Adaptieve cruise controle

Canon-Eye

Forumguru
je wil uiteraard niet harder dan de ingestelde snelheid dus moet hij bijremmen. Dat zal een normale CC ook doen.
Dat zal een normale (niet-adaptieve) cruisecontrol niet doen, althans niet in alle versies die ik sinds midden jaren '80 zeer intensief heb gebruikt. Mijn Leon heb ik nog maar kort dus die heb ik op dit specifieke puntje nog niet echt kunnen testen bij gebrek aan een voldoende steile/lange afdaling, maar mijn voorlopige indruk is toch dat de CC het laat bij gas los en niet overgaat tot het activeren van de rem. Staat trouwens ook niets over in het instruktieboek (inderdaad met een k, zo heet dat in 2017 nog bij Seat).
 

Rallye

Forumguru
Een gewone CC remt inderdaad niet, zo is ook mijn ervaring. Die laat alleen gas los. Remmen is typisch voor de ACC.
 

VanRoyal

Forumguru
Mijn Mazda 6 bleef in tunnels toch altijd netjes de ingestelde snelheid rijden, maar misschien gewoon door afremmen op de motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Mazda 6 bleef in tunnels toch altijd netjes de ingestelde snelheid rijden, maar misschien gewoon door afremmen op de motor.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe steil en hoe lang de tunnelhelling is in relatie tot de "tegenwerking" die de motor maximaal kan leveren door de compressie.

Tijdens onze trip (in 2013) naar de Noordkaap met de F2c Greenline kwamen we door diverse fjordentunnels die tot zo'n 800 meter onder de zeespiegel afdalen. De oude vuistregel dat je moet afdalen in dezelfde versnelling als waarin je de helling zou beklimmen gaat voor die kleine turbodieseltjes totaal niet op: waar de Fabia op z'n gemak in de 4e versnelling 6 kilometer continu naar boven knorde, kon ik dezelfde hellingen (6 tot 8%) zelfs in de 3e niet afdalen zonder met enige regelmaat kort maar stevig bij te moeten remmen. Hij liep dwars door die 3e heen, maar ik had ook geen zin om in de 2e af te dalen want dan gaat zo'n tunnel wel heel erg lang duren...
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
In de diverse tunnels in Nederland die ik regelmatig rijdt houdt m'n Octavia met gewone CC ook netjes de ingestelde snelheid vast, maar dat is inderdaad afremmen op de motor. Als ik zonder CC rijdt en het gas loslaat doet ie dat ook. Dat geldt zowel voor mijn huidige O3 als de O2 daarvoor, en ook voor m'n Zafira daarvoor. Bij steilere hellingen (voor mij bekend voorbeeld, de Wiener Aussenring, en erg lange afdaling met een maximum snelheid van 80 km/u en heel veel camera's) loopt de snelheid wel op. Bij m'n Mondeo nog veel langer geleden liep daar trouwens de snelheid niet te veel op, kennelijk meer compressie in die oude motor.

Overigens, off-topic, maar is 800 meter onder de zeespiegel niet wat overdreven, volgens wikipedia is de diepste tunnel ter wereld de Eiksundtunnel, in Noorwegen, met 287 meter als diepste punt. Wel gaaf trouwens, een Noordkaap trip, staat bij ons ook hoog op de verlanglijst, als de kinderen niet meer meegaan op vakantie (paar jaar nog)
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Mijn andere auto, Mercedes A met CVT bak remt bij afdalen altijd af met en zonder cc aan. Deze auto vindt het niet logisch dat als het gas losgelaten wordt dat de snelheid toe neemt. Ben hier altijd zeer tevreden over geweest. @VanRoyal ik gebruik op de snelweg en 80km wegen vaak ECO maar ook andere standen. Bij ECO gaat de acc rustiger terug naar zijn ingestelde snelheid en loopt lang uit als je het gas loslaat. In de stad vind ik juist het niet remmen op de motor vervelend. Daar staat hij op Normaal. Sport gebruik ik soms voor de lol maar merk dat de vering dan wel erg stug wordt. Comfort is hetzelfde als ECO met het verschil dat hij wel op de motor afremt. Omdat de ACC een hulpmiddel is geef ik ook regelmatig gas bij of schakel mn ACC even uit. Individual kan je natuurlijk helemaal zelf instellen. Bijv sportstand met uitloop zonder remmen op de motor.
 

Rallye

Forumguru
@RonaldSkodiaq Remt die A op de motor (bijvoorbeeld door de CVT een andere overbrenging te laten kiezen) of echt met de remmen? Dat laatste zou het een soort tussenvorm tussen CC en ACC maken....
 

RonaldSkodiaq

Donateur
De Mercedes niet omdat de CVT erg hard op de motor kan remmen. Dit geldt niet voor een normale automaat zoals in de Kodiaq.
 

Snorremans

Senior Member
Met een caravan achter de auto is de adaptieve cruisecontrol heerlijk rijden! Instellen op 100 km/u, afstand voorligger instellen en je hoeft alleen nog maar te sturen en hoogst zelden gas te geven/remmen. Omdat de snelheid beperkt is komen er ook niet steeds inhalers voor je rijden zodat de afstand weer wordt vergroot. Bij sterk afremmen gaat het remlicht branden (zie het schijnsel op de caravan in mijn spiegel). Bij weinig afremmen remt de auto op de motor. Ga je op de Duitse autobahn een stuk baustelle in dan hoef je (als je voorganger zich aan de snelheid houdt) niets te doen. Je remt dan automatisch tot 80 - 85 km/u en na de baustelle verhoogt de snelheid automatisch weer naar 100 km/u. Ik ben er erg tevreden over. Zonder caravan als de snelheden hoger liggen is het gebruik minder comfortabel. Je hebt dan sneller de neiging "het gat" te willen dichtrijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zonder caravan als de snelheden hoger liggen is het gebruik minder comfortabel. Je hebt dan sneller de neiging "het gat" te willen dichtrijden.
Laat ik nou een procent of 90-95 van mijn kms op jaarbasis zonder caravan of andere aanhanger rijden. Ik hou die voorligger zelf wel in de gaten...
 
Laatst bewerkt:
Laat ik nou een procent of 90-95 van mijn kms op jaarbasis zonder caravan of andere aanhanger rijden. Ik hou die voorligger zelf wel in de gaten...

Zelfstandig bumperkleven is altijd makkelijker (https://boetes.nl/bumperkleven ) en zoals hierboven keurig uitgerekend, is elke afstand korter dan de ACC aanhoudt, gevaarlijk en boetewaardig. (Behalve voor de gemiddelde supercoureur op de NL snelwegen natuurlijk)
 

Canon-Eye

Forumguru
En waarop baseer je het idee dat ik minder afstand hou als ik het zelf doe? :pieker:

Dat is namelijk niet het geval. Ik hou van nature ruim afstand en de hectometerpaaltjes zijn daarbij een grote steun.
Maar in tegenstelling tot de ACC kan ik wél verder vooruit kijken dan de onmiddellijke voorligger en dus anticiperen op de te verwachten situatie. Dat vind ik nou rustgevend en comfortabel rijden...
 

maik1

Forumguru
Ja maar Gummybeer, iedereen moet wel heel goed weten dat Canon-Eye zelf de beste keuze heeft gemaakt met een normale ouderwetse CC, dat ACC is echt helemaal niets! Gelukkig vertelt hij het wel 20x in dit topic over ACC... :cheer:
 

Canon-Eye

Forumguru
Compenseert al die lofzangen door de mensen die hun keuze voor een ACC blijkbaar dringend moeten rationaliseren.
"Tegengas" heet dat... :D
 

maik1

Forumguru
Tegengas? Ik denk niet dat de (meeste) ACC gebruikers onder de indruk zijn van de ervaringen van iemand die er geen langdurige ervaring mee heeft. De meeste tevreden gebruikers hier hebben echter wel langdurige ervaring met beide systemen. Ik ben ook zo’n rationaliserende fundamentalist trouwens, en ik heb auto’s met beide systemen.
 
Bovenaan Onderaan