Brandstofmeter

Sparkie

Forumguru
Misschien als ik ooit een jerrycan meeneem durf ik wel tot het uiterste te gaan
Ik heb ergens eens gelezen dat het echt slecht is voor je motor om je tank helemaal leeg te rijden. Zoals TurboTurbo ook al hiervoor schreef is de kans dat achtergebleven prut van je benzinetank je motor beschadigt aanwezig en als je diesel rijdt je helemaal uit moet kijken, omdat de kans bestaat dat je motor helemaal niet meer start en ontlucht moet worden.
 

MarcW

Senior Member
Vandaag voor het eerst getankt met de Citigo. Had wel mooi 594 km gereden dus dat kan alleen maar beter worden.Even vlug gerekend 1 op 18. Kijken of we de 2e tank weer verder komen :D
 

Tino

Senior Member
Er zal niet veel prut in zitten en zit gewoon nog een filter tussen zal niet zo snel iets gebeuren
 

Steerclear

Senior Member
Na verloop van tijd zal er altijd een soort van residu in de tank komen. Door condensvorming in de tank bij het wegzetten met niet-volle tank zal er zeker vocht in de brandstof komen en ook door toevoegingen van Methanol (5% bij de huidige moderne benzines, en Methanol is Hygroscopisch) kunnen er na verloop van tijd vervuilingen in de tank ontstaan. Ook bij tanken in het buitenland is vervuiling niet altijd uitgesloten(denk aan zuidelijke landen waar de Brandstofdiscipline niet altijd erg nauw wordt genomen) Echter: deze problemen zullen bij normaal gebruik pas na enkele jaren gaan optreden en dan inderdaad alleen bij het volledig leeg-rijden van de tank. Ieder jaar een reinigingsadditief in de tank doen zal een hoop problemen kunnen voorkomen.
 

EdK

Forumguru
Oehoe wat voor problemen ??
Brandstof filter houd die bende juist tegen
En als de aanzuigbuis van de brandstofpomp op goede manier is gebouwd en gemonteerd dan zal die nooit uit het diepste punt van tank zuigen maar altijd een bepaalde afstand van bodem zodat in principe die bagger niet opgezogen word.
En wat er dan toch nog word opgezogen aan zwevend vuil moet dus door een brandstoffilter eruit gefilterd worden, dat is zijn taak in de wagen namelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Zie #123 - volgens mij ging het hier over nogal (of zelfs nagel-) nieuwe auto's. Dan is het hele probleem dus sowieso nog niet aan de orde.
 

cvegreen

Forumguru
Of: Notoire linksrijders aan de kant laten gaan zonder bumperkleven, met alleen non-verbale, non agressieve acties. Het is zo'n leuk spel.

Niet gelijk ik in mijn jonge jaren, met mijn toen nieuwe wagen (1 maand in bezit) had er eentje voor mij op de baan gekomen en ik heb alles in het werk moeten stellen om een ongeval te voorkomen, Ik met mijn heefhoofd toen heb ik dienen kwibus in de graskant gedreven, en ik toen door gereden. Nu zou ik het heel anders aanpakken natuurlijk.
 
Gister weer is getankt , 550 km met 30 ltr . Een goede 1 op 18 . Dat ziet er al beter uit voor ons . Nu de o2c kapot is heb ik er eindelijk een hele tank op gereden . Nu geloof ik dat als je beter je best doet wel 1 op 20 kan halen , wel moet je dan niet zo vaak ik de fille staan ;)
 

Steerclear

Senior Member
Gister weer is getankt , 550 km met 30 ltr . Een goede 1 op 18 . Dat ziet er al beter uit voor ons . Nu de o2c kapot is heb ik er eindelijk een hele tank op gereden . Nu geloof ik dat als je beter je best doet wel 1 op 20 kan halen , wel moet je dan niet zo vaak ik de fille staan ;)


Juist in de file kan de Citigo spectaculair zuinig zijn! Ik leer het je graag, zonder hinder, zonder gevaar en irritatie van anderen.
 
OK stearclear alleen heeft onze citigo geen boardcomp. zal het wel knap vinden als je telkens moet stoppen en optrekken, ok ik snap dat je een groter gat voor je kan laten vallen en zo een beetje spelen met je gas en koppeling en uitrollen, maar dan schieten telkens van die wispelturige automobilisten voor je die van baan verwisselen. ik zou zeggen geef een paar tips , ben eigenlijk ook wel benieuwt of je nou juist heel snel moet schakelen of gewoon rustig (ik bedoel daarmee de beweging van je versnellingspook en koppeling) lijkt mij snel alleen is dat niet zo goed voor je bak.
 

turboturbo

Forumguru
Juist in de file kan de Citigo spectaculair zuinig zijn!
Dat is ook mijn ervaring (met mijn Fabia) Het lukt mij niet altijd, maar meestal zie ik, zeker op de zelfde trajecten (woon-werk) de verbruiksmeter gunstiger uitkomen dan dat ik met max toegestande snelheid door kan rijden. Zeker op dit soort kortere ritten die (zonder file 25 min, die dan uitloopt tot zo'n 3 kwartier)
 

lovely305

Forumguru
Ik heb de afgelopen week juist extreem veel files gehad en maar 680 km kunnen rijden op 1 volle tank. Normaal tussen de 750 en 790. Zeer teleurstellend.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het ook een beetje per file verschilt, als je vooral veel stilstaat in de file, en het verkeer erg onrustig is (veel veranderingen van rijstrook, en af en toe stevig moeten remmen doordat er weer iemand in een (te) kleine ruimte is voorgedrongen, dan helpt er niet zoveel. Je kunt alleen net ietsje rustiger optrekken, ver vooruit kijken en wat eerder er snelheid uithalen enz.

Afgelopen week was voor mij ook rampzalig, qua absoluut brandstofverbruik: door afgesloten bruggen/wegen weinig alternatieven voor woon/werk route, veel ongelukken en files, en daardoor soms flink om moeten rijden om niet echt muurvast in de file te komen. (sommige ritten 30% meer km's gemaakt dan korste route, maar wel redelijk aantal km's per liter gemaakt)
 

turboturbo

Forumguru
Klopt; het lukt me dus niet altijd.
Afgelopen weekend 40 min extra in de file gestaan voor die ongelukken op de A6/A1 en ik kwam met 1:12,9 gemiddeld thuis, uiteindelijk.... Dat stond erg veel stil. Ook had ik begin stuk voor die file continue 140km/u gereden (doe ik af en toe op de A6 - om de motor wakker te houden) dus ook rijdend kwam ik al niet boven de 1:13,5 uit.
 
Bovenaan Onderaan