Adaptieve cruise controle

Bakkertje

Forumguru
@coolrunnings Het toeval wil dat ik tijdelijk een a3 rijd (de passat is voor schade weg..)
Deze heeft een extra hendel voor de cruisecontrol. Daarbij werkt het als volgt:
Hendel een tik om hoog is 1 km/uur erbij, 1 tik omlaag is 1 km/uur eraf.
Hendel omhoog vasthouden stappen van 10 km /uur erbij, naar beneden vasthouden stappen van 10 km/uur naar beneden..
Helaas heeft deze geen ACC (en moet ik dus weer extra opletten..)
 

Bakkertje

Forumguru
Het lijkt inderdaad anders te werken @coolrunnings ik las net de stappen op":
http://www.instruccionesaudi.com/A3/nl_NL/onboard/o_m00400.htm

Daar staat niets bij over het aanpassen van de snelheid ..?

Op onderstaande draadje wordt gesproken dat de ACC bij audi altijd in stappen van 10 km/uur gaat en er wordt gesproken over instellingen in het MMI systeem die vrij te schsakelen zouden zijn:
https://www.audiforum.nl/forum/mode...se-control-kleinere-stappen-voor-afstand.html

En nog een linkje naar de VCDS aanpassingen voor een A3 ...
https://www.audiforum.nl/forum/mode...se-control-kleinere-stappen-voor-afstand.html
 

coolrunnings

Actief lid
@Bakkertje A3 gaat er over een paar maanden uit, ga dan over naar een, je raadt het nooit, een Kodiaq.
Ga dus geen tijd, energie en geld meer steken in het aan laten passen van de A3.
 

HansWo

Nieuw lid
Ik heb een Superb uit 2016 met acc. Op zich een fijn systeem. Voor mij is er één groot nadeel. Als ik met de acc werkend een grote vrachtwagen inhaal kan het gebeuren dat hij plotseling vol in de remmen gaat. Je schrikt je een ongeluk. Het is ook levensgevaarlijk. Het achteropkomend verkeer verwacht dat niet. De garage zegt dat het met reflecties te maken heeft van de vangrail of vrachtauto. Als ik een personenauto inhaal gebeurt dat nooit. Ik vind dit onacceptabelmar, de garage en Pon zeggen dat er niets an te doen is. Wie heeft de zelfde ervaring en/of weeteen oplossing?
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ook ACC op mijn Octavia en heb die nog nooit meegemaakt. Ik heb de afstand op het allerkortst staan. Misschien dat dat het is?
 

907

Senior Member
Wie heeft de zelfde ervaring en/of weeteen oplossing?
Geen ervaring mee in de 17k km dat ik met mijn Kodiaq rij. En ik gebruik de ACC veel.

Wel heb ik tijdens de lange verbindingsritten (vakantie en werk in NL) nogal eens het ACC scherm aan tussen de klokken zodat ik beter kan voorspellen wanneer ie gaat afremmen voor een voertuig (ook op de nevenbaan).
 
Laatst bewerkt:

coolrunnings

Actief lid
Heb zelf een Audi A3 met ACC en heb dit ook meerdere malen meegemaakt.
Heb zelf meer het idee dat het gebeurt als de betreffende vrachtwagen de uitlaat aan de zijkant heeft zitten en niet naar boven.
 

elsinga

Forumguru
In 150k met mijn O3 met ACC dit ook niet meegemaakt. Wel dat hij inhoudt als ik te dicht bij de achterkant kom, maar dat is zoals het hoort.
 

Bakkertje

Forumguru
Ook hier (Passat) nog nooit meegemaakt, en inmiddels 137000 kilometers erop zitten en ik rijd praktisch altijd met de ACC.
 

Tom3456

Nieuw lid
VRAAG over Skoda-update van de ACC die minimale afstand blijkt te vergroten!!!

Beste mensen,
Ik ben in bezit van een Kodiaq. Nu vernam ik dat er door Skoda een update is uitgebacht die bij een beurt in de auto wordt aangebracht. Deze update bevat (onder andere) een verandering van de ACC en zorgt ervoor dat de minimale afstand tot je voorligger waarbij wordt afgeremd NOG groter wordt! Hierdoor wordt de ACC bijna onbruikbaar! Je mede-wegebruikers begrijpen natuurlijk helemaal niets als je 100 meter van tevoren al van baan verandert om in te halen, met allerlei gevaarlijke reacties tot gevolg! Om dat te voorkomen moet je steeds gas bijgeven tot je bij je voorligger bent en dan pas inhalen. Nu is de minimale afstand vaak nog net te doen, maar als die ook al wordt verhoogd wordt de ACC bijna onbruikbaar.

Vragen:
1.Wie kan met zekerheid zeggen dat de er een update is die de minimale afstand vergroot?
2.Kan je zo'n update weigeren?
3. Kun je uberhaupt kiezen tiussen de diverse updates aan je auto, bijvoorbeeld: die wil ik wel en die wil ik niet?

Als er iemand een briljante oplossing weet, dan hoor ik dat graag. Ik hoor het ook graag of er uberhaupt een mogelijkheid is om geen ACC maar gewone CC te gebruiken. Ik hoorde dat je nooit meer terug kan, maar misschien is er een briljante loophole.

Dank alvast.
 

Tom3456

Nieuw lid
Dank voor je reactie. Maar idd heb ik de meeste antwoorden al wel zelf bedacht. Sterker nog: ik heb gebeld met twee dealers. Die staan je met glazige ogen (oren) aan te kijken. Ook met Skoda Nederland gebeld...ook geen zinnig antwoord.

Dus als iemand concrete info heeft over mijn vragen, dan verneem ik dat alsnog graag. En dan bedoel ik heel expliciet de vraag of er een update aan de ACC is uitgebracht die de minimale afstand nog verder vergroot.
 

maik1

Forumguru
Mijn kodiaq heeft 6 juni een zomercheck ondergaan en heeft toen ook gelijk een softwareupdate gehad, er stond namelijk een recall open, iets met de airbag (softwarematig iets begreep ik). Ik heb niets gemerkt van veranderingen in de ACC, maar dit was dus 6 juni gebeurd.
 

Tom3456

Nieuw lid
@johndoe: Ja, van die ACC in de "weetjes" had ik gelezen. Daardoor werd ik ook gealarmeerd. Maar omdat het maar 1 melding was, wilde ik verdere bevestiging.

@Maik 1: Okay, dank daarvoor. Het lastige is dat je bij die updates nooit precies te horen krijgt wat er allemal in zit. Heb jij ook de ACC en heb je daarna deze ook gebruikt op minimale afstand? Zo ja, helemaal geen verandering gemerkt?
 

Rayzman

Actief lid
Volgens mij is er toch echt wel een aanpassing geweest in die afstand. Hij staat altijd op de kortste afstand bij normaal verkeer, maar nu kan er makkelijk een trailer tussen en dat was eerst echt niet zo. Snelheidsinstelling op 108.
 

Tom3456

Nieuw lid
Jeetje...hier word ik niet gerust van! Ik hoop die update te kunnen tegenhouden, in de hoop dat die update apart te isoleren is. Anders moet ik ALLE toekomstige updates tegenhouden. Raar ook dat ik van geen van de dealers of van Skoda Nederland een antwoord krijg waar ik iets mee kan...

Als anderen nog iets weten en willen reageren...heel graag!
 
Bovenaan Onderaan