Blauwe lampjes naast Xenon

hgoor

Lid
Begrijp echt het probleem van dit draadje niet: er zijn amper omstandigheden waarin je de stadslichten gebruikt. Hooguit in combi met grootlicht ofzo :ahum:
 

joergarms

Senior Member
Begrijp echt het probleem van dit draadje niet: er zijn amper omstandigheden waarin je de stadslichten gebruikt. Hooguit in combi met grootlicht ofzo :ahum:

Stadslicht oftewel parkeerlicht brandt altijd als je dimlicht/ grootlicht inschakeld.

Voor de duidelijkheid, het zijn de kleine 5 wattlampjes!!
Verder heb je nog gedimd grootlicht aka dimlicht
En gewoon grootlicht.
Dan heb je nog de parkeerfunctie, ook daarbij brandt alleen je stadslicht.
 

___JC___

Forumguru
Het is geel licht naast je xenon. Het ziet er nogal raar uit dus. Maar das puur mijn mening. Ik ken ook geen andere auto waarbij je dit hebt. Of alles is xenon of alles is gewoon halogeen.
 

Ralph

Lid
Lekker irritant dan.......
Ik denk dan gelijk weer.....daar heb je weer zo'n aftermarket setje die illegaal veel licht geeft en dan ook nog eens niet goed afgesteld staat.

Van mij mag de politie hier hard tegen op treden, levensgevaarlijk!!!!!!
 
Ik zit er alleen een beetje mee om die weerstand er tussen te zetten.
Ik ben zo'n prei dat ik hem straks weer tussen de verkeerde kabel zet :D.
Ik wacht dus even totdat iemand van jullie het geprobeerd heeft.
 

Olaf

Lid
Als je kijkt naar de unit zelf, dan zie je al dat het geen ene moer uithaalt welk lampje je gaat plaatsen.
Het kunststof zelf is anders dan de lens voor de Xenon lamp.

Ergo, we zullen er mee moeten leren leven.
Inmiddels wel de richtingaanwijzers (laten) vervangen en dat ziet er al wat beter uit.
 

Olaf

Lid
In geel licht inderdaad niet maar wel als je kijkt naar de richtingaanwijzer.
Waar deze eerst duidelijk oranje was is ie nu niet meer zichtbaar totdat je ze aan doet.
 

VEEJAY

Forumguru
Ja bij mij als je de knipperlichten aandoet neigen ze meer naar rood dan naar geel.

Ik vind het verder prima.
 

dmfow

Lid
xenon stadslichten lijkt me ook een heel vreemd geval.

Ik zal mijn electrotechniek weer eens bijspijkeren en de boeken tevoorschijn halen, misschien kan ik daar de formule vinden voor het berekenen van de weerstand.
Dat moet toch wel te doen zijn lijkt me.

p=U maal I
Waar P het wattage is U de spanning en I de stroom

R maal I = U

Waar R de weerstand I de stroom en U de spanning

Dus als het huidige lampje 5 watt is dan is dat dus

5=12*I I=0.41

De weerstand word dan 12=0.41*R
R=29 Ohm ( dus dat word een standaard 30 Ohm weerstandje)
Let wel op dat het weerstandje voldoende vermogen kan handelen.
 

!Škoda!

Actief lid
p=U maal I
......
Let wel op dat het weerstandje voldoende vermogen kan handelen.
Er zit een kleine fout in je aannames voor je berekening:
De spanning bij een lopende motor is zo'n 14 V
Hierdoor zal bij een 30 Ohm weerstand het opgenomen vermogen naar 6.5 W gaan.
De weerstand derhalve :
Minimal 7 W dus..., beter een weerstand van 10W (of meer) . (tegen het maximum van een weerstand aan veranderen de charakteristieken, en als je hem continu hoog belast is de levensduur aanzienlijk korter.)
 

Octavia_II

Actief lid
Heren,

hoe de weerstand geschakeld moet worden hangt af van het type led welke je gebruikt !!

Ervanuit gaande dat je een led gebruikt welke direkt in de stadslicht houder geplaatst kan worden (in 99% van de gevallen) dan heeft deze al een interne weerstand om de stroom door de diode te begrenzen. Je moet dus een extra last simuleren (met een extra weerstand) om de computer te laten denken dat er een 5 Watt lamp (belasting) aan hangt.

Om een extra last te maken moet je de stroom (voertuigspanning verhogen kan niet ;) verhogen.

Dit doe je door de weerstand "over" de lamp te monteren !! (dus tussen de + en de -) en NIET in serie !!!

Standaard leds welke je kunt kopen hebben ongeveer een vermogen van 0,24 Watt

Wat je dus nog moet doen is (5 - 0.24) 4.76 watt simuleren.
U = I * R als je deelt door R krijg je dat I = U/R
P = U * I als je hierin I vervangt door U/R krijg je dus
P = (U*U) / R nu vermenigvuldigen met R levert op:
R * P = U * U delen door P levert op:
R = (U * U) / P gaan we nu de gegevens invullen:
R = (14.4 * 14.4) / 4.76 = 43.5 Ohm

Daar deze niet te krijgen is, is een goed alternatief 39 Ohm.
(Dit is geen probleem, want dit is ongeveer de waarde die uit de berekening komt als je met 13.5 volt gaat rekenen.)

De weerstand zelf moet zelf een bepaalde warmte (vermogen) af kunnen voeren anders gaat deze kapot (verbrand).
De weerstand moet dus:
P = (U*U) / R (zie hierboven)
P = (14.4 * 14.4)/39 = 5.3 watt kunnen "dissiperen" (zoals dat officieel heet).

Omdat aangeraden wordt tot 60% van het vermogen van een weerstand te gaan kom je tot de volgende weerstand:

Per lamp heb je dus een weerstand nodig van 39 Ohm welke minimaal 10 Watt kan dissiperen.

Met vriendelijke groeten,

Charlie

Ps. natuurlijk sta ik achter mijn berekening, maar ik neem natuurlijk geen enkel risico en meld hierbij dat ik geen enkele verantwoording zal dragen voor welke schade dan ook welke (in)direct voortvloeit uit het gebruiken van mijn berekening :regels:
 

van inkel

Forumguru
Heren,

Dit doe je door de weerstand "over" de lamp te monteren !! (dus tussen de + en de -) en NIET in serie !!!

Ik heb vroeger op school geleerd dat als de weerstand verhoogt moest worden je de weerstanden in serie moest zetten.
Twee weerstanden van 10 ohm parralel hadden samen een weerstand van 2,5 of 5 ohm (is al lang geleden) en twee weerstanden van 10 ohm in serie samen een weerstand van 20 ohm.
 

!Škoda!

Actief lid
Heren,

hoe de weerstand geschakeld moet worden hangt af van het type led welke je gebruikt !!

Ervanuit gaande dat je een led gebruikt welke direkt in de stadslicht houder geplaatst kan worden (in 99% van de gevallen) dan heeft deze al een interne weerstand om de stroom door de diode te begrenzen. Je moet dus een extra last simuleren (met een extra weerstand) om de computer te laten denken dat er een 5 Watt lamp (belasting) aan hangt.

Om een extra last te maken moet je de stroom (voertuigspanning verhogen kan niet ;) verhogen.

Dit doe je door de weerstand "over" de lamp te monteren !! (dus tussen de + en de -) en NIET in serie !!!

Standaard leds welke je kunt kopen hebben ongeveer een vermogen van 0,24 Watt

Wat je dus nog moet doen is (5 - 0.24) 4.76 watt simuleren.
U = I * R als je deelt door R krijg je dat I = U/R
P = U * I als je hierin I vervangt door U/R krijg je dus
P = (U*U) / R nu vermenigvuldigen met R levert op:
R * P = U * U delen door P levert op:
R = (U * U) / P gaan we nu de gegevens invullen:
R = (14.4 * 14.4) / 4.76 = 43.5 Ohm

Daar deze niet te krijgen is, is een goed alternatief 39 Ohm.
(Dit is geen probleem, want dit is ongeveer de waarde die uit de berekening komt als je met 13.5 volt gaat rekenen.)

De weerstand zelf moet zelf een bepaalde warmte (vermogen) af kunnen voeren anders gaat deze kapot (verbrand).
De weerstand moet dus:
P = (U*U) / R (zie hierboven)
P = (14.4 * 14.4)/39 = 5.3 watt kunnen "dissiperen" (zoals dat officieel heet).

Omdat aangeraden wordt tot 60% van het vermogen van een weerstand te gaan kom je tot de volgende weerstand:

Per lamp heb je dus een weerstand nodig van 39 Ohm welke minimaal 10 Watt kan dissiperen.

Met vriendelijke groeten,

Charlie

Ps. natuurlijk sta ik achter mijn berekening, maar ik neem natuurlijk geen enkel risico en meld hierbij dat ik geen enkele verantwoording zal dragen voor welke schade dan ook welke (in)direct voortvloeit uit het gebruiken van mijn berekening

D'r was eens een kok die stond te fluitn want hij wist niet waar de klepel hing (ik dus :( )
Bovenstaande sluit ik me (bij nader inzien) bij aan, met name de seriele kant (niet dat er op de andere manier iets fout gegaan was, alleen zou de LED niet gaan branden :). het ledje zou niet voldoende spanning meer over hebben om te kunnen branden omdat serieel wordt de spanning naar rato van de weerstand verdeeld, hierdoor zou er ongeveer 12+ volt over de weerstand vallen, en de rest over de , niet oplichtende, LED. Parallel is het de stroom die verdeeld wordt waarbij de spanning gelijk blijft. Stom van me :blush: )

Bedankt voor de les :530:
 
Bovenaan Onderaan