Blauwe lampjes naast Xenon

Octavia_II

Actief lid
Hoi !Skoda!,

graag gedaan ! :aangenaam:



Hoi van inkel,

klopt, als je 2 weerstanden in serie zet verhoog je de weerstand, maar het ogenomen vermogen wordt minder !!

Zal het uitleggen :regels:

Volgens de formule U = I * R wordt de stroom gehalveerd als de weerstand verdubbeld (want de spanning blijft gelijk!).

Als je dan weet dat P(vermogen) = U * I dan betekend het dus dat het vermogen halveert (omdat de stroom halveert en de spanning blijft gelijk)

Dus om het vermogen te vergroten (we moeten naar 5 watt) kun je met de formule P = U * I heel eenvoudig zien dat de stroom omhoog moet (want de spanning kun je niet veranderen).

Als je deze wetenschap gebruikt op de formule U = I * R (en je weet dat de spanning niet te veranderen is, dan moet de weerstand omlaag (want de stroom moet omhoog!).

De waarde van een weerstand (in dit geval de led met ingebouwde weerstand) kun je alleen verlagen door een weerstand parralel te monteren (en NIET in serie!).

Dus als je een extra weerstand in serie monteert verminder je het opgenomen vermogen.

Snappie? ;)

Groetjes,

Charlie
 

van inkel

Forumguru
Dank je voor de uitleg, 't begint weer te dagen. Ik ben ook maar een fietsenmaker van huis uit (werktuigbouwer).
 
Allemaal leuk die berekeningen, maar als iemand nu eens die weerstand met leds inbouwd kan ik het tenminste een keer zien.
Normaal koop ik iets gewoon, maar ik ben een beetje aan het minderen :D en wil alleen nog iets kopen wat werkt.

Dus wie voelt zich geroepen om ons eens te laten zien hoe het er uit ziet en of het fatsoenlijk werkt.
 

___JC___

Forumguru
Allemaal leuk die berekeningen, maar als iemand nu eens die weerstand met leds inbouwd kan ik het tenminste een keer zien.
Normaal koop ik iets gewoon, maar ik ben een beetje aan het minderen :D en wil alleen nog iets kopen wat werkt.

Dus wie voelt zich geroepen om ons eens te laten zien hoe het er uit ziet en of het fatsoenlijk werkt.

Ik sluit me hier bij aan. De ohms en watten vliegen om je oren hier maar ik wil gewoon wit licht.
:)
 

Octavia_II

Actief lid
oke, oke EdRaT en ___JC___.

Heb eens ff wat ge-google, ge-rekend, ge-mailed, ge-telefoneerd, etc.....

Heb nu een adresje gevonden waar ik plug and play (of pray) led's kan kopen welke direkt geschikt zijn voor de O2.
(Dus zonder gedoe met extra weerstanden !!)

Zal de resultaten van mijn ge-...... hier bekend maken.
(kijken of ik de theorie ook in de praktijk te brengen is met al die ohm's en wattuh :crazy:)

Voordat je nou direkt super enthousiast wordt, moet ik je wel waarschuwen ze zijn NIET goedkoop! (+/- €20,- en ben ff vergeten te vragen of dit nou per paar of los is :blush:)

Nou ja we zien morgen wel......

Groetjes,

Charlie
 
Hey Charlie,

Nu maak je me toch echt nieuwsgierig......

Een setje H1 van Philips zijn ook al een euro of 30 per set, dus die prijs valt nogal mee!

Wacht je bericht vol belangstelling af! ;)
 
Zou best iets kunnen zijn. 5000K i.p.v. de 4000K Philips vision plus c.q. Philips Blue Vision is toch wel een verschil!
 
Ik zie maar weinig (zeg maar geen) verschil tussen de orginele blauwe lampjes en de Philips BlueVision.
Behalve dan dat ik weer een paar euro lichter ben..........
 

___JC___

Forumguru
Ik zie maar weinig (zeg maar geen) verschil tussen de orginele blauwe lampjes en de Philips BlueVision.
Behalve dan dat ik weer een paar euro lichter ben..........

Dat kan kloppen want de originele lampjes ZIJN Philips Bluevision....
 

___JC___

Forumguru
oke, oke EdRaT en ___JC___.

Heb eens ff wat ge-google, ge-rekend, ge-mailed, ge-telefoneerd, etc.....

Heb nu een adresje gevonden waar ik plug and play (of pray) led's kan kopen welke direkt geschikt zijn voor de O2.
(Dus zonder gedoe met extra weerstanden !!)

Zal de resultaten van mijn ge-...... hier bekend maken.
(kijken of ik de theorie ook in de praktijk te brengen is met al die ohm's en wattuh :crazy:)

Voordat je nou direkt super enthousiast wordt, moet ik je wel waarschuwen ze zijn NIET goedkoop! (+/- €20,- en ben ff vergeten te vragen of dit nou per paar of los is :blush:)

Nou ja we zien morgen wel......

Groetjes,

Charlie


Vertel, vertel, vertel !!
 
Op het Duite Octavia-forum zijn ze overigens redelijk lyrisch over de OSRAM Night Breaker.

Ik weet niet of die in Nederland verkrijgbaar zijn, maar in elk geval wel in Duitsland.
 

Tallguy

Forumguru
beetje :ot: maar welke schroefjes moet ik precies hebben voor het stellen van het groot licht? Mijn rechterlamp blijkt nl te laag te staan...heb het zelden aan vandaar dat ik er nu pas achter kom. Ding schijnt 10mtr verder op de weg ipv recht vooruit.

Iemand een plaatje ervan?
 
Bovenaan Onderaan