die te tunen (gezien bepaalde twijfels over de thermische eigenschappen van die specifieke motor)?

Sorry, titel aangepast. En idd, die dauntless onderbouwt verder niets. Heb hem dan ook gevraagd hoe het kan dat een grote gerenommeerde speler als HGP tuning gewoon aanbiedt (stage 1 zonder hardware aanpassingen)
 

Duijzer

Donateur
Zo’n motor wordt getest in allerlei omstandigheden en moet zowel bij grote hitte als koude functioneren. Daarvoor bouwt een fabrikant veiligheidsmarges in, door bijvoorbeeld niet de maximale turbodruk te geven. Een tuner werkt daarmee, vandaar dat fabrikanten niet achter tuning staan.

Als je, zeg 5 uur plankgas door de woestijn raast moet zo’n motor geen krimp geven, anders is de fabriek verantwoordelijk en aansprakelijk. Met een getunde motor zou je in zo’n geval last kunnen krijgen van oververhitting. Maar je gebruikt het vermogen over het algemeen kortstondig en in een gematigd klimaat. Dus ik zie niet direct een probleem.

Als je bijvoorbeeld met een zware caravan een steile helling neemt en gewoon gas geeft is het goed om de olietemperatuur in de gaten te houden, dat is vaak een goede indicator.

Overigens zijn de meeste turbo’s uitgerust met een beveiliging tegen oververhitting, meestal bij zo’n 1000 graden. De betere tuners laten die beveiliging staan. Ik merk bij mijn Rs tdi dat ie bij heel warm weer en een eind flink blazen wel eens tegen de beveiliging aan loopt, dan houdt ie even in.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja @Duijzer , dat is me uiteraard bekend. Zo'n motor moet het ook minstens 2 jaar volhouden wanneer een idioot nooit warm rijdt en meteen en constant aan het planken is. Die gedachte heeft me ook tot drie keer toe met een gerust hart doen tunen. Zonder enig probleem. Waar het hier echter om gaat, is dat beweerd wordt dat het met deze motor anders zou liggen, dat die ongetuned al meer tegen de limiet zou aanzitten. En daarover zou ik graag gerust gesteld worden met feitelijke informatie. Heb de vraag overigens ook uitgezet bij een expert in dezen. I'll keep you posted.
 

CDK

Forumguru
Denk dat je het met een korreltje zout moet nemen @Rosinfield. Met een stage 1 heb je echt geen mechanische aanpassingen nodig, zeker niet als je geen trekhaak hebt en geen zware aanhanger te versjouwen hebt. Ga je echt het maximale er uit halen aan pk’s en Nm’s en je gaat met een het maximale gewicht aan de haak hartje zomer in een te lage versnelling pedal to the metal de berg op.... ja dan gaat het mis :jaja:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat denk ik ook hoor. Vraag me alleen af in hoeverre dat verhaal over het afwijkend zijn van deze motor, dat die ongetuned al dichter tegen de limiet zou aanzitten, hout snijdt
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hier is een antwoord van iemand op het Engelse Polo forum. Lijkt dus idd allemaal wel los te lopen en niet gebaseerd op empirische data:

The Dauntless quotes?

There doesn't seem anything specifically technical in his responses. Just saying Miller (Budak) cycle can't cope with more power without saying why isn't a reason.

My understanding of the Miller cycle is that under low loads, on the air/fuel intake part of the compression cycle, the intake valve closes early, and we get a higher compression ratio of a weaker air/fuel mix. As a result, under low loads, the engine is more efficient. Under higher loads, the engine operates like a traditional petrol
Engine, a cam adjusts the valve opening to normal and the compression ratio drops to 9.6:1 because if you maintained the higher compression ratio with large amounts of fuel. Overall, ave fuel economy (based on test cycle to determine low/high load weighting) is only up 8%.

If you map your car, it'll still operate under Miller cycle conditions during low load and normal operations under high load.

The only way in which I could perceive any engine damage happening is if the engine tried to operate under low load compression ratio with high load fuelling and knock control not kicking in to suppress pinking causing

You'd have to know by what means the low/high load switchover happens, and whether a box or remap could cause it to happen at a different threshold.and cause piston crow damage.
 

turboturbo

Forumguru
Vooralsnog lijkt het een losse flodder bewering te zijn van iemand die zich verder niet wenst te onderbouwen. En tuners (ook gerenommeerde als ik het zo lees) schuwen het tunen van deze motor ook niet.

Ik tel vooralsnog 2 x GEEN reden om niet te tunen durf ik te stellen :geek:

Wat ik nog even dacht bij de vergelijking van dezelfde motor in grotere en zwaardere auto’s is dat de Polo als kleinere B segmenter misschien wel minder koel capaciteit (nodig) heeft (bijv minder koelvloeistof en/of kleinere radiateur) maar ook dat zegt nog feitelijk niets over eventuele verminderde tuning mogelijkheden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nog een aanvulling van diezelfde persoon op het Engelse forum:

I'd love to know the load threshold for the switchover from Budack cycle to normal (Otto) cycle. If we knew that then if we had the will to, we could see good economical gains, but maybe we'd have to stick to a crazy low cruising speed to do it.

I got my terminology mixed up earlier - Miller cycle is exact opposite of Budack cycle - greater valve opening and lower effective compression ratio at high load situations for more power.

Reading up a little more:-

Improved engine management system that uses four microcontrollers to control valve lift and duration, which has the effect of producing seamless transitions between Budack -, and Otto Cycle engine operation.

Ok, it seems then, from my understanding, that the remap/tuning box needs to let the engine management system maintain that changeover threshold from low load to high load, wherever it currently is, and then only enhance the high load performance, only chucking in extra fuel to below the threshold that pinking would occur under the normal load compression ratio.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar hoe dan ook ben ik in dubio wat het chippen betreft. Wel aanlokkelijk enerzijds, maar die 200 pk is op zich al meer dan zat en ik ben, de ervaringen van Octavia rs rijders alhier indachtig, toch ook wel beducht voor een tractieprobleem met iets van 275 pk op de voorwielen.
 
Bovenaan Onderaan