Brandstofmeter

Topic in 'Citigo' gestart door tikumo, 10-06-2013.

  1. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Alleen Citigo'ers?
     

  2. Sparkie

    Sparkie Forumguru

    Ik heb ergens eens gelezen dat het echt slecht is voor je motor om je tank helemaal leeg te rijden. Zoals TurboTurbo ook al hiervoor schreef is de kans dat achtergebleven prut van je benzinetank je motor beschadigt aanwezig en als je diesel rijdt je helemaal uit moet kijken, omdat de kans bestaat dat je motor helemaal niet meer start en ontlucht moet worden.
     
  3. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    In zo'n nieuwe auto zal er toch nog niet veel prut in de tank zitten?
     
  4. EdK

    EdK Forumguru

    Zijn de brandstoffilters er tegenwoordig weer uit gesaneerd dan bij PON ?
     
  5. MarcW

    MarcW Senior Member

    Vandaag voor het eerst getankt met de Citigo. Had wel mooi 594 km gereden dus dat kan alleen maar beter worden.Even vlug gerekend 1 op 18. Kijken of we de 2e tank weer verder komen :D
     
    Steerclear en lovely305 vinden dit leuk.
  6. Inge

    Inge Lid

    Ben er altijd voor in om nog zuiniger te leren rijden.
     
  7. Tino

    Tino Senior Member

    Er zal niet veel prut in zitten en zit gewoon nog een filter tussen zal niet zo snel iets gebeuren
     
  8. Steerclear

    Steerclear Senior Member

    Na verloop van tijd zal er altijd een soort van residu in de tank komen. Door condensvorming in de tank bij het wegzetten met niet-volle tank zal er zeker vocht in de brandstof komen en ook door toevoegingen van Methanol (5% bij de huidige moderne benzines, en Methanol is Hygroscopisch) kunnen er na verloop van tijd vervuilingen in de tank ontstaan. Ook bij tanken in het buitenland is vervuiling niet altijd uitgesloten(denk aan zuidelijke landen waar de Brandstofdiscipline niet altijd erg nauw wordt genomen) Echter: deze problemen zullen bij normaal gebruik pas na enkele jaren gaan optreden en dan inderdaad alleen bij het volledig leeg-rijden van de tank. Ieder jaar een reinigingsadditief in de tank doen zal een hoop problemen kunnen voorkomen.
     
  9. EdK

    EdK Forumguru

    Oehoe wat voor problemen ??
    Brandstof filter houd die bende juist tegen
    En als de aanzuigbuis van de brandstofpomp op goede manier is gebouwd en gemonteerd dan zal die nooit uit het diepste punt van tank zuigen maar altijd een bepaalde afstand van bodem zodat in principe die bagger niet opgezogen word.
    En wat er dan toch nog word opgezogen aan zwevend vuil moet dus door een brandstoffilter eruit gefilterd worden, dat is zijn taak in de wagen namelijk
     
    CDK vindt dit leuk.
  10. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Zie #123 - volgens mij ging het hier over nogal (of zelfs nagel-) nieuwe auto's. Dan is het hele probleem dus sowieso nog niet aan de orde.
     
  11. Steerclear

    Steerclear Senior Member

  12. cvegreen

    cvegreen Forumguru

    Niet gelijk ik in mijn jonge jaren, met mijn toen nieuwe wagen (1 maand in bezit) had er eentje voor mij op de baan gekomen en ik heb alles in het werk moeten stellen om een ongeval te voorkomen, Ik met mijn heefhoofd toen heb ik dienen kwibus in de graskant gedreven, en ik toen door gereden. Nu zou ik het heel anders aanpakken natuurlijk.
     
  13. internetboarder

    internetboarder Forumguru Donateur

    Gister weer is getankt , 550 km met 30 ltr . Een goede 1 op 18 . Dat ziet er al beter uit voor ons . Nu de o2c kapot is heb ik er eindelijk een hele tank op gereden . Nu geloof ik dat als je beter je best doet wel 1 op 20 kan halen , wel moet je dan niet zo vaak ik de fille staan ;)
     
  14. Steerclear

    Steerclear Senior Member


    Juist in de file kan de Citigo spectaculair zuinig zijn! Ik leer het je graag, zonder hinder, zonder gevaar en irritatie van anderen.
     
  15. internetboarder

    internetboarder Forumguru Donateur

    OK stearclear alleen heeft onze citigo geen boardcomp. zal het wel knap vinden als je telkens moet stoppen en optrekken, ok ik snap dat je een groter gat voor je kan laten vallen en zo een beetje spelen met je gas en koppeling en uitrollen, maar dan schieten telkens van die wispelturige automobilisten voor je die van baan verwisselen. ik zou zeggen geef een paar tips , ben eigenlijk ook wel benieuwt of je nou juist heel snel moet schakelen of gewoon rustig (ik bedoel daarmee de beweging van je versnellingspook en koppeling) lijkt mij snel alleen is dat niet zo goed voor je bak.
     
  16. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Dat is ook mijn ervaring (met mijn Fabia) Het lukt mij niet altijd, maar meestal zie ik, zeker op de zelfde trajecten (woon-werk) de verbruiksmeter gunstiger uitkomen dan dat ik met max toegestande snelheid door kan rijden. Zeker op dit soort kortere ritten die (zonder file 25 min, die dan uitloopt tot zo'n 3 kwartier)
     
  17. lovely305

    lovely305 Forumguru

    Ik heb de afgelopen week juist extreem veel files gehad en maar 680 km kunnen rijden op 1 volle tank. Normaal tussen de 750 en 790. Zeer teleurstellend.
     
  18. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Ik denk dat het ook een beetje per file verschilt, als je vooral veel stilstaat in de file, en het verkeer erg onrustig is (veel veranderingen van rijstrook, en af en toe stevig moeten remmen doordat er weer iemand in een (te) kleine ruimte is voorgedrongen, dan helpt er niet zoveel. Je kunt alleen net ietsje rustiger optrekken, ver vooruit kijken en wat eerder er snelheid uithalen enz.

    Afgelopen week was voor mij ook rampzalig, qua absoluut brandstofverbruik: door afgesloten bruggen/wegen weinig alternatieven voor woon/werk route, veel ongelukken en files, en daardoor soms flink om moeten rijden om niet echt muurvast in de file te komen. (sommige ritten 30% meer km's gemaakt dan korste route, maar wel redelijk aantal km's per liter gemaakt)
     
  19. turboturbo

    turboturbo Forumguru

    Klopt; het lukt me dus niet altijd.
    Afgelopen weekend 40 min extra in de file gestaan voor die ongelukken op de A6/A1 en ik kwam met 1:12,9 gemiddeld thuis, uiteindelijk.... Dat stond erg veel stil. Ook had ik begin stuk voor die file continue 140km/u gereden (doe ik af en toe op de A6 - om de motor wakker te houden) dus ook rijdend kwam ik al niet boven de 1:13,5 uit.
     
  20. MarcW

    MarcW Senior Member

    Momenteel 1 op 18,56. Gaat de goede kant op zo. :D
     

Deel deze pagina