Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

CDK

Forumguru
De kop van de nieuwe TSI is anders, de compressie is anders. De oude en de nieuwe 2.0 hebben beiden de IS20 turbo, maar de ingang van de turbocompressor is circa 7 mm kleiner bij de Budack versie van b minder beademing is minder vermogen.

Rosinfield

† In Memoriam
Vandaag was het dan zo ver. Om 8.30 gearriveerd bij VAG techniek. Fiets geleend en eindje gaan fietsen. Gelukkig droog.
Na ca 3 kwartier stond de auto nog buiten, dus weer even verder gefietst. Bij terugkomst was auto naar binnen. Mooi, kan ik nog wel een stukkie fietsen. Heerlijk, alleen ontzettend pijn aan mijn reet, waar geen gram vet op zit.
Bij terugkomst zaten er toch meer mensen in de kantine (mij was toen ik aankwam verteld dat het een bedrijfskantine is en geen wachtruimte). Ben er dus maar bij gaan zitten. Ze gingen er idd lunchen om een uur of 12, dus weer naar buiten en wat gewandeld.
Ik had het idee bij stage 1 van ecu eruit (moet bij deze motor), software laden en klaar is Kees. Maar nee, zo werkt dat in dit geval niet. Heb denk ik wel 5 a 6 testritjes gezien, waarna telkens de ecu werd aangepast. Eigenlijk dus ook een soort stage 1 + tuning, zonder rollenbank. Om een uur of 2 was het zover, proefritje met Luuk, een uiterst enthousiaste jongeman. Het resultaat vond ik ronduit verbluffend. @sitechris , hij stopt nu niet, maar blijft gaan.
Het resultaat wordt geschat op 260 a 270 pk en 430 Nm.
Het leuke is en ik denk dat @Corné de Kluijver dat kan onderschrijven, dat er nog steeds heel "normaal" mee te rijden valt. Dat is het leuke van deze motor; druk je het gas niet al te diep in, dan gebeurt er weinig bijzonders en kun je realaxed cruisen en wegrijden zonder wielspin.
Wat merk ik tot nog toe van de tuning? Er wordt veel minder vaak teruggeschakeld. Je moet dan echt het gas wel diep intrappen, anders gaat het gewoon in de 6 (een stuk meer koppel). Het versnellen is echt fenomenaal nu en het gaat maar door; oppassen dus. Verder is met de DSG aanpassing nu eigenlijk geweldig goed te rijden in de D stand. Denk dus dat ik nog minder dan voorheen de neiging zal hebben hem in S te zetten. Even gedaan bij binnenkomst in het dorp, maar het is me eigenlijk veel te nerveuzig. In D gaat het allemaal perfect.
Motor en DSG zijn nu veel meer in balans. En start stop is uitgeschakeld.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, op niet gepaste wijze kost je nu zo je rijbewijs, vrees ik. Wat gaat die snelheid omhoog. Binnenkort toch maar eens naar de oosterburen, nu het nog kan. Gewoon een keertje testen.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Mooi Menno dat het je zo goed bevallen is, de wachtruimte annex kantine is inderdaad niet zo heel erg representatief meer, daar komt binnenkort verandering in, bij het nieuwe pand is de hele bovenverdieping voor wachtende klanten inclusief uitzicht op wat er in de rollenbankruimte gebeurt. Luuk is inderdaad heel enthousiast (heeft mijn Polo ook gedaan) Het feit dat ze meerdere proefritten gedaan hebben wijst er op dat ze nog wat aan het finetunen zijn, deze motor hebben ze vast nog niet heel veel gedaan. Bij mij hebben ze ook een extra proefrit gedaan met software ontwikkelaar Erick er naast, ze hadden net een nieuwe versie gemaakt dus die werd nog even extra getest, ik heb het idee dat de Polo nog weer beter loopt als mijn Rapid met dezelfde 1.2 TSI.

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, klopt. Heeft idd te maken met dat deze motor nog nieuw is. We zijn ook nog even langs de nieuwe locatie gereden. Dat is idd wel even wat anders. En een teken dat de zaken goed gaan natuurlijk ;)

• Leuk

EdK

Forumguru
Heerlijk, alleen ontzettend pijn aan mijn reet,
Jaja, weinig veranderd in de jaren dus, maar is het niet gekomen van die ongelooflijkkkk lange rit naar en van Neunen ?? :D

En ach die wachtruimte annex bedrijfskantine, heb er twee keer met genoegen gezeten en de koffie was er redelijk voor automaat.
Tweede keer deels ook aan de picknicktafel buiten gezeten vanwege mooie weer en dat ik ook storingsdienst had...
En tsja gok je eens om naar einde van NL te rijden , krijg je een storing in A'dam.
Tsja meneer kan even duren want zit momenteel in Limburg voor storing...
Zie die vlaamse klant me nog raar aankijken....:deuk:

Rosinfield

† In Memoriam

Jewepe

Forumguru
Maar het helpt denk ik heel erg dat dit een motor is die in 2 cycles werkt. De ene wanneer je weinig vraagt, de ander wanneer je veel vraagt.

Dan nog zijn het de software engineers die hier gebruik van maken en de mogelijkheden van het motorconcept optimaliseren. Vergiepen van een concept door minder-/ondeskundige "tuners" is heel snel gebeurd.

Rosinfield

† In Memoriam
Natuurlijk valt met elke wagen "normaal" te rijden. Alleen met de één wel wat makkelijker dan met de ander. Het enige wat ik wilde zeggen is dat het met deze gechipte "Budak cycle" motor geen enkel probleem is, omdat hij zich onder deelbelasting net zo gedraagt als wanneer er niet gechipt was. Nog steeds ervaar ik dat ik met deze auto een stuk relaxter kan rijden dan met mijn gechipte Fabia 1.0 tsi. Dat heeft ook alles met het koppel te maken uiteraard.

• Leuk
Bovenaan Onderaan