Adaptieve cruise controle

Canon-Eye

Forumguru
@maik1 Ik heb er inmiddels voldoende ervaring mee (gelukkig in een voertuig dat niet van mij is) om het voor mezelf niet te willen omdat ik me blijf ergeren aan wat ik als ongemakken ervaar. In elk geval niet zolang je het adaptieve gedeelte niet kunt uitschakelen, liefst direct op de (A)CC-hendel. Dán kun je naar gelang de omstandigheden makkelijk een keuze maken: adaptief of "steady".

Ik kan namelijk een heel eind meevoelen met @Snorremans in post #93 als het gaat over rijden met een caravan - en ook hij vermeldt dat hij het op hogere snelheden minder comfortabel vindt. Welnu, ik wil me niet 90-95% van mijn kilometers zitten ergeren om de rest ervan te kunnen "genieten". Als die verhouding nou andersom was...
Ik misgun overigens niemand zijn genot, maar behoud me wel het recht voor om bij tijd en wijle de juichverhalen een beetje te relativeren...
 

Bakkertje

Forumguru
@maik1 Ik heb er inmiddels voldoende ervaring mee (gelukkig in een voertuig dat niet van mij is) om het voor mezelf niet te willen omdat ik me blijf ergeren aan wat ik als ongemakken ervaar. In elk geval niet zolang je het adaptieve gedeelte niet kunt uitschakelen, liefst direct op de (A)CC-hendel. Dán kun je naar gelang de omstandigheden makkelijk een keuze maken: adaptief of "steady".

Voor mij bewijst deze opmerking simpelweg dat je totaal geen ervaring hebt met het rijden met ACC.
De ACC werkt zonder voorligger exact hetzelfde als een traditionele CC. Het enige wat het systeem toevoegt is dat de auto automatisch afstand houdt. Je gaat mij ook echt niet wijsmaken dat jij net zo goed afstand houdt als een geautomatiseerd systeem wat ik keer niet hoeveel keer per seconde de afstand meet ten opzicht van een voorligger.

Om dan toch maar even met je mee te denken: Wat zijn dan die ongemakken??
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vermoed (heb geen ACC) dat een ongemak is dat er wordt ingevoegd vanuit de rechterbaan. Ik heb dus geen ACC, maar krijg wel zo'n waarschuwing als ik te dicht op mijn voorganger zit. Zou ik me daarnaar voegen, dan zou er constant worden ingevoegd vanuit de rechterbaan, terwijl dat niet gebeurt wanneer ik het systeem negeer en iets minder afstand bewaar. Dat laatste uiteraard wanneer ik dat verantwoord acht en kan reageren op de remlichten van de auto's vóór mijn voorganger. Hetgeen praktisch altijd het geval is.
 

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield datzelfde ongemak heb je net zo goed als je met een reguliere CC rijdt ...
Sterker nog, bij een reguliere CC moet je zelf ingrijpen anders ontstaat er een aanrijding..
 

Bakkertje

Forumguru
Die vraag is hopelijk goed te beantwoorden door de 105 posts vóór deze opnieuw door te lezen ;).
Mijn antwoord: ik kan zelf door in m'n spiegels te kijken beoordelen of ik (veel) dicher naar m'n voorligger kan lopen om 'm in te gaan halen, en hoef daarvoor de (ouderwetse) CC er niet (altijd) af te halen.:pieker:
Dat is mijn verantwoordelijkheid, niet die van een computer.:)

Euhm, en hoe verschilt dit dan met de ACC?
Als ik mijn richtingaanwijzer aantik gaat de auto versnellen ongeacht de voorligger..

En in je spiegel kijken om in te halen moet je toch al.. Daarbij is het niet verantwoord om zo dicht op je voorligger te kruipen voor een inhaalactie.. (mijn mening..)

Overigens ben ik net zo verantwoordelijk als jij, die computer is nooit verantwoordelijk..
Daarbij kan ik met ACC exact dezelfde inhaalactie uitvoeren door even gas bij te geven..

Nog meer "ongemakken"? Bring it on zou ik zeggen want ik kan niets verzinnen waarbij een normale CC beter werkt dan de ACC. De ongemakkelijke momenten die jullie aanhalen zijn momenten waarbij je met een reguliere CC ook zou moeten ingrijpen als bestuurder.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
@Rosinfield datzelfde ongemak heb je net zo goed als je met een reguliere CC rijdt ...
Sterker nog, bij een reguliere CC moet je zelf ingrijpen anders ontstaat er een aanrijding..
Dat klopt. M.d.v. dat ik dan zelf bepaal welke afstand ik vervolgens aanhoud. Of bedoel je dat je in dat geval ook de ACC uitschakelt? Dan zie ik niet zo de toegevoegde waarde?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik kan de afstand in 5 stappen instellen @Rosinfield van de wettelijke minimale 2 seconde tot echt heel veel ruimte. Zeker meer dan dat je zelf zou doen.
Verder kan ik verschillende programma's kiezen, normaal, eco of sportief waarmee het gedrag (wanneer remt ie en hoeveel gas geeft ie als de weg vrij is) naar wens kunt instellen.

Op dat ongelukkige moment geef ik persoonlijk even een klein beetje gas waardoor het systeem niet vol in de remmen gaat, vervolgens neemt de ACC het weer keurig over op de ingestelde afstand.
Ik zou haast zeggen rijd eens een keer met m'n auto dan kun je het zelf ervaren..

In feite hoef ik niets te doen en zou de ACC het oplossen door fors te remmen, omdat ik dat zelf en voor de mensen achter me, niet prettig vind grijp ik in. In principe hoeft dat niet eens.
 

coolrunnings

Actief lid
Ik denk dat we nu wel kunnen concluderen dat de ieder voor zich moet bepalen of ACC een zegen is of niet.
Ieder heeft zo z'n eigen voorkeur, laten we het daar op houden.
 

CDK

Forumguru
Hier kan je over blijven discussiëren, ik heb er nu ruim een jaar ervaring mee en mijn enige positieve ervaring is de ACC op de voor NL Kodiaq’s maximaal in te stellen 160 km/h instellen en op de meest linkse baan gaan rijden. Het systeem is verre van volmaakt en als voor mij is het frustrerend als ik de techniek continu moet corrigeren / overrulen. Of de weg moet leeg zijn zodat het werkt als een normale CC, maar dat komt in de Randstad alleen midden in de nacht voor en dan nog bij uitzondering ;)
 

Snorremans

Senior Member
Nog een nabrander. Als je je exact aan de maximumsnelheid houdt die de verkeersborden aangeven (verkeersbordherkenning) dan werkt ACC perfect. Slechts een enkele keer loop je op je voorligger in en grijpt het systeem in door de snelheid te verlagen. Het instellen van de ACC op de maximum snelheid gaat heel eenvoudig door de hendel van de ACC een tikje (+10 km/u) naar boven te geven of een tikje naar beneden (-10 km/u). Mag je van 100 km/u ineens 120 km/u rijden dan volstaan 2 tikjes tegen de hendel van de ACC en je hoeft het gaspedaal niet aan te raken. De praktijk is dat de meeste auto's net iets harder rijden dan jij. Deze iets harder rijdende auto haalt je in en daar heb je geen last van. Het systeem detecteert een sneller rijdende auto voor je en past de snelheid niet aan. Alleen in het geval van "afsnijden" grijpt het systeem terecht in door (soms) fors in de ankers te gaan. Bij het naderen van een vrachtwagen op de snelweg is het een kwestie van het inhaalmoment goed inschatten. Ga je te laat naar de rechterbaan dan remt het systeem (eenvoudig op te vangen door iets gas te geven). Ga je op tijd naar de linkerbaan dan blijf je uiteraard op de ingestelde snelheid rijden. De ingestelde afstand is (zonder caravan) bij mij altijd kort en sportief. Soms maak ik er een sport van om mijn gaspedaal zo min mogelijk te gebruiken en alleen met de ACC hendel de snelheid te verhogen/verlagen. Probeer het eens zou ik zeggen.
 

Rallye

Forumguru
Ik zet hem juist meestal iets (of iets meer, maximaal 30km/h) hoger dan de maximumsnelheid. Als het dan druk is zwem je met het verkeer mee. Ik heb er geen bezwaar tegen het systeem af en toe te overrulen als het meer afstand houdt dan ik op dat moment geschikt en veilig acht.

Enige verdere nadeel voor mij is dat ik aan mezelf merk dat ik de neiging heb minder snel naar de rechterbaan te gaaan als ik “lekker op de CC links meezwem”. Op een wat vrijere rechterbaan (een paar honderd meter tussen vrachtwagens bijvoorbeeld) geeft de ACC meteen weer gas, om weer af te remmen als de vrijere baan weer gevuld is. Dan blijf je de ACC aanpassen. Omdat ik me zoveel mogelijk (in tegenstelling tot naar het lijkt het overgrote deel van de Europese weggebruikers, met Oostenrijk deze zomer als dieptepunt) wil houden aan het “Rechtsfahrgebot” is dat een punt dat ik me elke keer weer even moet realiseren.
 

CharlesTucker

Forumguru
Omdat ik me zoveel mogelijk (in tegenstelling tot naar het lijkt het overgrote deel van de Europese weggebruikers, met Oostenrijk deze zomer als dieptepunt) wil houden aan het “Rechtsfahrgebot” is ...
Dus ik ben niet de enige die dat opvalt, wat een drama, veel van die Oostenrijkers, vooral op de snelwegen met 3 banen, met z'n allen in het midden, en als het dan maar een beetje omhoog loopt laten ze de snelheid vaak teruglopen tot 90 of zo, en dat kilometers lang, en niet naar de lege rechterbaan gaan ... En dan moet je er maar omheen zien te komen. Rechts inhalen durf ik niet (om twee redenen, boetes en potentieel gevaarlijk). Links inhalen is ook soms tricky, want daar rijden er dan vaak weer een paar die wel 160 km/u halen (en daar doe ik dan ook weer niet aan mee, want boetes :pieker:). Overigens, mijn ervaring vooral gebaseerd op de A1, van Linz naar Wenen, elders in Oostenrijk kom ik minder vaak, maar heb het idee dat het daar wel meevalt)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het instellen van de ACC op de maximum snelheid gaat heel eenvoudig door de hendel van de ACC een tikje (+10 km/u) naar boven te geven of een tikje naar beneden (-10 km/u). Mag je van 100 km/u ineens 120 km/u rijden dan volstaan 2 tikjes tegen de hendel van de ACC en je hoeft het gaspedaal niet aan te raken.
Dat is bij de huidige gewone CC niet anders, zoals ik op aanwijzing van andere forumleden had ontdekt en ook heb leren waarderen.
Overigens zijn dat dan wel teller-snelheden, dus in "echte" (gps) snelheid 3 tot 5 km/u beneden de ingestelde snelheid. En dat vind ik altijd zonde - ik rij liever tegen de "bekeurbaarheidsnorm" aan, dus volgens de gps zo'n 3 tot 4 km/u boven de geldende Vmax - althans buiten de trajectcontroles.
Verder ben ik van mening dat er al voldoende is geschreven over de onnodige of ongewenste ingrepen, die je kunt voorkomen door het systeem (tijdig) te overrulen. Alleen weet je niet precies of en wanneer exact het systeem gaat ingrijpen. Als ik dan toch moet blijven opletten, dan heb ik liever het systeem waarvan ik bij voorbaat al weet dat het geen autonome keuzes maakt. Dan kom ik ook niet in de verleiding om en teveel op het systeem te gaan vertrouwen en daardoor onbewust de concentratie te laten zakken.

Pas als alle auto's voorzien zijn van een uniform en betrouwbaar "snelweg-treintje-rij-systeem" en dan netjes met pakweg 2 meter tussenruimte virtueel aan elkaar gekoppeld het maximale uit de wegcapaciteit persen zou ik me daaraan willen uitleveren. Maar dat duurt nog wel zo lang dat ik tegen die tijd waarschijnlijk al lang geen auto meer rij.
En de scootmobiel zal het ook dan nog wel zonder (A)CC blijven doen, gok ik... :pardon:
 

CharlesTucker

Forumguru
@Rallye , in het recente verleden deed ik dat stuk 2 keer per jaar, in de zomer en de winter. Tegenwoordig alleen nog in de winter. Zomer of winter maakt overigens niet uit.

Maar om het weer wat on-topic te trekken, ik heb zelf geen ACC (en aangezien m'n auto net twee en halve maand oud is blijft dat de komende jaren ook zo), maar ben stiekem wel benieuwd hoe ACC reageert op zo'n situatie. Je rijdt lekker door, maximumsnelheid maar ook niet meer dan dat, op de rechterbaan. En dan rijdt er iemand op de middelste baan langzamer. Of zoals bij een helling, de persoon op de middelste baan rijdt eerst wel door, maar laat dan op een hellinkje de snelheid eruit lopen. Als je zelf niets doet, doet de ACC dan wat, of haal je die auto toch rechts in?
 

elsinga

Forumguru
Je gaat er netjes (maar illegaal in de meeste gevallen) rechts voorbij. Tenminste bij mijn O3 uit 2015.
 

Klaasje

Forumguru
Haalt gewoon rechts in. Rij al 4 jaar ACC. Wil nix anders meer. Maar ja is mijn ervaring en anderen ervaren blijkbaar anders.
Ik heb overigens de aftanden laten verkleinen. Heb 2 jaar geleden frontale aanrijding gehad omdat iemand op mijn baan kwam. Gelukkig maar met 20km per uur. Toen moest ACC opnieuw gecalibreerd worden en heb gevraagd afstand te verkleinen. Dus zou moeten kunnen. Al zal dealer het op
Veiligheid proberen te gooien om het niet te doen
 
Bovenaan Onderaan