Brandstofmeter

tikumo

Lid
Sinds 3 weken heb ik nu een Citigo, Arctic in Candy White.
Bevalt prima en rijd geweldig. (heb er nu 1300 opzitten).

Er valt me alleen een ding op, als ik mijn tank vol heb, duurt het een hele lange tijd voordat de brandstofmeter daalt.
Als hij echter in het rood komt en melding geeft, dan is hij (getimed) binnen 36 kilometer op het laatste streepje.

Zou deze verkeerd gekalibreerd zijn, of is dit bij jullie ook zo?

Verder had ik nog de vraag wat jullie verbruik ongeveer is en hoe hard jullie dan gemiddeld rijden. Ik las op internet dat er mensen waren die er 800 mee halen ongeveer, ik zit zelf op de 630 kilometer op een volle tank..
 
Ik denk dat 630 km in het begin op een volle tank niet slecht is. Zelf haal ik denk ik (nooit echt goed gemeten) een verbruik van tussen de 650 en 700 km. Als ik ga tanken heb ik meestal zo'n 1 op 20 verbruikt.

800 km kan denk ik wel, maar dan moet je niet vaak op de snelweg zitten waar 130 gereden mag worden. Dan is ie namelijk niet meer zo heel zuinig.
 

Steerclear

Senior Member
Ik kan inderdaad bevestigen dat de brandstofmeter in het begin heel langzaam daalt en naarmate de bodem in zicht komt de daling veel sneller gaat. 800 kilometer op een tankje is redelijk gemiddeld bij mij, ook bij veel snelweggebruik en hoge gemiddelde snelheden. Een snelweg met een wettelijke maximum snelheid van 130 betekent overigens niet dat je ook die snelheid daadwerkelijk móet rijden. De diversiteit van het verkeer zorgt voor aan aantal verkeersstromen waar je vrij gemakkelijk tussendoor kan springen zonder te hinderen, zonder overtredingen. Het gaat bij zuinig rijden vooral om de timing, en dan is de Citigo spectaculair!
Een woon-werk rit van 95 kilometer met 80% snelweg levert een gemiddelde snelheid van 82 km/uur op en een verbruik van 1:24,4 op de meter. Inmiddels staat mijn Citigo van 24 december j.l. op 25.000 km en gaan we hard op weg naar de grote beurt. Ook overweeg ik ernstig een CNG uitvoering aan te schaffen.
 
Mijn ervaring is dat als de indicator zegt dat je nog 50 km kan rijden, dit ook ongeveer klopt! Althans, vanaf dat punt gaat de indicator echt elke gereden 5 km mee naar benden heb ik eens gemerkt. Bij mijn O2 is dat wel anders. Daar kun je zelfs bij een lage stand nog km's erbij rijden als je zuiniger gaat rijden. Gek eigenlijk...
 

Steerclear

Senior Member
De actieradius zoals aangegeven op de Move&Fun begint bij mij meestal vrij laag (640- 670 km) , maar gaat onder invloed van allerlei factoren steeds hoger uitvallen. Het gebeurt regelmatig dat na pakweg 400 km rijden de actieradius nog steeds tegen de 600 aangeeft. Ik hecht niet heel veel waarde aan deze info, maar het blijft wel een sport om zo lang mogelijk -zonder hinder of gevaar en bij een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid- rond die waarde te blijven scoren.
 

tikumo

Lid
krijg deze of volgende week mijn bluetooth ODB2 dongle binnen, dan kan ik via mijn mobiel ook het verbruik zien enzo (ik heb geen move and fun of cruise control)
dan ben ik benieuwd wat ik haal per 100 km/l enzo.
 

Steerclear

Senior Member
De grap met het start-stop is vooral de motor 1 seconde voor het op groen gaan van het verkeerslicht de motor te laten starten.....
 
Bovenaan Onderaan