Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

hendrik38

Forumguru
Met een box heb je nog wel aanspraak op garantie? Omdat je deze bij problemen kunt verwijderen? Of bedoel je iets anders?

Rosinfield

† In Memoriam
nee, kennelijk bij ABT (voor wat het waard is). Vroeger was ABT idd gekoppeld aan VAG en was de peperdure tuning ook onder garantie, weet ik. Al langere tijd heeft VAG zijn/handen van ABT afgetrokken. Dis hoe dat nu met die garantie zit?

hendrik38

Forumguru
Vind ik nog wel interessant om eens te weten. Mijn kodiaq komt er bijna aan met 4 jaar fabrieksgarantie. Zou hem ook wel willen tunen, maar zou ook wel erg graag mijn fabrieksgarante willen behouden...

Rosinfield

† In Memoriam
Ach, dit is nu de 4e auto die ik laat chippen. Nooit een probleem met garantie in verband daarmee gehad en die kans is ook zeer gering. Essentieel is een goede band en open kaart spelen met je dealer. Die zal je echt niet onnodig in de problemen brengen.
Overigens heb ik ook verlengde garantie; nog 2,5 jaar te gaan.
Ik zie het gewoon als een kwestie van risico inschatting en op grond daarvan durf ik het zonder meer aan.

hendrik38

Forumguru
Anders gezegd, kun je chip software weer laten verwijderen en terug laten zetten naar standaard instellingen zonder dat er iets van zichtbaar is?

LT83

Forumguru
Is nog geen obd voor de polo beschikbaar? Dat is toch wel een mooiere manier van tunen en uit bovenstaande maak ik op dat de box er niet in gaat om de sporen te kunnen uitwissen. Overigens ben ik het helemaal eens met bovenstaande redenatie, open kaart met de dealer levert je het meeste op.

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, er kan altijd worden vastgesteld hoeveel keer en wanneer nieuwe software is geladen. Lijkt me ook heel bewerkelijk overigens, want dan moet je weer terug voor de tuning. Zoals gezegd, beste is gewoon open kaart spelen en het calculated risk voor lief nemen.

Rosinfield

† In Memoriam
Is nog geen obd voor de polo beschikbaar? Dat is toch wel een mooiere manier van tunen en uit bovenstaande maak ik op dat de box er niet in gaat om de sporen te kunnen uitwissen. Overigens ben ik het helemaal eens met bovenstaande redenatie, open kaart met de dealer levert je het meeste op.
Ja, OBD tuning bij VAG Techniek. Anders had ik het ook niet gedaan.

• Leuk
Waarderingen: LT83

leon-cupra

Forumguru
@hendrik38 , Je wagen tunen is weten dat wanneer je problemen hebt met de motor dat het "daaaagggg garantie" is. Uiteraard voor iets kleins zullen ze niet onmiddellijk heel de wagen onderzoeken maar als je motor stuk is tijdens de garantie, wees dan meer zeker dat dat het eerste is wat ze dan onderzoeken en dan mag je je nieuwe motor zelf betalen, ook al is de tuning geen directe aanleiding.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat zal ongetwijfeld kloppen, want dan is het niet meer afhankelijk van de dealer, maar gaat PON zich er tegenaan bemoeien. Maar hoe groot is de kans dat je een nieuwe motor nodig hebt. Ik denk nog vele malen kleiner dan de kans op een lekke band...

hendrik38

Forumguru
Misschien ben ik te kort door de bocht, maar in de randstad is de mentaliteit bij de dealers wel anders dan in Noord of oost of zuid. Ik ben bij 3 dealers in de randstad geweest om een nieuwe kodiaq te bestellen..maar werd er heel vervelend behandeld omdat ze er denk ik toch niet vanuit gingen dat ik er 1 ging bestellen. In Noord Nederland waren we in een half uur klaar en heb hem dus ver weg gekocht. Hele andere benadering v d klant. Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar een goed gesprek voeren bij problemen na chippen ga ik niet redden.

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , hoeveel problemen zijn er niet met de DSG. Dan is het ook gedaan met de garantie hoor.
Dat een motor volledig in de soep draait, is idd klein en het risico waard om te nemen maar er zijn nog veel andere redelijke dure garantiegevallen die veelvuldig terug komen.
En laat de laatste generatie VAG motoren niet echt heel feilloos te zijn. Genoeg topics hier op het forum.

@hendrik38 , rij een jaartje standaard. Heb je in het eerste jaar geen problemen heb je wss geen "maandagwagen" en zullen problemen wss wel uitblijven. Ga dan tunen.
Bijkomend voordeel. Je hebt kort na elkaar telkens een "nieuwe" wagen ;)
Heb je , hopelijk uiteraard niet,het eerste jaar wat problemen, laat dan best het tunen.

Rosinfield

† In Memoriam
Een ieder moet uiteraard voor zichzelf inschatten wat hij/zij een acceptabel risico vind. ik durf dit aan zoals ik bv geen verzekering neem op een nieuwe telefoon of wasmachine.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Verder is denk ik weinig relevant in hoeverre er praktijk ervaring is met het rijden met deze gechipte motor. Zo spannend is het allemaal niet en een bedrijf als Vag Techniek doet tijdens de ontwikkeling genoeg aan testen, zodat het binnen de veilige marges blijft. Dit soort discussies met een hoog koud-water-vrees-gehalte heb ik al lange tijd zien terugkeren hier op het forum en in de tussentijd is dit de vierde auto die gaat worden gechipt.

Johnnyvr6

Forumguru
Ik zou er idd ook niet zo bang voor zijn. Niet alles gaat meteen kapot daarbij heeft menno ook nog een behouden rijstijl.

Leuk dat hij gechipt wordt ben benieuwd wat je ervaring wordt.

Bovenaan Onderaan