Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

leon-cupra

Forumguru
@Peter-036 , toch logisch dat wanneer iemand nog nooit zijn wagen heeft getuned dat hij een vraag stelt over garantie en aangezien er elke dag nieuwe leden zijn ...

@Rosinfield , verzekering voor telefoon , wasmachine of wagen ... TOTAAL iets anders. Een telefoon kost tot 1500euro, wasmachine gemid. 1600euro, een wagen gemid. 25.000euro :pieker: herstelling van een wagen kan een paar telefoons, wasmachines kosten :pardon:
En betreft het testen ... tuners "kennen" beetje de veiligheidsmarges en zullen daar niet boven gaan maar op lange termijn .... dat is gewoon afwachten. Zij weten ook niet hoe betrouwbaar hun tuning is op lange termijn.
Als je ziet naar Corné zijn wagen, is hem 4 weken kwijt geweest. Hoeveel km zouden ze gereden hebben? Niet al teveel wss. Een constructeur rijdt 100.000den kilometers om een wagen/motor te ontwikkelen en "betrouwbaar" te maken.
Dus dat testen is met een serieus korreltje zout te nemen.

leon-cupra

Forumguru
Dus wat is 1000km om de betrouwbaarheidvan een tuning aan te tonen? Toch helemaal niets.

Wil tuning niet afbreken want ben zelf voorstander maar volgens mij wordt het door sommige iets te rooskleurig voorgesteld.

EdK

Forumguru
aangezien er elke dag nieuwe leden zijn ...
Die zich totaal niet bemoeien met deze discussie....:pieker::koffie:

Een telefoon kost tot 1500euro,
Is dat dat ding met een gouwe randje ?? Bij mij max 200 eurie voor een dualsim toestel....

En ach dat meneer @Rosinfield zou gaan tunen was voor mij na zijn eerste bericht al duidelijk...
Of ik het zou doen ?
Echt niet, zoals gezegd bij zijn vorige 3 wagens kon ik het begrijpen
Nu echt niet !! En wat hij ook aanvoert om zijn keuze te onderbouwen.... goed praterij in mijn ogen
Zo'n klein en licht VWtje met zo'n vermogens toename terwijl deze al meerrrrrr dan genoeg heeft is mijn inziens overdone.
DSG kan ik nog begrijpen de rest is een kronkel tussen de oren..

Maar goed het is ZIJN keuze dus die heb ik te respecteren !! :dankje::D

Rosinfield

† In Memoriam
Voor de inschatting van het risico, is de geldelijke waarde van het apparaat (voor mij) niet van belang.
Laat ik het dan anders zeggen; ik zet ook geen helm op mijn hoofd wanneer ik te voet de straat op ga, met het oog op mogelijk vallende en mij treffende brokstukken van een meteoriet.
Verder denk ik dat niet gechipte auto's die zonder zorg zijn bereden, minder lang meegaan dan gechipte die met beleid zijn bereden. En wat is lange termijn.

leon-cupra

Forumguru
Wat wil je nu eigenlijk vertellen cq zeggen ?? zal verder niet reageren dan !! :dankje::shutup::shutup:
Er wordt uitgebreid getest met tuning volgens anderen. Tuning is absoluut "veilig" Bij deze toch aangetoond dat het testen niet zo uitgebreid is. Wat is nu 1000km om de betrouwbaarheid van tuning aan te tonen. Meeste onderdelen kunnen 1000km eventueel "misbruik" wel aan maar wat na 50.000km? Krijg je wss een ander verhaal.
En je mag gewoon reageren hoor.

Rosinfield

† In Memoriam
Men heeft natuurlijk voordat een bepaalde motor wordt getuned reeds een uitgebreide ervaring met het tunen van soortgelijke motoren . Daarvan rijden er dan ontzettend veel rond met de nodige kilometers, terwijl het aantal probleemgevallen agv die tuning statistisch verwaarloosbaar is. Met zo'n nieuw type tsi kan men dan extrapolerend en rekening houdend met bepaalde karakteristieken zoals de compressie verhouding, denk ik heel wel bepalen wat de veilige marges zijn. Eea wordt terdege getest, maar daarvoor is het niet nodig er enorme aantallen kilometers mee te rijden. Zo is dat ook niet gegaan met de tuning van alle voorgaande motoren, waar zovelen probleemloos mee rondrijden.

leon-cupra

Forumguru
Voor de inschatting van het risico, is de geldelijke waarde van het apparaat (voor mij) niet van belang.
Laat ik het dan anders zeggen; ik zet ook geen helm op mijn hoofd wanneer ik te voet de straat op ga, met het oog op mogelijk vallende en mij treffende brokstukken van een meteoriet.
Verder denk ik dat niet gechipte auto's die zonder zorg zijn bereden, minder lang meegaan dan gechipte die met beleid zijn bereden. En wat is lange termijn.
Als een meteoriet of de brokstukken op je hoofd zou vallen maak je met of zonder helm geen enkele kans, dus dat gaat niet op.
Bij een wagen kan je herstellingen hebben die meerdere 1000den euro kunnen kosten. Als een tuning van 600euro dan je zoveel geld kan kosten, dan kan je idd best eens twee keer nadenken over tuning.
Het gaat hier ook niet over zorg dragen, het gaat over garantie. Jij mag nog zoveel zorg dragen voor je GTI, jouw turbo, jouw blok, jouw dsg,... kan ook plots zeggen "nope, geen zin meer om te werken" en dan sta je daar met jouw "met zorg dragende gechipte gti zonder garantie". ;)
Er is ook nog geen enkel risico-onderzoek gedaan naar tuning dus tja ... :pardon:

Rosinfield

† In Memoriam
Soms denk ik wel eens, beste @leon-cupra , gezien het voortdurend "handig" omzeilen van inhoudelijke argumentatie, dat het jou alleen gaat om het discussieren als doel op zich. Of het is gewoon een kwestie van de argumentatie niet goed tot je door laten dringen. Wat die laatste reactie betreft dan, want ik heb er nu al weer schoon genoeg van :

Dat ik daar dan sta zonder garantie, is een risico dat ik bewust neem. Omdat ik dat risico inschat als verwaarloosbaar. Niet ogv risico-onderzoek naar tuning zoals jij dat opvat, maar ogv het feit dat in de praktijk blijkt dat (goede) tuning niet of slechts zeer sporadisch leidt tot problemen. Op een forum wemelt het zoals je weet van de slechte ervaringen met van alles, maar daar heb ik wat (goede) tuning betreft zelden of nooit iets over gelezen. Terwijl hier toch wel de nodige leden met getunede auto's rijden c.q. gereden hebben.

leon-cupra

Forumguru
Men heeft natuurlijk voordat een bepaalde motor wordt getuned reeds een uitgebreide ervaring met het tunen van soortgelijke motoren . Daarvan rijden er dan ontzettend veel rond met de nodige kilometers, terwijl het aantal probleemgevallen agv die tuning statistisch verwaarloosbaar is. Met zo'n nieuw type tsi kan men dan extrapolerend en rekening houdend met bepaalde karakteristieken zoals de compressie verhouding, denk ik heel wel bepalen wat de veilige marges zijn. Eea wordt terdege getest, maar daarvoor is het niet nodig er enorme aantallen kilometers mee te rijden. Zo is dat ook niet gegaan met de tuning van alle voorgaande motoren, waar zovelen probleemloos mee rondrijden.
In de BE politiek bij ons was er eens een politieker die tijdens een debat repliceerde met "show me the money" wanneer men begon over de zeer positieve begroting.
Ik zou hier zeggen "show me the statistics".
Je basseert je vnl op je eigen ervaringen. Zoals gezegd , er is nog nooit onderzoek gedaan naar tuning dus hoe kan jij aantonen dat de probleemgevallen verwaarloosbaar zijn? Gevolgen van tuning zullen zich wss ook niet onmiddellijk tonen. Kan evengoed zijn dat de volgende eigenaar de problemen ondervindt.

EdK

Forumguru
Dat ik daar dan sta zonder garantie, is een risico dat ik bewust neem. Omdat ik dat risico inschat als verwaarloosbaar. Niet ogv risico-onderzoek naar tuning zoals jij dat opvat, maar ogv het feit dat in de praktijk blijkt dat (goede) tuning niet of slechts zeer sporadisch leidt tot problemen. Op een forum wemelt het zoals je weet van de slechte ervaringen met van alles, maar daar heb ik wat (goede) tuning betreft zelden of nooit iets over gelezen. Terwijl hier toch wel de nodige leden met getunede auto's rijden c.q. gereden hebben.
Zeg Menno, blijf je die teksten herhalen ??
Is nu al de zoveelste keer dat je dit citeert van jezelf....
Of heb je een Word docu waar je copy/paste in doet ?? :pieker::pardon:

Rosinfield

† In Memoriam
In de BE politiek bij ons was er eens een politieker die tijdens een debat repliceerde met "show me the money" wanneer men begon over de zeer positieve begroting.
Ik zou hier zeggen "show me the statistics".
Je basseert je vnl op je eigen ervaringen. Zoals gezegd , er is nog nooit onderzoek gedaan naar tuning dus hoe kan jij aantonen dat de probleemgevallen verwaarloosbaar zijn? Gevolgen van tuning zullen zich wss ook niet onmiddellijk tonen. Kan evengoed zijn dat de volgende eigenaar de problemen ondervindt.
Zie mijn eerdere antwoord; waar vinden we hier of op andere VAG fora dan de blaartrekkende verhalen over de vreselijke gevolgen van tuning? Welterusten.

leon-cupra

Forumguru
Soms denk ik wel eens, beste @leon-cupra , gezien het voortdurend "handig" omzeilen van inhoudelijke argumentatie, dat het jou alleen gaat om het discussieren als doel op zich. Of het is gewoon een kwestie van de argumentatie niet goed tot je door laten dringen. Wat die laatste reactie betreft dan, want ik heb er nu al weer schoon genoeg van :
De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Trouwens, heel je argumentatie is gebasseerd op je eigen ervaring, je eigen goed gevoel, beperkt aantal andere getunede wagens (hoeveel getunede wagens bevinden zich hier tov alle getunede wagens? Bitter weinig) en veronderstellingen die je niet kan staven met cijfers ... :pieker:

Bovenaan Onderaan