14% of 20% ? Wat is wijsheid?

Desperado

Forumguru
De argumenten worden steeds gekker. Als je niet hard kunt rijden moet je uit Duitsland wegblijven lijkt het wel.
 

BSdV

Actief lid
Punt is alleen, meekomen in Duitsland is echt geen 160 rijden...

Klopt helemaal, groot deel van de Duitsers rijdt gewoon 120-130 op de autobahn. En je mag op veel stukken misschien wel zo hard als je wilt/kunt, maar bij een ongeval boven de 130 betalen de verzekeringsmaatschappijen niet of maar deels ongeacht of je er zelf schuld aan hebt of niet.
Maar als het dan wel kan is de verleiding toch wel groot...;)
 

VWim

Forumguru
Wanneer je 150+ rijdt in Duitsland zijn er niet zo veel meer die je voorbij karren hoor... Daarbij kom ik met een 1.6tdi prima mee met het overige verkeer daar. Het verschil zal hooguit zijn dat ik volgas rij en het overige verkeer rustig doortrekt naar 180 of harder.
 

riskitalltowin

Actief lid
Inderdaad, ik rij meestal over die 3 baans autowegen en als er verkeer is op 2 rechtse banen kun je links gewoon niet veilig heel hard rijden. Je snapt niet dat er nog idioten met rond de 200 km/h langs komen razen. Dat is vragen om ongelukken. Een auto op de middelste baan die uit moet wijken voor een vrachtwagen die ineens naar links komt en er is weer een 'ungesicherte Unfallstelle' op het verkeersbericht.....

Als die middenbaanvakrijder van 120km/h naar 90 km/h remt is veiliger dan 120km/h voor een aanstormende 180 km/h te schieten. Dat is verstand en anticiperen. Als je veelvuldig in Duitsland rijdt, kan je op beide gevallen anticiperen. Zo niet, moet je dringend iets aan je verstand doen.
 

hemi24

Forumguru
Even weer on-topic, mensen die 90k per jaar rijden, zullen eerder >160km/h gaan rijden dan 120-130km/h. Daarbij ben je domweg beter uit met een 2.0TDI. Effectief ga je dan ook nog eens zuiniger rijden dan met een 1.6TDI.
Ik heb een goede vriend die soortgelijke afstanden aflegt door europa, en hij verbruikt met een A4 met 2.0TDI met Quattro minder dan ik met een 1.6-je...
 

Artbij

Senior Member
Je gaat er vanuit dat die 90k gereden wordt op wegen waar de snelheid onbeperkt is en de verkeerssituatie toelaat dat je ook hard rijdt.

Uit ervaring: dat gebeurt maar weinig. Het is echt grote onzin om een dikke auto te gaan kopen voor die 3% van de tijd dat je dat kunt gebruiken.

Overigens de meeste mensen die meer dan 90k per jaar rijden doen dat met max 90kph....
 

hemi24

Forumguru
Tja, je hebt ook mensen die 40 uur in de week werken en daarnaast nog 60-70k per jaar (of meer) rijden...
Die hebben doorgaans wat meer haast en hebben dagelijks ook in NL de teller wel op 180km/h staan.
 

Artbij

Senior Member
Dat zijn echt uitzonderlijke gevallen. Het heeft geen zin om die mee te nemen in de vergelijking. Daarnaast hoe krijg je het op de Nederlandse wegen voor elkaar om als je normale tijden werkt de 180 aan te tikken?
 

Artbij

Senior Member
OK ffe aantikken kan....maar je kunt echt niet lang genoeg 180 rijden zodat je er voordeel van hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan