Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

leon-cupra

Forumguru
Trouwens, de initiele vraag ging niet over hoe goed of slecht tuning is maar wat met garantie en dan mag jij nog bij hoog en laag beweren dat tuning quasi risicoloos is, als er 1 of ander onderdeel de geest geeft, al dan niet door de tuning, dan heb je als eigenaar dikke pech want weg garantie.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat hangt er maar helemaal vanaf. Geldt niet in het geval van niet aan tuning gerelateerde onderdelen, zoals ik zelf heb ervaren. Voorwaarden zijn een goede band en van begin af aan open kaart met je dealer. Die zal het jou dan echt niet onnodig lastig willen maken. Ja, bij een kapotte turbo wordt het een ander verhaal. En dan heb je dus pech. Maar wederom, hoe groot is die kans.
Nog even over de aantallen. Wanneer je alle mensen neemt die hier en op andere VAG fora bij VAG techniek en JD zijn geweest, vaak met meerdere auto's, dan zijn dat er toch aardig wat over een behoorlijk lange periode. Als jouw vrees terecht zou zijn, dan zou je toch veel meer moeten kunnen terugvinden over tuning gerelateerde malheur.
 

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield , verzekering voor telefoon , wasmachine of wagen ... TOTAAL iets anders. Een telefoon kost tot 1500euro, wasmachine gemid. 1600euro, een wagen gemid. 25.000euro :pieker: herstelling van een wagen kan een paar telefoons, wasmachines kosten :pardon:
En betreft het testen ... tuners "kennen" beetje de veiligheidsmarges en zullen daar niet boven gaan maar op lange termijn .... dat is gewoon afwachten. Zij weten ook niet hoe betrouwbaar hun tuning is op lange termijn.
Als je ziet naar Corné zijn wagen, is hem 4 weken kwijt geweest. Hoeveel km zouden ze gereden hebben? Niet al teveel wss. Een constructeur rijdt 100.000den kilometers om een wagen/motor te ontwikkelen en "betrouwbaar" te maken.
Dus dat testen is met een serieus korreltje zout te nemen.

Allereerst je kunt niet alles vooraf uitgebreid testen, en toch is het risico bij nieuwe zaken bij de huidige technische kennis niet al te groot. Honderd jaar terug moest je levensmoe zijn om als eerste in een nieuw type vliegtuig te gaan vliegen, tegenwoordig denken velen dat dit zelf veiliger is dan een vliegtuig met wat ervaring. (Hoewel Boeing met o.a. de 737MAX de uiterste best doet om de wereld van het gevaar te overtuigen). Zo is het ook met het tunen van automotoren: je kijkt niet alleen naar zaken als koppel en vermogen, maar ook naar olie- en koelvloeistoftemperatuur en hoe die oplopen bij belasting, en zo zijn er nog legio mogelijkheden om te monitoren of zich mogelijk een probleem ontwikkeld of niet, lang voor het een echt probleem is. Ik denk ook dat bijv. de 1000 km die Corné als testkilometers noemt, voor een serieus deel bijvoorbeeld op de rollenbank zijn gemaakt. Dan heb je de condities perfect onder controle, en kun je ook vergelijken met hoe het was voor tuning, maar je kunt bijvoorbeeld niet alleen via VCDS inspuitmomenten, ontstekingsmomenten enz. monitoren, maar bijvoorbeeld ook nog een uitlaatgasmeting doen om zaken extra in het oog te houden. Daarnaast is er een fors verschil: een constructeur test ook onder allerlei extreme omstandigheden (zeer lage, zeer hoge temperaturen, maar ook slechte brandstof, (te) zware belading, rijden in verkeerde versnelling) en dan moet allemaal ook de levensduur én de emissie nog in orde blijven. Dat zijn omstandigheden die een Nederlandse of Belgische auto eigenlijk nooit tegenkomt, op een enkele uitzondering na, en dan heb je kans dat ze omstandigheden pas tegenkomen als de auto eigenlijk al is afgeschreven. Mijn broer is bijvoorbeeld overtuigd van de degelijkheid van Volvo's V70, hoewel ie er maar zelden 2 jaar mee kan blijven rijden. Dit najaar gaat ie met een V70 die half zo oud is als hijzelf meedoen met een challenge richting Dakar.
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield , de kans bestaat dat er iets stuk gaat. Omdat jouw perceptie is dat het niet snel stuk gaat omdat je weinig reacties erover ziet, daarom is de kans dus zeer klein. Tja ... daar kan je mss je partner mee geruststellen ...
Stap morgen eens een paar dealers binnen en vraag eens hoeveel DSG's , kettingen, turbo's ed vroegtijdig zijn vervangen. Denk dat je beeld hierover snel zal veranderen. Mijn broer is vag technieker, ik hoor genoeg verhalen.
Want je haalt ook telkens een turbo aan maar telkens zwijg je stilletjes over de dsg. Je kan toch niet ontkennen, op basis van de berichten hier en op andere fora, dat een dsg niet feilloos is.
 

leon-cupra

Forumguru
@Cordoba , daar bestaan geen statistieken van. Dus hetgeen je suggereert kan je niet aantonen. Een forum is dan ook niet representatief.

Feit is dat een dsg niet feilloos is. Feit dat er gespecialiseerde firma's bestaan om een dsg te herstellen zegt al genoeg.
Je moet dan als eigenaar van een aangepaste DSG maar net de pech hebben dat je met een kapotte DSG zit.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Over de DSG maak ik me al helemaal geen zorgen. Mind you, we hebben het hier over de DSG6. Bovendien wordt die niet zo maar aangepast, dat is ook met het oog op de tuning van de motor.
 
Nog niet zo lang geleden was hier een topic vol met mensen die een Karoq of Kodiaq of ander 35k+ model hadden aangeschaft met de 1.5 TSI erin al dan niet in combinatie met DSG waarmee met koude motor niet fatsoenlijk te rijden is, geen gasresponse, kangoeroe gedrag etc. Als je dan naar de dealer gaat en doodleuk te horen krijgt dat ze op een update moeten wachten en niemand weet wanneer die komt...ik zou gek worden ! uiteindelijk bleek dat enekele maanden te duren waarbij de betreffende mensen maar zelf steeds contact moesten opnemen met de dealer, nee, lang leve de standaard VAG software en de bijbehorende garantie.

persoonlijk heb ik het volste vertrouwen in de mannen van VAG-Techniek, recent is mijn Polo getuned (1.2 TSI) en mij is toen uitvoerig uitgelegd wat er allemaal voor zekerheden en veiligheidsmarges gehanteerd worden in hun software en ik ben er van overtuigd dat als de motor kapot gaat "door de tuning" dat je echt willens en wetens zelf de boel om zeep hebt geholpen. Auto loopt dusdanig soepel, alert reagerend op het gas bij elk toerental in elke versnelling en met een keurig verbruik dat het er bij mij niet in gaat dat dit op enigerlei manier schadelijk voor de motor zou zijn.
 

LT83

Forumguru
Menno heeft gewoon een hele grote wollen sok op zolder. Als er onverhoopt iets kapot gaat (onwaarschijnlijk) tikt hij de schade al lachend af bij de reparateur. Tunen is net als verzekeren, je maakt een risico inschatting en bepaald of je de eventuele vervolgschade zonder problemen kunt dragen.
Is dat het geval; dan kun je lekker tunen.....of de verzekering achterwege laten.
 

Henrik

Forumguru
Grappig Menno, nu heb je bij mij in één klap een geitenwollensokken-imago én dat van een racer :maakmegek:
Geintje... dat laatste. Dat idee heb ik eigenlijk niet.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb mijn nieuwe dsg7 ook gelijk laten doen bij tvs. De oem software is gewoon slecht. Ook ik heb een Karoq waarbij de motor niet lekker loopt bij koude motor. Hoop gedoe met software update. Uiteindelijk 1 gekregen die ervoor moet zorgen dat het gasrespons probleem niet meer voorkomt. Ik moet afwachten op koud weer, anders komt het niet. Nu is er weer een nieuwe update. Inmiddels de dealer 3 keer gevraagd zonder een antwoord, terwijl anderen de laatste update al wel hebben gekregen. Dealers zijn er schijnbaar niet happig op en vinden ons maar zeuren over een update. Tuners zijn er dagelijks mee bezig en vertrouw ik veel meer als het om mijn motor gaat dan een dealer die daar meestal de ballen verstand van heeft. Ik neem dan ook bewust het risico van garantie als ik een tuning doe. De Karoq nog niet gedaan, maar gaat binnenkort zeker gebeuren nu de 1.5tsi gedaan kan worden.
 

oco1979

Forumguru
Nieuwere motoren zijn tegenwoordig met minder rek op dan vroeger.
Dat is bij verschillende merken zo.
Tuning is altijd risico en zonder tuning kan ook iets defect gaan.
Als motor standaard geknepen is kan je best deze wat terug zetten.
Aangepaste map aan de wagen zal beter rijden dan oemmapping.
Hebt tuners en tuners.
Vooral extra koppel over het volledige toerengebied is aangenaam om mee te rijden.
Want piek pk in hoogste toeren is ideaal om op café te verkondigen maar in dagelijkse verkeer totaal geen nut.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vooral extra koppel over het volledige toerengebied is aangenaam om mee te rijden.
Want piek pk in hoogste toeren is ideaal om op café te verkondigen maar in dagelijkse verkeer totaal geen nut.

Geheel eens. Die 100 Nm er bij vind ik ook idd veel interessanter. Die verhogen het rijplezier.
 
Bovenaan Onderaan