Brandstofmeter

lovely305

Forumguru
Je bedoelt over timing op kruisingen en rotondes en een college over de logica van verkeerslichten waardoor je vrijwel nooit meer hoeft te stoppen bij deze situaties en dus een heel hoge gemiddelde snelheid kan halen? EN tegelijkertijd de veiligheid en rijplezier enorm kan verhogen? Zoiets?
Of een Skodaforum Citigo antislipcursus op het ANWB Test & Trainingscentrum? waarbij we volop gebruik gaan maken van alle voortreffelijke hulpsystemen die op onze karretjes standaard zijn? Zoiets?


lees ik hier....werken met passie?? :D
 

cvegreen

Forumguru
Steerclear, ik doe het aardig dan in mijn strijd met het verbruik. Alleen jammer dat mijn vrouw het ouweheer rijden vindl. Ik rij op die maniier veel rustiger en je stapt veel minder opgefokt uit ook vind ik met het nieuwe rijden. Qf en toe een goed door trappen is dan ook super leuk, maar daarna terug rustig het nieuwe rijden toepassen en je ziet meteen een wereld van veschil. Ik moet er wel aan denken dat ik veel sneller kan opschakelen dan ik denk.
 

Steerclear

Senior Member
Steerclear, ik doe het aardig dan in mijn strijd met het verbruik. Alleen jammer dat mijn vrouw het ouweheer rijden vindl. Ik rij op die maniier veel rustiger en je stapt veel minder opgefokt uit ook vind ik met het nieuwe rijden. Qf en toe een goed door trappen is dan ook super leuk, maar daarna terug rustig het nieuwe rijden toepassen en je ziet meteen een wereld van veschil. Ik moet er wel aan denken dat ik veel sneller kan opschakelen dan ik denk.


Het "ouweheren" idee zit vooral tussen de oren van je partner. Als je Het Nieuwe Rijden goed toepast vallen de gemiddelde snelheden die je rijdt veelal hoger uit. Het bewijs zie je ook vaak in de praktijk, Er rijdt een auto voor naar de rotonde toe die niet uirolt, deze moet op het laatste moment stevig remmen, dan (te laat) kijken en vaak stoppen, terwijl jij lekker naar de rotonde toe rolt en weer keurig aansluit en doorrijdt. Je hebt volkomen gelijk. Het is een mindset en als je die te pakken hebt wordt autorijden veel leuker. En als je het goed doet kan je zelfs een beetje regie voeren over meerde auto's zonder dat ze het zelf doorhebben.
 

turboturbo

Forumguru
Er rijdt een auto voor naar de rotonde toe die niet uirolt, deze moet op het laatste moment stevig remmen, dan (te laat) kijken en vaak stoppen, terwijl jij lekker naar de rotonde toe rolt en weer keurig aansluit en doorrijdt. .
Nog een variant: vanaf 500 ~ 700 m afstand is te zien dat de verkeerslichten (op een 80 km weg) op rood springen. Ik tik de rem aan, om de cruisecontrol uit te schakelen en begin de auto te laten uitrollen.... Achteropliggend verkeer begint te kleven en haalt me direct in zodra dat kan (op een gegeven moment komt een 2e baan erbij tot aan het verkeerstlicht) om met volle snelheid op de rode verkeerslichten af te sjeesen, en dan vol in de ankers te moeten om vervolgens weer op te moeten trekken vanuit stilstand. Ik rol tegen die tijd nog net niet tegen die voorgangers aan, schakel terug van 5 naar 2 en begin ook weer op te trekken. Soms kan je deze 'haastige' voorgangers dan vervolgens zelf weer links voorbij inhalen - wanneer die 2e baan bij het stoplicht nog vrij is - als je voortijdig al een gangetje van 60 km/u aanhoudt ipv op het laatste moment pas vaart te minderen. Van 60km/u naar 80km/u is tenslotte zó gepiept!
 

cvegreen

Forumguru
turboturbo, dat kom ik sinds ik het nieuwe rijden toepas ook regelmatig tegen dat ik die haastige mensen aan het rode licht gewoon inhaal zonder haastig te zijn. Eens je het door hebt is inderdaad heel leuk dat neuwe werken. Vandaag nog zo'n haastig iemand met gierende motor en banden zien vertrekken. Dat was dan nog eens met koude motor. Dacht in mijn eigen , zielig ventje. Scheef kijken naar mij omdat hij op mij moest wachten en dan zoiets doen, getuigd van niet veel verstand vind ik.
 

turboturbo

Forumguru
Scheef kijken naar mij omdat hij op mij moest wachten en dan zoiets doen, getuigd van niet veel verstand vind ik.
Daarom pas ik het nieuwe rijden beperkt toe, igg het uitrollen bijvoorbeeld. Dat roept toch vaak agressie bij andere weggebruikers op.

Ik doe dat uitrollen dan ook eigenlijk meestal alleen op 2-baans stukken (dat men mij voorbij kan gaan) of er moet in geen velden of wegen iemand achterop komen... Want sommige mensen irriteren zich er dood aan. En misschien ook wel terecht (ofzo)
 

Steerclear

Senior Member
Agressie oproepen bij andere weggebruikers hoeft per definitie niet. Maar je gaat je toch ook niet aanpassen aan domheid? Heb je wel eens gezien hoe snel je bij ze wegzoeft omdat 90% niet klaar is voor de bocht en niet met gas-ondersteuning de bocht inrijdt? Het duurt dan vaak heel lang voor ze weer op je bumper zitten.
Goed spiegelen, laat zien dat je ze ziet, en ga desnoods tegen de weg-as aanrijden om je wat breder te maken.
Wees klaar met alle vertragingshandelingen en ga met gasondersteuning en vaak zelfs al licht accelererend de bocht /rotonde/kruising uit. Helpt prima. Het is hetzelfde wanneer je met de wettelijke max. snelheid op een N-weg rijdt en iedereen wil sneller. Dan ga je toch hopelijk ook niet mee? We laten ons op die manier alleen maar opjagen.
 

cvegreen

Forumguru
Ik pas het he zo vaak mogelijk toe , maar als het zich er niet toe leent ga ik ook niet dom gaan doen en iemand in mijn achterste zien, horen en voelen zunne. Het is zoals Steerclear zegt, als je eraan toegeeft jaagt iedereen weer iedereen op en dat kan de bedoeling niet ijn lijkt mij. Ik vind het nieuwe rijden veel veiliger en minder stresserend en dat willen we met z'n allen toch " minder stress".
 

turboturbo

Forumguru
Maar je gaat je toch ook niet aanpassen aan domheid? Het is hetzelfde wanneer je met de wettelijke max. snelheid op een N-weg rijdt en iedereen wil sneller. Dan ga je toch hopelijk ook niet mee? We laten ons op die manier alleen maar opjagen.
Klopt, maar dom en agressief gaan vaak samen, en wanneer die ander zichtbaar minder om het exterieur van z'n auto geeft dan ik, dan voorkom ik eventuele (fysieke) aanvaringen maar.

Natuurlijk ga ik niet harder rijden als iemand bij me kleeft, terwijl ik al de max. snelheid rij. Ik ga dan zelfs expres 10 of 20 km/u afzakken (dus niet: remmen) om die persoon te dwingen me in te halen, zodat ie vervolgens fijn achterop mijn voorganger mag kleven.
 

Steerclear

Senior Member
Ik ga dan zelfs expres 10 of 20 km/u afzakken om die persoon te dwingen me in te halen, zodat ie lekker achterop mijn voorganger mag kleven.[/quote]

Dat bedoel ik juist. Dat is agressie opwekken/versterken en daar word jij zelf ook niet beter van.
Denk eraan dat artikel 5 WVW overtredingen heel duur zijn en soms bij de rechter terecht komen.
Art 5 WVW:
"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd"

Betere optie is een goedkope digitale camera tevoorschijn toveren, die achterwaarts richten en even afdrukken.
 

turboturbo

Forumguru
Huh? 80 km/u rijden bij max toegestande snelheid van 100, of 100 km/u bij max toegestaan 120 is toch niet hinderen(d)? De klever kan me toch gewoon inhalen?

Er rijden wel meer auto's niet overal de max toegestane snelheid?

Ik dacht hiermee juist een gevaarlijke situatie te voorkomen, nl. dat iemand minder dan 2 meter afstand op mij houd. Daar ben ik dan gauw vanaf. Gerommel met een foto toestel tijdens het rijden (of mobieltje, dus :eek:) lijkt me niet echt veilig.

EDIT: misschien is dít geneuzel nu wel juist een goed voorbeeld van wat het probleem is: we weten het allemaal zo goed (wijs nu ook naar mezelf) en allemaal wanen we ons de king of the road. Ik zit wel eens met verbaasdheid als bijrijder naast sommige bestuurders die zich door vanalles en nogwat wat een andere weggebruiker doet, op laten winden. Terwijl die ander vaak niets kwaads in de zin heeft. Bijv. aan het opletten is welke afslag of straat hij nu in moet rijden (dan rij je vaak iets langzamer, ook al heb je navigatie) We gunnen de ander dan het licht in de ogen niet meer. To live and let live, denk ik dan. :wink:
 

Steerclear

Senior Member
Dat is inderdaad waar. De aangegeven snelheid is de max. snelheid. Bij éénbaans, tweestrooks wegen met een inhaalverbod zoals ze veel hier in de polder voorkomen geldt mijn stelling wel. Op éénbaans, tweestrooks en onderbroken middenstreep, tweebaans wegen met per baan twee stroken laat je je gewoon inhalen.
Maar ik blijf erbij dat snelheid minderen geen goede maatregel is, al is het alleen maar om de doorstroming in stand te houden.
Een stapje naar rechts zetten, dwz. even tegen de kantlijn rijden aan de rechterzijde
geeft al voldoende signaal af om iemand te stimuleren in te halen. Belangrijke voorwaarde: twee handen op het stuur, "kwart voor drie" stand zodat je een soepele, veilige en (rustige) zijdelingse verplaatsing kan maken. Met één hand aan het stuur maak je deze beweging niet veilig en duidelijk genoeg. Let wel: onder geen beding op de vluchtstrook rijden, ook niet één cm. Probeer het maar en je zal zien dat dergelijke "bumperklevers" vrij snel verdwijnen, op naar het volgende slachtoffer.
 
Bovenaan Onderaan