Brandstofmeter

We zullen het zien . Ik gebruik hem nu wat vaker om snelweg km s te maken bij het inrijden . Ik gebruik het start stop systeem, zal mijn vrouw instrueren dat ook te gebruiken . Reken het sowieso elke tank uit ;)
 

Steerclear

Senior Member
De Citigo laat zich geweldig rollen (gekoppeld en IN de versnelling) en met een goed samenspel op kruisngen en rotondes kan je dikke winst halen zonder tijdverlies. Als je wil kan ik je de beginselen bijbrengen. (het is mijn beroep)
 
Ok ok . Nou het lukt me wel hoor . Vind het juist sport om zuinig te rijden . Haal het alleen nooit de hele tank ;) .in me o2 is me record 1 op 22 gemiddeld als ik op me werk aan kom , dat met 170 pk :D
 

Steerclear

Senior Member
Ik ga voor de 1000 km op deze tank. Vorige keer: 966 km tot aan (bijna) leeg. Voor de gein eens een "premium" brandstof getankt.
Bij enkele van mijn vorige auto's een duidelijk hoor- en meetbaar verschil, nu maar eens testen.
De 170 pk / 125 kW uitvoering is een donders fijne motor en heeft zoveel reserve dat zuinig rijden niet alleen heel realistisch is, maar ook nog heul leuk!
 
Dat is een mooi streven . Ik denk dat ik deze tank ook is ga proberen hoe ver die komt . Had alleen zondag 180 km flink doorgereden (rond de 130). Ik tank ook v power diesel en me vorige auto benzine v power , maar daar zijn de meningen over verdeeld . Ik merk het wel ja , maar denk dat je het met de 1000 cc 3 cilinder het nauwelijks merk , maar misschien ook wel .

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk
 

Steerclear

Senior Member
Tsja, het verschil is in ieder geval minder duidelijk in het gedrag van de motor waar te nemen.
Bij mijn VW T4 5cyl Diesel was het zeer duidelijk. Meetbaar Stiller, soepeler en flink wat zuiniger.
Nu de verbruikstest met de Citigo. We gaan het zien.
Natuurlijk weet ik ook dat één tankje geen goede meting is, dus ik ga de komende drie tankjes volgooien met Avia Super Clean 95.
Kost een paar Eu extra maar ik heb het over voor de wetenschap!
 

Canon-Eye

Forumguru
Fabrieksopgave: "elk verband met de werkelijkheid berust op toeval".
Dat is nu eenmaal een gevolg van het feit dat de (voorgeschreven!) methodiek om het te publiceren brandstofverbruik te bepalen eveneens geen verband houdt met de praktijk van alledag.

Vergelijken op voorhand van verschillende auto's qua verbruik doe je daarom het beste in 2 stappen:
- vergelijk de fabrieksopgaven;
- vergelijk de gegevens van spritmonitor.
Als het goed is, zou de rangorde ongeveer hetzelfde moeten uitkomen, ook al verschillen de cijfermatige uitkomsten van de beide methodieken.
 

Steerclear

Senior Member
Nieuwste score ; 922 kilometer op 36,3 liter. DIt keer met veel korte ritten, regelmatig aircogebruik en 100 km met dakdragers. Gemiddelde snelheid helaas zeer laag voor mijn doen: 56 km/uur. Normaal gemiddelde van mijn Citigo ligt rond de 78 km/uur.
 

turboturbo

Forumguru
Guys... :lezen: Denken jullie erom dat zuinig rijden / hypermilen leuk is, maar dat de EGR (en misschien nog wel meer onderdelen van de motor) het ook wel prettig vinden om af en toe eens goed op z'n staart getrapt te krijgen? Teneinde vervolgens weer lekker zuinig te kunnen toeren... :pardon:

Er rijdt niks zo zuinig als een goed lopende schone motor. En om dat zo te houden mag je best eens even dat gaspedaal vloeren!
 

Steerclear

Senior Member
I
Guys... :lezen: Denken jullie erom dat zuinig rijden / hypermilen leuk is, maar dat de EGR (en misschien nog wel meer onderdelen van de motor) het ook wel prettig vinden om af en toe eens goed op z'n staart getrapt te krijgen? Teneinde vervolgens weer lekker zuinig te kunnen toeren... :pardon:

Er rijdt niks zo zuinig als een goed lopende schone motor. En om dat zo te houden mag je best eens even vloeren!

Natuurlijk knal ik ook regelmatig door tot 120 in de derde versnelling bij het invoegen en schuw ik hoge motortoerentallen niet. Ik heb ook nooit gesteld dat zuinig rijden gelijk staat aan als een slak over de weg gaan. In zeer veel gevallen verlaat ik rotondes in de derde versnelling (met gasondersteuning) en schakel ik direct naar de vijf. Ik kan het niet genoeg benadrukken: Zuinig rijden is NIET traag rijden!
 

turboturbo

Forumguru
Nee, ik ben ook nergens jouw beweringen aan het tegenspreken. Excuus als dat eerder al wel benoemd is geweest. :fool:

Het was meer een 'just sayin' - achtige opmerking.
 

Andor

Nieuw lid
Dit topic gaat inmiddels al lang niet meer over de aanwijzing van de benzinemeter.
Ik vind het ook hinderlijk dat de meter pas na 200km begint te zakken en naar mate je verder rijdt zakt ie steeds sneller. Het went wel, maar toch vind ik het slordig.
Dit moet toch een electronica probleempje zijn..............
Misschien door de dealer eenvoudig op te lossen.............
 
Ben ik helemaal mee eens .
Ik denk meer dat het in de form van de tank zit , zou die precies vierkant zijn zal het makkelijker te meten zijn .
Ook is het niet iets van Skoda , al mijn auto's hadden dit . Het blijft vreemd , met de techniek van tegenwoordig niet dit toch op te lossen zijn
 

Andor

Nieuw lid
Ik rij al bijna 40 jaar auto en heb heel wat merken/types gehad.
De brandstofmeter van de Citigo overtreft alles :(
Ik begrijp dat de vorm van de tank van belang is voor het verloop van het brandstofvolume, maar de electronica kan daar heus wel rekening mee houden.
Ik blijf het irritant vinden.
 

Andor

Nieuw lid
Vrijwel zeker dat het een vlotter is.
Met een aangepaste weerstand moet de aanwijzing toch een stuk beter kunnen.
Een aangepaste wijzerschaal kan natuurlijk ook :-)
 
@Steerclear : ik ben een 'conversatie' met je gestart, is dat 'skodaforum' variant van een pb?
Dit aangaande het nieuwe rijden en de tips die je daarvoor hebt. Ik kan over een weekje mijn nieuwe Citigo ophalen en wil daar meteen 'goed en zuinig' mee starten.
 
Bovenaan Onderaan