Adaptieve cruise controle

maik1

Forumguru
....

@Maik 1: Okay, dank daarvoor. Het lastige is dat je bij die updates nooit precies te horen krijgt wat er allemal in zit. Heb jij ook de ACC en heb je daarna deze ook gebruikt op minimale afstand? Zo ja, helemaal geen verandering gemerkt?

Ik gebruik mijn ACC altijd op de kortste afstand. Afgelopen 2 weken 2500km snelweg gereden met bijna alleen maar ACC aan en bij mij is de afstand tussen mijn voorganger nog hetzelfde als voor de update van 6 juni. Het kan dat de vermeende ACC update pas na deze datum is uitgerold natuurlijk.
 

Bakkertje

Forumguru
@Tom3456 Bij mij werkt het zo dat de afstand naarmate de snelheid hoger wordt ook groter wordt. De minimale afstand is bij mij zo'n 2 seconden ten opzichte van je voorligger. Op de snelweg is dat inderdaad ruim genoeg om de gemiddelde BMW/Audi/bestel bus de indruk te geven dat je er tussen past..
Binnen de bebouwde kom vind ik de afstand persoonlijk zelfs aan de korte kant en stel ik de afstand vaak groter in ..
 

Tom3456

Nieuw lid
@Bakkertje: Ja, die ervaring heb ik ook! Maar vooral op de snelweg bij - pak 'm beet 110, 120 - vind ik de minimale afstand echt te ruim. Met als gevolg dat er allerlei mensen tussenpiepen en je gedwongen wordt bij een volgende poging gas bij te geven om de voorligger voldoende dicht te naderen en te kunnen inhalen.

@maik1: Jij geeft dus aan geen verschil te hebben gemerkt na de update. Heel fijn! Rayzman heeft de echter stellige indruk van wel. Eigenlijk zou Skoda (dealer of Skoda nederland) toch gewoon een antwoord moeten kunnen geven op deze vraag. Dat heb ik dus geprobeerd, zonder resultaat...

Mijn postbus blijft open voor verdere reacties...en veel dank daarvoor!
 
Ik rijd al jaren met ACC van VAG, mijn ervaring is juist dat ik er van geleerd heb dat veel mensen veel te weinig afstand houden. 2 seconden is inderdaad ruimer dan de meeste mensen doen, maar een minimaal veilige afstand.

Vind het ook totaal niet boeiend dat er mensen tussen piepen, scheelt op een rit van 1,5 uur minder dan een minuut en ik laat de auto lekker zelf rijden... Als ze hem ertussen willen zetten, zullen ze wel iets moeten compenseren, heb daar verder geen last van :)
 

Bakkertje

Forumguru
@Gummybeer helemaal eens!
Wat ik dan wel storend vind is dat hij pas vrij laat gaat afremmen als een auto van rechts naar links komt, zelf anticipeer je op een dergelijk moment beter dan het systeem, maar goed dat is eigenlijk ook het enige wat ik als minpunt kan melden.

Op maximale ACC snelheid (bij mij 160) is de afstand al helemaal groot, maar dat is ook meer dan terecht.
Vorige week terug van vakantie met de caravan en dan gaat de afstand nog een stapje (of 2) groter..
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik wil geen auto meer zonder ACC (mis het enorm op mijn voorloper momenteel), maar er zijn 3 punten waar ACC niet goed werkt:

1) Een stilstaande auto (bv bij verkeerslichten), die niet hebben afgeremd, maar echt al stil stonden, r rijd de ACC doorheen...

2) optrekken nadat afslaand verkeer (met name naar rechts) voor je de weg af is duurt erg lang (geef dan meestal gas bij)

3) late reactie bij invoegend verkeer vlak voor je, helemaal als hij net aan het optrekken is.

1) een 3) is bij mij een tweede natuur geworden om op te reageren...
 

Rallye

Forumguru
@Gummybeer In principe deel ik je mening, maar 1) mag je niet onder “niet goed werken” scharen. Het reageren op stilstaand verkeer is namelijk geen ACC-functie. En wat niet wordt beloofd kun je ook niet onder “niet goed werken” scharen. Wellicht zou het wel een goede (misschien zelfs logische) uitbreiding van het systeem zijn.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben zeer tevreden met de niet-adaptieve CC op de Leon, al moest ik wel even wennen aan het aparte hendeltje (zit soms nog wel eens aan de verkeerde te morrelen). De nauwkeurigere instelmogelijkheden daarvan t.o.v. de voorganger zijn prettig, en vooral het feit dat ik alles gewoon helemaal zelf kan (moet) regelen spreekt mij zeer aan. Ik hou er al niet zo van als anderen dingen voor mij beslissen waar ik zelf andere keuzes zou maken en al helemáál niet als dat door een apparaat gebeurt. Dat beetje zelfbeschikking en zelfwerkzaamheid houdt mij beter bij de les.
Ik hoop dus nog heel lang met deze Leon te doen... :pardon:
 

coolrunnings

Actief lid
Ik zou niet meer zonder ACC willen.
Rijdt er weer zo'n nitwit voor je die z'n snelheid varieert van 127-133 Km uur.
Nu blijf ik er netjes achter hangen op ongeveer dezelfde afstand, met CC moet je toch een keer handmatig ingrijpen omdat je anders te dicht bij komt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Rijdt er weer zo'n nitwit voor je die z'n snelheid varieert van 127-133 Km uur.
Is geen probleem. Die steek ik wel een keertje voorbij, als ik dan een meter of 50-100 voor 'm zit ga ik weer gewoon verder op 134 gps-km/u (op een 130km weg uiteraard). Die tussenafstand blijkt in de praktijk zo goed als altijd te voorkomen dat men "aanhaakt" en die ene keer op de 100 dat de ingehaalde auto toch meegaat, geef ik tijdelijk wat extra gas ter ontmoediging.
 

VanRoyal

Forumguru
Wat ik me nou vaak afvraag tijdens het rijden met ACC is wanneer de remlichten gaan branden bij het vaart minderen. Naar mijn mening houdt de ACC op sommige momenten vrij vroeg in en dan overkomt me toch een soort van schaamtegevoel, alsof ik als een debiel bij elke poep en scheet aan het remmen ben. De ACC zal echter toch een soort onderscheid moeten maken tussen afremmen op de motor (remlichten uit?) en echt afremmen (remlichten aan?). Ik heb eens geprobeerd om op basis van rijgedrag (afstand, remacties, etc.) in te schatten welke auto's ACC aan hebben staan, maar voor mijn gevoel gebruikt niemand dat.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk niet dat de remlichten gaan branden zolang de remmen (en bij vrachtwagens de motorrem c.q. retarder) niet worden geactiveerd, hetzij door het pedaal dan wel door "het systeem" (Front Assist of zo). Zo lang de ACC het af kan met enkel gas inhouden zal er niks gaan branden.
 

Bakkertje

Forumguru
De remlichten gaan pas branden als het systeem remt. Bij gas los dus niet.

Bij stappen van 10 km/uur terug remt ie bij ook niet, maar laat het systeem het gas los. Bij 2x 10 km/uur stappen remt ie wel. Dus van 120 naar 100 zal de acc kort remmen. Van 130 naar 120 niet.

Uiteraard kun je ook gewoon van 120 eerst naar 110 en dan naar 100..

@Canon-Eye ik stel mijn acc in op 140 (waar je 130 mag) en rijdt dan 135 gps km/uur. Met wettelijke correctie nog nooit een bon gehad.. overigens niet bij traject controles, daar durf ik dat niet aan hehehe
 

Rayzman

Actief lid
5A446F6E-D45C-42D3-B2A2-B630C94E5D00.jpeg Dit is bij mij de minimale afstand als hij is ingesteld op 108.
De voorligger reed langzamer dan 108 en dit is dan de afstand.
 

Gysman

Actief lid
Ga eens tellen? Eenentwintig, tweeentwintig. Klopt het dan? Wat zo heb ik het ooit geleerd. Dat iedereen een kleinere afstand hanteert, dat is dan weer een ander verhaal. Gaat namelijk altijd goed. Totdat het fout gaat.

edit: Twee seconden afstand bij 108 km/u is precies 60 meter. Ik heb het even opgezocht: (bron: Wikipedia) "Op Nederlandse autosnelwegen is, bij de onderbroken streep tussen de rijstroken, de afstand tussen twee strepen 9 meter, en de streep zelf 3 meter lang."

Ik zie 3 witte strepen, en 3 onderbrekingen. 3x3 + 3x9 = 36 meter. Geef ik je de vierde streep nog kado (misschien zit die net voor de auto), kom ik op een meter of 40. Dan zit Skoda er nog best dicht op. Komt natuurlijk doordat Skoda sneller reageert dan ik...
 
Laatst bewerkt:

Rayzman

Actief lid
Het gaat mij erom dat dit op de kortste afstand is en dat eerder dit minder ruimte was. Er zijn nog drie standen voor afstand die nog meer ruimte houden, die hierdoor helemaal overbodig worden bij deze snelheid.
Volgens mij is alleen de afstand op hogere snelheid groter geworden, want bij 80 en lager zit hij er wel behoorlijk kort op.
 

Gysman

Actief lid
Ik begrijp wat je zegt. Maar blijkbaar was de ACC afstand volgens skoda eerst toch echt te kort. 40m bij 108 km/u is echt niet "veel te ruim" en maakt de ACC echt niet "onbruikbaar" zoals hier eerder gesteld werd. En ik val je zeker niet aan, ik probeer alleen maar aan te geven dat de afstand echt prima is. En ik vind je foto echt verhelderend, dank voor het delen.

Dat de afstand bij lage snelheden korter is, is ook logisch. Bij 50 km/u leg je in 2 seconden 28 meter af. Er van uitgaande dat Skoda sneller reageert dan jij, ga ik er van uit dat (en ik heb nog geen ACC dus zeker weten doe ik het natuurlijk niet) er dan een afstand van minder dan 20 meter gehanteerd wordt. Daarbij is de remweg op lage snelheden ook flink korter, dus dat zal vast nog wel iets minder ruim zijn.
 

RonaldSkodiaq

Donateur
@VanRoyal, als ik op ECO stand rij dan heb ik het idee dat de auto remt als je een stijle tunnel in rijdt omdat hij dan in zn vrij loopt als hij te hard gaat en niet op de motor remt. Het valt me altijd op als ik de Benelux tunnel in rij dat er meerdere auto's remmen bij het naar beneden gaan terwijl remmen voor de verkeerssituatie niet hoeft. Denk dat in deze auto's de cruise controll aan staat en dat de auto bij moet remmen om niet harder dan ingesteld te gaan.
 

VanRoyal

Forumguru
Dan klopt mijn veronderstelling: afremmen motor = geen remlicht, echt afremmen = remlicht denk ik wel. In het geval van een tunnel vind ik dat niet zo storend, je wil uiteraard niet harder dan de ingestelde snelheid dus moet hij bijremmen. Dat zal een normale CC ook doen. Mijn ergernis ontstaat wanneer iemand hem er op de snelweg tussen gooit, en dat gebeurt met ACC vrij vaak. Dan gaat hij echt op de rem en dat voelt zo knullig. Normaal gesproken zou ik hem laten uitrollen en pas remmen als dat echt nodig is. Het komt zo paniekerig over; "Oh, snel, XX meter ruimte creëren, er rijdt iemand voor me!". Dat is natuurlijk niet echt de ACC aan te rekenen, maar meer de Nederlandse gewoonte om hem er overal tussen te gooien.

Wat betreft de verschillende standen: Ik heb hem in SPORT staan, met het idee dat deze het snelste weer optrekt. Is dat een logische gedachte? Waar heb jij de keuze op ECO op gebaseerd?
 
Bovenaan Onderaan