14% of 20% ? Wat is wijsheid?

Noord26

Forumguru
Die 1.6 komt pas echt tot leven met een DSG (7 traps). Enorm verschil met de handbak. Daarom zou ik de 1.6 met DSG nemen. Zeker bij zo'n kilometrage.
 

CDO

Forumguru
ik heb indertijd ook getwijfeld. Zat met mijn 30.000 km per jaar ook nog eens te twijfelen tussen diesel en benzine. Heb bij mijn keuze sterk mee laten wegen dat ik er 4 tot 5 jaar plezier aan moest beleven en tevens mijn gezinssituatie eens geextraploreerd....

Ik word niet meer langer maar die blagen blijven maar groeien. Ruimte was daarom een must.

Ben elke dag nog blij dat ik voor een iets dikkere motorisering ben gegaan. Zowel qua gevoel als qua wat ik er allemaal mee kan (aanhanger, caravan, ikea, + 210 over de Autobahn, allemaal met gemak).

Daarnaast zit ik in de auto en kijk ik naar het dashboard en de ruimte om me heen. Dat moet aangenaam en in orde zijn. Ik zit niet de hele dag op een klapstoel naast de voiture om te kijken naar mijn velgen of mijn chromen raamlijsten.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het feit dat je ook veel km's in Polen maakt, zul je ook zeer regelmatig door Duitsland rijden, dus voldoende vermogen en een auto die stil is van binnen lijkt me van belang. Of dat een lichter en gechipt blok, of een zwaarder standaard blok is, kun je denk ik alleen door proefrijden achterhalen. Ook de stoelen zullen echt goed moeten zijn, en geen twijfelgeval.
 
ik was vandaag weer even lekker gaan kijken, ik zou van een 20tdi seat ook het liefst weer voor een 2 liter gaan. Nog steeds 20 %, tov 25 % van de seat nu. Maar vanmiddag heeft me het gesprek bij een dealer me te denken gezet. Kies je namelijk voor 750 euro het leren stoelen pakket krijgt je een greenline met de elegance stoelen met stoffen midden deel en leren zijkanten. Dan is het stuur nog wel 4 spaaks maar de rest zit eigenlijk er alles op. Als ik alles meetel op 16 tdi greenline dan bedoel ik full options ben ik circa 33500 uit. Met een 20 tdi al gauw 36500 stel je valt in 45 % belasting is een 16 tdi 2580/215 jr/mnd en 20tdi netto 4015/335 .
Tja moeilijke keuze vindt ik ook !
 

Remakil

Forumguru
De 14% chippen zal bij de LM :lezen: op problemen stuiten denk ik, dus het komt erop neer of je 1200 Euro/jaar kwijt wilt zijn, of het risico nemen je een jaar of drie (af en toe?) te ergeren :mad: aan wat minder pk's en nm's.
Want hoe vaak spreek je die 40 pk extra aan?:arghh:
Jij betaalt (100 piek/maand) dus jij kiest........:pieker:
De LM komt daar alleen achter als je het ze gaat vertellen en- of je die powerbox er in laat bij dealerbezoek...

Mij bevalt de gechipte 1.6 uitstekend en de verbaasde blikken als ik de paarden los laat zijn soms hilarisch. Ding loopt zo door naar snelheden waarbij je het rijbewijs kwijtraakt op de snelweg en dat gaat echt vlot...

Zelfs in zijn 6 trekt hij lekker door, even intrappen en hop 160 km/u...

Als je op safe wilt spelen, lekker de 2.0 nemen en 20% aftikken. Heb je wat lef en wil je centen besparen? 1.6 nemen en langs JD gaan... ;)
 

Bakkertje

Forumguru
@Remakil het benodigde lef gaat, als je het mij vraagt, verder dan alleen de belastingdient :-)
Vergeet je werkgever en de leasemaatschappij niet. Als er in jullie reglement staat dat het mag.. ?

Maar gezien de jaarlijkse km-ers op DE autobahn zou ik voor een gechipte 2.0 gaan :deuk:
 

Remakil

Forumguru
Ik heb geen regelement, ik heb geen LM, ik koop mijn auto's zelf zakelijk. Dus ik bepaal zelf wat ik wel en niet wil... ;)

Maar ik zou bij lease nog steeds hetzelfde doen! Er wordt hier net gedaan alsof de LM je in het gevang gooit voor een externe powerbox... volgens mij was het "wat niet weet, wat niet deert"...

De belastingdienst kijkt trouwens alleen naar hoe de auto uit de fabriek komt. Men doet ook niet moeilijk over andere velgen, wat je na aflevering doet boeit ze kennelijk niet...

En ik rij zelf ca. 5.000 p/mnd en ook regelmatig buitenland. Daarom de JD actie... ;)

Neemt niet weg dat ik een 2.0 zou afkeuren. Integendeel... iedere zijn keuze ook. Ik geef enkel aan dat het vermogensverlies t.o.v. een 20% auto niet aanwezig is bij een gechipte 1.6 en dat je dsn nog geld in je zak houdt...


Ps... Ik zou die 2.0 ook laten chippen ja... ;)
 

wwter

Lid
@Remakil

dit zou ik niet te hard roepen over mijn auto op een publiek forum:

lees het stukje naheffingsaanslag BPM:

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...utos_en_motorrijwielen_bpm/naheffingsaanslag/

Code:
Home Privé ›Auto en vervoer ›Belastingen op auto en motor ›Belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm) ›Naheffingsaanslag › Naheffingsaanslag
Naheffingsaanslag
Lees voor

Constateren wij dat u ten onrechte geen of te weinig bpm hebt betaald? Of dat u ten onrechte bpm hebt teruggekregen? Dan krijgt u een naheffingsaanslag voor het verschil tussen de betaalde en de verschuldigde bpm en een boete voor de bpm die u had moeten betalen.
Tuning van uw personenauto

Constateren wij dat de motor van uw personenauto binnen 3 jaar nadat de auto is ingeschreven in het kentekenregister zo is aangepast, dat de CO2-uitstoot hoger is dan de CO2-uitstoot op het moment van inschrijving? Dan krijgt u een naheffingsaanslag met een boete over het verschil tussen de bpm voor deze hogere CO2-uitstoot en de bpm op het moment van inschrijving.
 

Remakil

Forumguru
Dat is leuk in de rechtzaal...
Ja meneer, u mag 18 inch wielen nemen en wij weten dat u de uitstoot niet haalt...

Nee, meneer. Als u tuned haalt u de uitstoot niet, dus dat mag niet...

We'll see... ;)
 

Darkside

Forumguru
Denk dat mijn ongetunede , niet voorzien van grotere velgen, maar 100% originele auto nu ook niet de co2 waarde haalt die hij in het begin haalde.
 

tha a

Senior Member
leuk dat tunen maar ik doe het nooit meer. Wat een drama...

Mijn eerste leasert was een LeonII 1.9TDI gechipt naar 135 PK (origineel 105) 5 keer de turbo vervangen en aan t eind echt een hoop gezeik met de leasemaatschappij. (die weten ook wel dat 5x turbo vervangen niet normaal is) Uiteindelijk met een sisser afgelopen..

Met een prive auto wellicht te overzien maar met een lease auto zou ik t niet meer doen.
 

tha a

Senior Member
in dat laatste heb je een punt @Corné de Kluijver (tuner althans, is niet voor niets failliet gegaan)
En had de auto overgenomen van een collega. Weet niet wat voor rijstijl hij er op na hield. Zodoende is t (voor mij) dus ook met een sisser afgelopen.
 

skodaboy

Forumguru
Ga eens met een gechipte 1.6 rijden dan stel je wel bij.
Ik trek menig 2.0 TDI er uit.
("JD" 155 PK / 350 nm)

mooie waardes,maar 'zoveel' vermogen uit een 1.6 blokje wreek zich vroeg of laat..

geef mij ook maar de 2 liter tdi van 150pk.
je kan het keren en draaien hoe je wil,maar de 1.6 zal nooit zo soepel rijden en kunnen omgaan met het vermogen als een 2 liter motor.
 

Racer-X

Actief lid
Zonder twijfel 2.0 diesel.

Ik rijd zo'n 50K jaar en heb gereden met een O2 1.9 DSG6 (105 pk), O2 2.0 HG ABT (170 pk) en nu in de O3 1.6 DSG7 (105 pk)

De nieuwe DSG rijdt super maar ik mis vooral in Dld het vermogen bij bijv. naar links invoegen. De O3 is luxer maar qua rijden was de O2 een stuk comfortabeler.
 

Orange860

Senior Member
Lijkt mij idd ook de beste optie:

Zakelijk de beste Skoda rijden die binnen het budget past

En voor privégebruik een kleiner goedkoper boodschappenkarretje aanschaffen. Heb ik bij mijn laatste leaseauto ook gedaan. Veel spijt van gehad. Spijt dat ik het niet eerder gedaan had.
 

Jeffry

Nieuw lid
Ik zit precies in hetzelfde schuitje. ik wilde in eerste instantie gaan voor de 2.0 TDI.
Toen de 1.6 tdi kwam met 14% begon ik te twijfelen. Ik rij nu een passat 1.6 tdi met 105 pk. In Nederland kom ik eigenlijk nooit tekort. Je moet je er wel op instellen. Ik verwacht dat de octavia met 110 pk iets sneller is dan mijn passat omdat hij lichter is. De opties op de octavia 2.0 tdi zijn echter mooier zoals adaptieve cruisecontrol en een panorama dak. de 1.6 tdi kan je echter bijna gelijk krijgen hij is voordeliger en hierdoor kan je opties overwegen zoals leer en dvd schermen in de stoelen. Wat vreemd is dat op de 2.0 tdi een automatisch te openen achterklep wel mogelijk is en op de 1.6 tdi niet. al met al een moeilijke beslissing. Wie helpt ons hierbij verder. Ik begrijp volkomen deze discussie omdat ik erzelf ook middenin zit. De ene dag denk ik 100 euro per maand is veel geld en op andere momenten denk je die 100 euro dit mis ik nu ook niet. Mijn passat is nl ca. 35000 euro en 20% bijtelling. met achteraf leer en een trekhaak gemonteerd. help help help help
 
Bovenaan Onderaan