Adaptieve cruise controle

Topic in 'Kodiaq' gestart door JOT, 20-06-2018.

  1. Rallye

    Rallye Forumguru

    Bij mijn O2 moest ik dan een knopje op de grootlichthendel omzetten, deels buiten mijn zicht. Waarbij ik naar alle waarschijnlijkheid ook de hendel zou bedienen. Simply not clever.....
     

  2. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat knopje bovenop de grootlicht- en RAW-hendel vond ik altijd op gevoel, hoefde er alleen even licht tegenaan te duwen met aanmerkelijk minder kracht dan nodig is om de andere functies van die hendel te gebruiken.

    Eerlijk gezegd vond ik die oplossing 4 auto's lang (F1c, O2c, F1hb, F2c) comfortabeler dan het afzonderlijke CC-hendeltje dat ik nu in de Leon heb. Zit nét een haartje verder weg vanuit mijn normale linkerhandpositie gerekend...
     
  3. Rallye

    Rallye Forumguru

    Er is een serie hendels geweest op de PFL O2 die juist door dat “licht duwen” op het knopje op de hendel kapot gingen. Sindsdien was ik gewoon om het knopje helemaal naar “Off” te zetten. Daarmee was je echter ook het Resume-geheugen kwijt. Vandaar mijn koppelings-oplossing.
     
  4. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Ik reed een PFL O2 (10/2007). In 134k km nooit last gehad van een kapotte hendel.
    Idem in de F2c Greenline: 7 jaar/160k km en geen problemen. Ook destijds in de F1c 5 jaar en 197k km met exact hetzelfde soort hendeltje nooit ruzie gehad...
     
  5. Rallye

    Rallye Forumguru

    Die van mij (oktober 2006) was, als ik het goed onthouden heb, binnen een jaar aan de beurt.....
     
  6. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Tsja, een mechaniekje kán natuurlijk kapot gaan. Maar ik heb de kans daarop niet als groot ervaren, om het mild te beschrijven, maar je kan natuurlijk ook pech hebben. Het palletje met een vingertop tot de aanslag drukken of daar doorheen (helemaal uit) zal niet veel verschil maken voor het veertje, lijkt me zo...
     
  7. Rallye

    Rallye Forumguru

  8. krikke5150

    krikke5150 Senior Member

    Als fervente "ACC in vraag steller" vroeg ik me af of er al meer nieuws zou zijn over een algemene update die de ACC update links laat liggen... :jaja:
    Ik zou het niet leuk vinden als de afstand tot de voorligger nog groter zou worden... :nailbiting:
     
  9. CDK

    CDK Forumguru

    Had je hier nog naar gekeken misschien? :)
     
  10. RichTrip

    RichTrip Forumguru Moderator

    In mijn Golf IV (2009-2014) had ik er totaal geen moeite mee, het ging op de tast. Mijn huidige Astra heeft de Cancel knop op het stuur, dan moet ik de CC met mijn duim uitzetten door het knopje in te drukken.

    Het klinkt wellicht raar, maar ondanks het feit dat ik het Cancel knopje in mijn Astra gewoon recht voor mijn neus heb zitten (dus zichtbaar), heb ik het gevoel dat ik toch meer vertrouwen had in het "onzichtbare" schuifje boven op de stengel in de Golf.

    In mijn nieuwe Octavia krijg ik dus weer het schuifje op de stengel. En nog steeds lekker de ouderwetse CC. Ik heb door pech met mijn Astra op vakantie in zowel een nieuwe Mondeo als een nieuwe Astra gereden. Beide waren toevallig volgehangen met de nieuwste veiligheids snufjes, waaronder ACC in de Mondeo. Heb het een week kunnen testen. Het blijft heel erg knap wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, op zich werkte het ook echt wel goed in de Mondeo. Maar het probleem waar ik tegen aan bleef lopen is het feit dat het allemaal niet vanzelf gaat. Je moet, zeker in het begin, echt uitvogelen hoe het allemaal werkt en waar je tegen aan loopt, qua beperkingen.
    Na een week uitproberen was ik niet overtuigd om het bij te bestellen op mijn nieuwe Octavia.
    Mijn veelvuldige gebruik van de CC is in de loop der jaren zo verfijnd, dat ik het zonder nadenken kan bedienen en vooral anticiperen. Vooral dat ik zelf kan anticiperen, dat geeft mijn een vertrouwd gevoel en rust. Als ik gedurende een langere tijd eerst moet leren te begrijpen hoe het ACC anticipeert, dan is dat voor mij minder relaxed. Het zal echt wel gaan wennen, maar als ik nu al niet het gevoel heb iets te missen, dan is er geen probleem ;)

    Lane Departure Warning is ook zoiets. Mijn vrouw raakte bijkans in paniek omdat ze de auto iets richting de berm stuurde op een smallere weg om veilig langs een tegemoetkomende auto te rijden. De auto probeerde dat tegen te gaan........
     
  11. Bakkertje

    Bakkertje Forumguru

    @RichTrip ik kan met de ACC ook nog steeds zelf anticiperen. Nu lijkt het net of je aan de VAG goden bent overgeleverd, maar dat is verre van waar gelukkig.

    Naar aanleiding van de discussies hier ben ik nog wel even met de instellingen aan het klooien geweest.
    De ACC stond bij mij op het standje Sport, daar heb ik hem nu vanaf gehaald. Als gevolg daarvan reageert ie nu beter op noodstops op de snelweg. Hoe het komt dat we op de snelweg ineens met z'n allen op de rem gaan staan snap ik nog steeds niet. Maar op het standje sport was de auto dan aan de late kant met reageren en ging dan echt vol in de ankers en als er dan iemand achter je rijdt die dat niet doorheeft gaat het echt heel lomp.
    Op standje normaal reageert ie net iets eerder waardoor de rem acties geleidelijker zijn.

    Moraal van het verhaal, qua instellingen zijn er nog aardig wat dingen in te stellen. Persoonlijk zou ik liever niet meer zonder willen.
     
  12. Klaasje

    Klaasje Forumguru

    @RichTrip: bij lane assist op de smalle weg reed je vrouwke dus harder dan 60. Onder 60 werkt het niet en daarom is weg smal. Anders mocht je wel 80

    Heb ik ook al es ondervonden
     
  13. RichTrip

    RichTrip Forumguru Moderator

    De weg was zowel aan de linker als de rechter kant voorzien van onderbroken strepen, dit om een soort van fietspad te simuleren aan beide kanten. Met de auto ga je dus automatisch wat naar het midden rijden. Dat "middenstuk" was in dit geval dus te smal om twee auto's naast elkaar te laten passeren. Vandaar de uitwijk over de onderbroken lijn en een ingreep van LDW. Ik wist precies wat ze bedoelde, want ik reed er in onze eigen auto voor.

    Maar mijn punt hier is dat sommige veiligheidsverhogende opties ook zo hun nadelen hebben. En de combinatie van voordelen en nadelen moet je dus allemaal zien te begrijpen en leren herkennen. En dat zal de nodige tijd kosten.
    Mijn vrouw gebruikt in principe de CC nog niet eens. Zij wil eigenlijk de volledige controle over de auto zelf hebben. Dus er moeten dan zo weining mogelijk zaken "automatisch" of onverwacht gaan.

    In de Mondeo reed ik door een dorp en daar verschoof de rijbaan een paar meter naar rechts. Op het punt waar je dus iets naar rechts stuurde, daar stonden een soort van plastic flappen op de rijbaan om je te bewegen naar rechts te gaan. Vlak voordat ik naar rechts wilde sturen, greep de Mondeo ineens in middels een remingreep, een rode knipperende balk op het dashboard en een irritante pieptoon.
    Ik had de zaak volledig onder controle, maar de auto was het er niet mee eens. En ik kreeg het op de kop, want de auto zou het natuurlijk wel beter weten.....:arghh:
     
  14. Klaasje

    Klaasje Forumguru

    Dat is dus een 60 km weg en reed ze te snel.

    Maar je moet natuurlijk altijd zelf de controle houden over je voertuig .

    Persoonlijk ben ik aan de systemen gewent en heb ik op mijn Kodiaq deze opties ook aangevinkt

    Verstuurd vanaf mijn W_K400 met Tapatalk
     
  15. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Niet persé, want 60 echte (en aldaar toegestane) km/u wordt door letterlijk elke auto (die op de originele bandenmaat rijdt) op de snelheidsmeter als zo'n 62 tot 67 "gemeten". En dan doet de LDW het dus gewoon, ook als je in werkelijkheid 58 of 59 rijdt.
     
  16. Sauce

    Sauce Lid

    Tegenwoordig zijn er meer en meer auto's die ACC systeem hebben. Ik merk bij andere merken dat er een optie staat om het "adaptief" gedeelte van de Cruise Control uit te zetten. Cruise Control zal dan nog gewoon blijven werken, maar niet meer automatisch afstand nemen.

    Is dit iets dat ook mogelijk is op onze auto's? (Skoda Octavia 3 FL).
    Het brandstofverbruik van de ACC systeem ligt nogal hoog, ookal pas ik de "intensiteit" aan
     
  17. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Dat is nog niemand gelukt.
     
  18. Bakkertje

    Bakkertje Forumguru

    @Sauce nee dat kan niet, je kunt hem hooguit als limiter aanzetten ..

    Maar hoe kom je erbij dat het verbruik door de ACC hoger zou zijn dan wanneer je een passieve CC hebt?
     
  19. Bobastic

    Bobastic Lid

    Ik gebruik de ACC nu sinds een paar dagen op mijn o3. Heerlijk. Af en toe vind ik dat hij laat remt maar heb de afstand ook op het kortste staan. Het enige wat ik merk is dat als een weg zich splitst en ik daardoor rechts langs langzamer verkeer ga hij erg inhoud....
     
  20. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    In geval van dat laatste, gas lichtjes aanraken en je overruled het.
    En dat laat en heftig afremmen kun je voor zijn; je weet dat dit gaat gebeuren aan de hand van wat zich voor je afspeelt. Ik haal hem er dan gewoon even van af en rem zelf wat bij. En vervolgens weer op resume
     
    hemi24 en Chiel vinden dit leuk.

Deel deze pagina