Adaptieve cruise controle

Bakkertje

Forumguru
Helemaal eens @Rallye ik ben ook bijzonder blij met de ACC en met name als het allemaal achter elkaar aanrijdt is het echt heel erg fijn.
Op een snelweg waarbij mensen van banen wisselen heeft het systeem meer moeite inderdaad, maar ook daar werkt het voor mij uitstekend.
Je moet er even aan wennen en het systeem leren kennen, in mijn geval reageert hij alstijd op dezelfde manier en heb ik eigenlijk nooit verassingen door de acc..
 

Canon-Eye

Forumguru
ik ben ook bijzonder blij met de ACC en met name als het allemaal achter elkaar aanrijdt is het echt heel erg fijn.
Dat zijn inderdaad omstandigheden waarbij het een vooruitgang is. Maar er zou een simpele keuzeknop op moeten zitten: adaptive aan/uit, zodat je naar gelang de omstandigheden zelf bepaalt hoe je het hebben wilt.

En ik zou op elke cruisecontrol (adaptief of niet) graag eindelijk eens de mogelijkheid willen zien om een stuk of 3, 4 presets te definiëren, net als bij de radio, zodat ik bij overgang naar een veel voorkomende V-max 1 druk op een knopje volstaat om de snelheid aan te passen. Ik snap al sinds mijn eerste aftermarket VDO Tempostat uit 1988 niet waarom dat er nog steeds niet is.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik kan in stappen van 10 km / uur de snelheid aapnassen @Canon-Eye dus een wisseling op de snelweg van 100 naar 120 (of andersom natuurlijk) is met 2x drukken voor elkaar. Ik mis de voorkeuren ook niet.
In de dagelijkse praktijk versnel je tot de gewenste snelheid en schakel je de cruise control in daarna kun je naar wens de gewenste snelheid (in mijn geval zelfs met een knopje op het stuur) instellen met stappen van 10 of 1 km/uur.

De keuze tussen wel of niet adaptief lijkt me ook weinig toevoegen eerlijk gezegd. Zonder verkeer gedraagt de ACC zich als een normale cruise control, dus ik zie geen meerwaarde van het omschakelen. Of je moet bewust bij iemand achterop willen rijden, maar dat kan ik niet voor jou invullen natuurlijk.

Ik kan het systeem wel omschakelen naar een snelheidsbeperker, dat werkt op zich wel fijn in de stad als je goed op moet letten door het drukke verkeer en niet per abuis te hard wilt rijden.

Het lijkt net of je er nog niet met ACC gereden hebt @Canon-Eye
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VanRoyal

Forumguru
Ik zou ook wel presets willen hebben hoor; er is een afwijking van 5% op de teller, dus ik zou hem liever op 84, 105, 126 en 137 willen kunnen zetten. Nu vereist dat allemaal extra handelingen. Met stapjes van 5 zou ik overigens ook al blij zijn ;)

Ook de keuze ACC of CC heb ik al gemist, op 80 km wegen is het inderdaad een genot, op de snelweg soms niet. Waar ik in mijn oude auto op CC iemand kon naderen en vloeiend inhalen zonder extra handelingen moet ik nu extreem vroeg een baan opschuiven want anders gaat hij inhouden. Natuurlijk is dat weer op te lossen door zelf gas bij te geven, maar dan is het geen CC meer hè. Het is allemaal wel te doen en als je je rijstijl aanpast went het wel, maar technisch gezien zou het niet zo moeilijk moeten zijn om een ACC aan/uit optie te hebben lijkt me, dus jammer dat het er niet is.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij het inhalen @VanRoyal gaat ie versnellen op het moment dat ik de richtingaanwijzer bedien.
Dus zodra de auto begint te vertragen door een voorligger ga je inhalen door het knipperlicht te bedienen en gaat de ACC weer versnellen,
 

VanRoyal

Forumguru
Dat systeem vind ik niet bijster goed werken @Bakkertje. Ik heb het idee dat hij dan nog steeds niet c.q. niet snel genoeg (ook al staat hij op 'sportief') versnelt. Als je dat doet wanneer je op de minimum afstand van de ACC op je voorligger bent dan voelt het voor mij aan alsof je op dezelfde snelheid van baan wisselt en hij daarna pas, wanneer hij ziet dat er echt niets meer voor je zit, versnelt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan in stappen van 10 km / uur de snelheid aapnassen
Ik ook. Maar dat zijn kloksnelheden en geen echte (gps) snelheden en die laatste zijn voor mij leidend. Daarom wil ik nou juist zo graag presets...
Voorlopig heb ik nog maar 1 manier gevonden om daarmee zo precies mogelijk mijn gewenste gps-snelheid in te stellen, bv. 124 km/u:
  1. Instellen en via het hendeltje naar een hogere kloksnelheid gaan
  2. Tijdens het versnellen op het moment dat hij de gewenste snelheid "passeert" weer even op het knopje op de stengel drukken. Of bij overgang naar een lagere V-max tijdens de "afdaling" dat knoppen op het goede moment indrukken, dat komt op hetzelfde neer. In beide gevallen zit ik dan naar m'n TomTom te gluren, dus minder aandacht bij het verkeer.
Een knopje op het stuur of waar dan ook om 1 km plus of min te doen heb ik (nog) niet aangetroffen...

Ook de keuze ACC of CC heb ik al gemist, op 80 km wegen is het inderdaad een genot, op de snelweg soms niet.
Precies dat. Ik reed een proefrit met ACC en op een wat drukkere snelweg kwam ik steeds verder en trager achteraan te rijden omdat het wat ruim ogende gat vóór me telkens werd opgevuld. Onder bv. die omstandigheden vind ik het echt een onding, dan speel ik liever met de gewone CC en bepaal zelf wel hoe groot of klein de afstand mag worden, mede met inachtneming van wat er verder naar voren gebeurt.
 

Bakkertje

Forumguru
adaptive-cruise-control-button.ashx


Dat is mijn bediening, de grijze + en - zijn + en 1 10 kilometer per uur.
Met res en set kan ik het in stappen van 1 km / uur bijstellen.
Dus van 104 naar 124 is voor mij 2x + en 4x res indrukken.
Voor mij werkt dit prima, overigens is het bij mij waar ik 120 mag de ACC op 130 instellen, dat zijn 125 echte kilometers per uur, minus correctie zit je dan nog steeds veilig. (dit werkt voor mij en ik geef ook geen garanties op het niet krijgen van boetes..)

Bij Skoda kan het dus ook met de hendel ..
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar werkt het exact hetzelfde met exact dezelfde hendel;)
Inmiddels gemerkt dat dit inderdaad zo werkt. Het is te doen, maar dat neemt niet weg dat een paar presets toch wel erg makkelijk zou zijn voor verschillende situaties die ik vaak in afwisseling tegenkom.
Zo heel ingewikkeld kan dat niet zijn. Met radiofrequenties kan het tenslotte ook (en om dezelfde reden: bijna blindelings en zonder erbij na te hoeven denken snel kunnen overschakelen op een andere frequentie).
 

907

Senior Member
Misschien handig in dit topic een verwijzing te plaatsen.

Voor die het niet was opgevallen....
Bij ACC ingeschakeld komt soms even in het scherm tussen de tellers de melding dat er een voorligger is herkend (dat wist ik al).
Maar het viel mij pas na 10k km op dat “ACC aan” 2 symbooltjes heeft.
1 = ACC ingeschakeld en geen voorligger herkend
2 = ACC ingeschakeld en voorligger herkend
 
Bovenaan Onderaan