Adaptieve cruise controle

Canon-Eye

Forumguru
Ik reed een PFL O2 (10/2007). In 134k km nooit last gehad van een kapotte hendel.
Idem in de F2c Greenline: 7 jaar/160k km en geen problemen. Ook destijds in de F1c 5 jaar en 197k km met exact hetzelfde soort hendeltje nooit ruzie gehad...
 

Rallye

Forumguru
Die van mij (oktober 2006) was, als ik het goed onthouden heb, binnen een jaar aan de beurt.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, een mechaniekje kán natuurlijk kapot gaan. Maar ik heb de kans daarop niet als groot ervaren, om het mild te beschrijven, maar je kan natuurlijk ook pech hebben. Het palletje met een vingertop tot de aanslag drukken of daar doorheen (helemaal uit) zal niet veel verschil maken voor het veertje, lijkt me zo...
 

krikke5150

Senior Member
Jeetje...hier word ik niet gerust van! Ik hoop die update te kunnen tegenhouden, in de hoop dat die update apart te isoleren is. Anders moet ik ALLE toekomstige updates tegenhouden. Raar ook dat ik van geen van de dealers of van Skoda Nederland een antwoord krijg waar ik iets mee kan...

Als anderen nog iets weten en willen reageren...heel graag!

Als fervente "ACC in vraag steller" vroeg ik me af of er al meer nieuws zou zijn over een algemene update die de ACC update links laat liggen... :jaja:
Ik zou het niet leuk vinden als de afstand tot de voorligger nog groter zou worden... :nailbiting:
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bij mijn O2 moest ik dan een knopje op de grootlichthendel omzetten, deels buiten mijn zicht. Waarbij ik naar alle waarschijnlijkheid ook de hendel zou bedienen. Simply not clever.....

In mijn Golf IV (2009-2014) had ik er totaal geen moeite mee, het ging op de tast. Mijn huidige Astra heeft de Cancel knop op het stuur, dan moet ik de CC met mijn duim uitzetten door het knopje in te drukken.

Het klinkt wellicht raar, maar ondanks het feit dat ik het Cancel knopje in mijn Astra gewoon recht voor mijn neus heb zitten (dus zichtbaar), heb ik het gevoel dat ik toch meer vertrouwen had in het "onzichtbare" schuifje boven op de stengel in de Golf.

In mijn nieuwe Octavia krijg ik dus weer het schuifje op de stengel. En nog steeds lekker de ouderwetse CC. Ik heb door pech met mijn Astra op vakantie in zowel een nieuwe Mondeo als een nieuwe Astra gereden. Beide waren toevallig volgehangen met de nieuwste veiligheids snufjes, waaronder ACC in de Mondeo. Heb het een week kunnen testen. Het blijft heel erg knap wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, op zich werkte het ook echt wel goed in de Mondeo. Maar het probleem waar ik tegen aan bleef lopen is het feit dat het allemaal niet vanzelf gaat. Je moet, zeker in het begin, echt uitvogelen hoe het allemaal werkt en waar je tegen aan loopt, qua beperkingen.
Na een week uitproberen was ik niet overtuigd om het bij te bestellen op mijn nieuwe Octavia.
Mijn veelvuldige gebruik van de CC is in de loop der jaren zo verfijnd, dat ik het zonder nadenken kan bedienen en vooral anticiperen. Vooral dat ik zelf kan anticiperen, dat geeft mijn een vertrouwd gevoel en rust. Als ik gedurende een langere tijd eerst moet leren te begrijpen hoe het ACC anticipeert, dan is dat voor mij minder relaxed. Het zal echt wel gaan wennen, maar als ik nu al niet het gevoel heb iets te missen, dan is er geen probleem ;)

Lane Departure Warning is ook zoiets. Mijn vrouw raakte bijkans in paniek omdat ze de auto iets richting de berm stuurde op een smallere weg om veilig langs een tegemoetkomende auto te rijden. De auto probeerde dat tegen te gaan........
 

Bakkertje

Forumguru
@RichTrip ik kan met de ACC ook nog steeds zelf anticiperen. Nu lijkt het net of je aan de VAG goden bent overgeleverd, maar dat is verre van waar gelukkig.

Naar aanleiding van de discussies hier ben ik nog wel even met de instellingen aan het klooien geweest.
De ACC stond bij mij op het standje Sport, daar heb ik hem nu vanaf gehaald. Als gevolg daarvan reageert ie nu beter op noodstops op de snelweg. Hoe het komt dat we op de snelweg ineens met z'n allen op de rem gaan staan snap ik nog steeds niet. Maar op het standje sport was de auto dan aan de late kant met reageren en ging dan echt vol in de ankers en als er dan iemand achter je rijdt die dat niet doorheeft gaat het echt heel lomp.
Op standje normaal reageert ie net iets eerder waardoor de rem acties geleidelijker zijn.

Moraal van het verhaal, qua instellingen zijn er nog aardig wat dingen in te stellen. Persoonlijk zou ik liever niet meer zonder willen.
 

Klaasje

Forumguru
@RichTrip: bij lane assist op de smalle weg reed je vrouwke dus harder dan 60. Onder 60 werkt het niet en daarom is weg smal. Anders mocht je wel 80

Heb ik ook al es ondervonden
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@RichTrip: bij lane assist op de smalle weg reed je vrouwke dus harder dan 60. Onder 60 werkt het niet en daarom is weg smal. Anders mocht je wel 80

Heb ik ook al es ondervonden

De weg was zowel aan de linker als de rechter kant voorzien van onderbroken strepen, dit om een soort van fietspad te simuleren aan beide kanten. Met de auto ga je dus automatisch wat naar het midden rijden. Dat "middenstuk" was in dit geval dus te smal om twee auto's naast elkaar te laten passeren. Vandaar de uitwijk over de onderbroken lijn en een ingreep van LDW. Ik wist precies wat ze bedoelde, want ik reed er in onze eigen auto voor.

Maar mijn punt hier is dat sommige veiligheidsverhogende opties ook zo hun nadelen hebben. En de combinatie van voordelen en nadelen moet je dus allemaal zien te begrijpen en leren herkennen. En dat zal de nodige tijd kosten.
Mijn vrouw gebruikt in principe de CC nog niet eens. Zij wil eigenlijk de volledige controle over de auto zelf hebben. Dus er moeten dan zo weining mogelijk zaken "automatisch" of onverwacht gaan.

In de Mondeo reed ik door een dorp en daar verschoof de rijbaan een paar meter naar rechts. Op het punt waar je dus iets naar rechts stuurde, daar stonden een soort van plastic flappen op de rijbaan om je te bewegen naar rechts te gaan. Vlak voordat ik naar rechts wilde sturen, greep de Mondeo ineens in middels een remingreep, een rode knipperende balk op het dashboard en een irritante pieptoon.
Ik had de zaak volledig onder controle, maar de auto was het er niet mee eens. En ik kreeg het op de kop, want de auto zou het natuurlijk wel beter weten.....:arghh:
 

Klaasje

Forumguru
Dat is dus een 60 km weg en reed ze te snel.

Maar je moet natuurlijk altijd zelf de controle houden over je voertuig .

Persoonlijk ben ik aan de systemen gewent en heb ik op mijn Kodiaq deze opties ook aangevinkt

Verstuurd vanaf mijn W_K400 met Tapatalk
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat is dus een 60 km weg en reed ze te snel.
emoji3.png
Niet persé, want 60 echte (en aldaar toegestane) km/u wordt door letterlijk elke auto (die op de originele bandenmaat rijdt) op de snelheidsmeter als zo'n 62 tot 67 "gemeten". En dan doet de LDW het dus gewoon, ook als je in werkelijkheid 58 of 59 rijdt.
 

Sauce

Lid
Tegenwoordig zijn er meer en meer auto's die ACC systeem hebben. Ik merk bij andere merken dat er een optie staat om het "adaptief" gedeelte van de Cruise Control uit te zetten. Cruise Control zal dan nog gewoon blijven werken, maar niet meer automatisch afstand nemen.

Is dit iets dat ook mogelijk is op onze auto's? (Skoda Octavia 3 FL).
Het brandstofverbruik van de ACC systeem ligt nogal hoog, ookal pas ik de "intensiteit" aan
 

Bakkertje

Forumguru
@Sauce nee dat kan niet, je kunt hem hooguit als limiter aanzetten ..

Maar hoe kom je erbij dat het verbruik door de ACC hoger zou zijn dan wanneer je een passieve CC hebt?
 
Ik gebruik de ACC nu sinds een paar dagen op mijn o3. Heerlijk. Af en toe vind ik dat hij laat remt maar heb de afstand ook op het kortste staan. Het enige wat ik merk is dat als een weg zich splitst en ik daardoor rechts langs langzamer verkeer ga hij erg inhoud....
 

Rosinfield

† In Memoriam
In geval van dat laatste, gas lichtjes aanraken en je overruled het.
En dat laat en heftig afremmen kun je voor zijn; je weet dat dit gaat gebeuren aan de hand van wat zich voor je afspeelt. Ik haal hem er dan gewoon even van af en rem zelf wat bij. En vervolgens weer op resume
 

Bakkertje

Forumguru
Het heftig remmen voorkom ik door tijdelijk de ingestelde afstand te vergroten (gaat bij VW met een knopje op het stuur).
Uitvoegen met hogere snelheid is weg te poetsen met VCDS heeft @Corné de Kluijver ook gedaan, anders even op set drukken of gas geven inderdaad..
 

Bakkertje

Forumguru
Zojuist nog even geprobeerd de ACC op eco maakt bij mij dat ie eerder anticipeert, maar daar staat tegenover dat ie ook heel rustig accelereert bij inhalen. Dat vind ik persoonlijk niet prettig.

En een kleine correctie op mijn vorige bericht, rechts inhalen doe je met de res knop niet met de set knop.
 
Bovenaan Onderaan