Adaptieve cruise controle

JOT

Actief lid
2 keer op korte tijd voor gehad dat de sensor niets waarneemt terwijl er duidelijk wel een vrachtwagen voor mij reed. Gelukkig was ik de eerste keer zelf alert, maar de 2de keer kon ik net op tijd zelf vol op de rem.
Het gebeurde telkens bij een vrachtwagen.
Mijn vertrouwen in de ACC is een beetje weg.....
Zijn er nog die dit al eens ervaren hebben ?
 

Bakkertje

Forumguru
Ook hier (Passt uit 2015) nooit problemen ervaren.
Krijg je wel een melding van de front-assist?

Overigens wel de ervaring dat het systeem op de kortste stand bij naar links komend verkeer voor mijn gevoel later ingrijpt dan wanneer je "gewoon" recht achterop iemand aan komt rijden.
 

JOT

Actief lid
Net van de dealer terug.
Blijkbaar is het normaal dat de kodiaq traag tot stilstaand verkeer soms niet waarneemt. :pieker:
Vind ik echt niet kunnen eigenlijk dat een ACC dan niet reageert. Ik kreeg als antwoord dan: meneer het is maar een hulpsysteem :banghead:
Tevens wordt de het beschermkapje begin juli vervangen van de rechter achterdeur
 

coolrunnings

Actief lid
@JOT Welke hulpsystemen heb je nog meer op je Kodiaq (alleen ACC, of bijv. ook Lane Assist (met camera)).
Ik heb zelf nu een A3 met alleen ACC en die neemt stilstaande voertuigen ook niet waar.
Op de Kodiaq die ik besteld heb, komt ook Lane Assist met de camera en wellicht dat deze meer waarneemt (althans, dat hoop ik).
 

JOT

Actief lid
Ik heb volgens mij bijna alle hulpsystemen:
* ACC
* Lane assist
* blind spot
* 3D view
* Park assist

En dan vergeet ik misschien nog wel iets.
 

Jaap Karoq

Nieuw lid
Met Karoq (ACC en Lane assist ingeschakeld) het 'probleem' nog niet ondervonden.
Remt keurig op tijd bij alle verkeer.
Karoq overigens pas 2,5 weken in bezit...
 

Bakboord1

Forumguru
Is maar goed ook dat ie niet reageert op stilstaande auto’s want anders kom je in een smalle straat nooit meer weg als er aan beide kanten een auto staat geparkeerd. Zou niet graag in Amsterdam komen anders..
Als er op de snelweg voor je een auto stilstaat en jij rijdt nog 120 dan zou ik zelf maar gaan remmen en niet wachten.
Ik heb ACC en lane assist en bij mij werkt het best goed. 1 keer een ingreep gehad toen ik schuin achter een vrachtauto reed en hij heeft heel af en toe moeite als er een auto afdraait tussen paaltjes. Dan houdt ie in terwijl de auto voor me weg is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jrtt

JOT

Actief lid
Oké staat duidelijk in het boekje
Bij mij ging het om een vrachtwagen die buiten de radarzone reed voor mij, maar deze moest remmen tot 0 om een voetganger over te laten. Je zou denken dat de ACC dan toch tijd genoeg heeft om die vrachtwagen waar te nemen? Ik kan begrijpen dat als voor mij een auto afdraaid en de radar pikt deze auto op, maar de auto daar voor staat stil. Dat er inderdaad te weinig tijd is voor de ACC om in te grijpen.
De 2de keer weet ik niet zo goed , ik kreeg het noodsignaal en heb toen alles dicht gegooid. Ik was toen met de navi bezig.
 

coolrunnings

Actief lid
Hulpsystemen.png

Dit staat ook nog in de handleiding. De bestuurder is ten alle tijde verantwoordelijk voor het voertuig.

Ik heb zelf ook nog wel eens dat als ik een vrachtwagen aan het inhalen ben en er rijdt niets voor mij, dat de auto ineens inhoudt.
Net alsof er ineens een auto voor me rijdt.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de uitlaatgassen van de vrachtwagen die naar links uitgeblazen worden i.p.v. naar boven (heb het namelijk sporadisch en zeker niet bij elke vrachtwagen).
Dat is ook een rare gewaarwording als er niets voor je rijdt en je auto houdt ineens in.
Gelukkig gebeurt het niet heel vaak en ben ik nog steeds heel blij met ACC.
Kan niet wachten tot ik mijn Kodiaq op kan halen en van nog meer hulpsystemen gebruik kan maken.
 

robvv

Senior Member
Bekijk bijlage 67805

Dit staat ook nog in de handleiding. De bestuurder is ten alle tijde verantwoordelijk voor het voertuig.

Ik heb zelf ook nog wel eens dat als ik een vrachtwagen aan het inhalen ben en er rijdt niets voor mij, dat de auto ineens inhoudt.
Net alsof er ineens een auto voor me rijdt.
Mijn vermoeden is dat dit komt door de uitlaatgassen van de vrachtwagen die naar links uitgeblazen worden i.p.v. naar boven (heb het namelijk sporadisch en zeker niet bij elke vrachtwagen).
Dat is ook een rare gewaarwording als er niets voor je rijdt en je auto houdt ineens in.
Gelukkig gebeurt het niet heel vaak en ben ik nog steeds heel blij met ACC.
Kan niet wachten tot ik mijn Kodiaq op kan halen en van nog meer hulpsystemen gebruik kan maken.

ik vermoed dat de Tesla dezelfde disclaimers heeft.
 

Michel

Forumguru
Gistermiddag heb ik op de linker rijstrook van de N44 de ACC gebruikt en ik was daar wel onder de indruk van. Want het is daar best smal. De ACC liet toe dat ik het verkeer op de langzamere rechter rijstrook passeerde, maar ondertussen hield hij wel stoicijns mijn voorligger(s) in de gaten en reageerde daar ook op de juiste manier op. Hij raakte dus niet in de war van het verkeer naast hem. Toegegeven: er zitten bijna geen bochten in, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben gehad.
 

MaxN

Donateur
Hier ook nog geen problemen ondervonden met vrachtverkeer of andere auto’s. Ook niet op meerbaanswegen of in bochten. Gaat allemaal erg goed. Af en toe zelfs schrikken hoe de auto in de ankers gaat als er een vrachtwagen gaat inhalen.

Enige waar ik af en toe tegen aan loop zijn fietsers. Daar kan de ACC in onze O3 wat minder mee overweg. Snelheids verschil is te groot waardoor de auto onnodig remt.
 

Antera

Donateur
2 keer op korte tijd voor gehad dat de sensor niets waarneemt terwijl er duidelijk wel een vrachtwagen voor mij reed. Gelukkig was ik de eerste keer zelf alert, maar de 2de keer kon ik net op tijd zelf vol op de rem.
Het gebeurde telkens bij een vrachtwagen.
Mijn vertrouwen in de ACC is een beetje weg.....
Zijn er nog die dit al eens ervaren hebben ?


Ik wil niet heel vervelend zijn maar het zijn hulpsystemen geen systemen waar je 100% op mag vertrouwen. Dus dat het niet altijd werkt is zeer vervelend maar is niet altijd op te lossen. Zo heeft lane assist ook wel eens een uitschieter dat hij ineens afwijkt en je zelf toch de handen aan het stuur moet houden ( spreek uit ervaring) Ook dan bleek alles prima in orde. Je doet er niet altijd wat aan helaas
 

BramBam

Forumguru
Ik wil niet heel vervelend zijn maar het zijn hulpsystemen geen systemen waar je 100% op mag vertrouwen.

Mee eens. En daarom heb ik aan die poppenkast geen geld uitgegeven. Wil zelf in controle zijn en 100% zeker weten dat de auto doet wat ik wil en wat ik ervan verwacht. Je wordt als bestuurder toch een beetje lui en minder alert. Heb alleen Front Assist, Blindspot en 3D Area View, maar dat ook alleen omdat het standaard is op de door mij bestelde uitvoering.
 
Bovenaan Onderaan